بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
امروز بورس در حالی حرکت خود را با روند صعودی و رشد قیمت اغلب سهام شرکت های فعال در این بازار آغاز نمود که بازگشت یکی از سه سهم حاشیه ساز بانکی به تابلوی معاملات، صورت بورس را سرخ کرد.
کد خبر : ۱۷۲۴۳۲
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.11.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1074 واحد کاهش به رقم 55454 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 167 واحد کاهش عدد 167014 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 355 واحد کاهش به رقم 27384 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خساپا" با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 864 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 837 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1786 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1927 میلیارد ریال رسید.

بورس تهران در معاملات روز جاری دستخوش تغییرات و اتفاقات قابل توجهی قرار گرفت.

امروز بورس در حالی حرکت خود را با روند صعودی و رشد قیمت اغلب سهام شرکت های فعال در این بازار آغاز نمود که بازگشت یکی از سه سهم حاشیه ساز بانکی به تابلوی معاملات، صورت بورس را سرخ کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، سرانجام پس از مدت ها کش و قوس بورس با بانک مرکزی در معاملات امروز سهام بانک ملت مجدداً ساکن تابلوی معاملات بورس تهران شد، بازگشایی که هم تلخ بود و هم شیرین، تلخ از این جهت که امروز حال ناخوش "وبملت" با کاهش بیش از 37 درصدی قیمت، هم شاخص را به مدار 78 هزار واحدی برد و هم رقمی در حدود 3700 میلیارد تومان از دارایی سهامداران بانک ملت را دود کرد و شیرین از این بابت که سرانجام طلسم بازگشت بانک ها به بورس شکست.

بر این اساس، اگرچه امروز نماد بانک ملت بازگشایی شد اما بنظر می رسید در تیم اقتصادی دولت هماهنگی بیشتری به جهت بازگشایی بانک ها برای جلوگیری از زیان سنگین سهامداران صورت پذیرد، ای کاش تدبیری می شد تا در روز بازگشایی بانک ملت، اهالی تالار شاهد حجم و ارزش معاملاتی در خور شأن و جایگاه بانک ملت می بودند، واقعاً جای تأسف است که بانک 5 هزار میلیارد تومانی ملت امروز پس از دوری چند ماهه از بازار سرمایه تنها رقمی کمتر از 16 میلیارد تومان ارزش معامله را به خود ببیند. جالب است بدانید شرکتی همانند "شلیا" با سرمایه 8 میلیارد تومانی تنها طی دو روز کاری با ارزش معامله بیش از 21 میلیارد تومانی مواجه شده و این یعنی یکی از بزرگترین بانک های کشور حتی به اندازه یک شرکت 8 میلیارد تومانی تولید کننده نخ و تیشو هم ارزش ندارد!!!

این اتفاقات و نابرابری ها دلیلی می شود برای اظهار نظر جناب رییس کل بانک مرکزی در همایش روز گذشته سیاست های پولی که بگوید "گله سهامداران خرد از شرایط پیش آمده برای سهام بانک ها منطقی نیست". سیف عنوان کرده بورس مکانی برای قیمت گذاری و ریسک بوده و بنا بر این گله مندی از نوسانات قیمتی و تغییرات شاخص، منطقی نیست.

لذا جا دارد که به عرض جناب دکتر برسانیم که بورس آزمایشگاه نبوده و سهامدار هم موش آزمایشگاهی نیست.

آقای دکتر بازار سرمایه اگرچه ذاتش ریسک است اما قطعاً محل رکب زدن مسئولین به سرمایه گذاران هم نیست. بورس در همه جای دنیا محلی برای شفافیت مالی و اقتصادی است اما عملکرد و نحوه مدیریت شما به تبع اقدام اخیر، به کل این ماهیت اصلی و اساسی را زیر سوال برد، آنجایی که مردم بدون هیچ علم و آگاهی و بر مبنای "هر چه پیش آید خوش آید" پول خود را وارد می کنند نامش بورس نیست بلکه قمار خانه است. اگر شما به اصل شفافیت بورس اعتقاد داشتید قبل از توقف نماد بانک ها مصوبه خود را اعلام و اطلاع رسانی می کردید تا سهامداران در تله بانک مرکزی گرفتار نشوند.

آقای دکتر ما هم به شما حق می دهیم که سازمان بورس که نهاد نظارتی و مسئول حفاظت از سرمایه های مردم و دماسنج اقتصاد کشور است را رکن سوم بدانید چرا که اگر رییس این سازمان هم مثل شما در هیأت دولت صندلی داشت امروز نه تنها رکن سوم نبود بلکه رکن اول به حساب می آمد.

جناب رییس کل بانک مرکزی، شما مو می بینید و رییس سازمان بورس پیچش مو، شما برای انجام اصلاحات و تکالیف خود دستور مدیریتی صادر می کنید اما آنکه با تبعات سرمایه گذاری و اقتصادی و اجتماعی باید دست و پنجه نرم کند رییس سازمان بورس است. محض اطلاع حضرتعالی باید به عرض برسانیم که در اولین گام از اقدام مدیریتی شما 3700 میلیارد تومان از سرمایه سهامداران بانک ملت پیش چشمشان دود شد و به هوا رفت، تازه بدهکار هم شدند.

متأسفانه عدم شناخت برخی مسئولان اقتصادی از بازار سرمایه و حرکت در جاده "همان که من می گویم درست است" سبب شده تا اهالی بازار سرمایه به کرات طی چهار سال اخیر شاهد آوار شدن سرمایه شان باشند.

خدا را شاکریم که تصمیمات مدیریتی شما تنها بر یک صنعت بورس اثر گذار است و اگر نه آوار برداری از بورس تهران سال ها به طول می انجامید.

در پایان جا دارد تشکر ویژه ای هم از مسئولین سازمان بورس به جهت عدم شاخص سازی مصنوعی در معاملات امروز داشته باشیم تا برخی مسئولین اقتصادی کشور بیشتر پی به عمق فاجعه بعضی تصمیمات مدیریتی یک شبه خود ببرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
مدیر نماد بند باید استعفا دهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
ایا واقعا این سودی که بانکها به مردم میدهند حلال میباشد ؟ ایا این شرعا صحیح میباشد که من سهامدار ضرر کنم و در عین حال سود به سپرده گذار بدهم
شاهین
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
حالاکه بانک سینا با 264 ریال سود و قیمت 103 تومان ارزندگیشو باید نشون بده
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
جوانی ام در این سالها یکسره با استرس و بیماریهای ناشی از فشار عصبی بورس گذشت.
سال 93 در پالایشیها نابود شدم، بعد در فولادیها،بعد باقیمانده ی پولم رو اوردم در بانک و الان اون هم رفت.
نابود شدم
نه بخاطر کم دانشی
بخاطر اعتماد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
برادر من شما نه بخاطر کم دانشیت نابود شدی نه به خا طر اعتماد چرا که خیلی از افرادی که در این سهم ضرر کردند از افراد با تجربه و با سابقه در بورس بودند شما بخاطر نابسامانی سیستم مدیریت مالی اقتصاد متضرر شدی ، من و شما باید تاوان یک عمر فساد در سیستم بانکی را بدهیم که اقایان تصمیم گرفتند یک شبه ان را اصلاح کنند و در حالی که سهم بسته بود تصمیماتی گرفتند و راه پس و پیش را بر سهامدار بستند !!
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
آره همه مقصرن غیر از خودت...تو همین دوره من 100 در 100 سود کردم چون می دونستم دارم چیکار می کنم...الانم غر نمی زنم
tishk
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
باب در این بورس رو ببندید این اقتصاد صاحب نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
حداقل همانند كنتور سازي بايد مدير عامل، اعضاي هيات مديره، معاونين و مديران مرتبط بانك ملت و همچنين مديران مرتبط بانك مركزي و سازمان بورس و شركت بورس در خصوص ضرر و زيان سهامداران پاسخگو باشند. انتظار ميرود سازمان حداقل همانند كنتور سازي با اين مورد هم برخورد نمايد. قيمت سهام از نيم هم كمتر شده است! آيا نبايد كسي پاسخگو باشد؟
محمد جواد شریفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
شرایط بسیار بدی در بخش اقتصادی کشور حاکم است .دراین شرایط اکثر بخشهای اقتصادی نالان وگرفتار شده اند ومتاسفانه مسولین اقتصادی کشور هیچ توجهی به این شرایط ندارند از یکطرف بالاترین مقام اجرایی کشور از مردم درخواست می نماید که سرمایه های خود را به بازار سرمایه منتقل کنند از طرف دیگر درسایه تصمیمات نادرست بخشهای مختلف سرمایه گذاران وسهامدران شاهد سوخت شدن دارایی خود می باشند واقعا جناب اقای ریئس جمهور ؛جناب اقای وزیر اقتصاد ؛جناب اقای ریئیس بانک مرکزی و... انتظار دارید مردم منبعد به فرمایشات شما توجه واطاعت کنند واقعا سهام شرکتهای پالایشی وفولاد وبانکها ومعادن که بعضا به یک پنجم ارزش خرید رسیده ناشی از ریسک بازار سرمایه است ایا در بازارهای بین الملی هم همین اتفاق می افتد لطفا بازندگی مردم بازی نکنید اولا اگر حائز شرایط نیستید مسئولیت قبول نکنید ثانیا اگر مسولیت هم قبول کردید به مردم وعده سر خرمن ندهید تا براثر این زیانها مرده وسرمایگذاران به خاک سیاه بنشیند ازخدا بترسید.
مير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
حالم از اين سيستم بهم مي خوره --صد رحمت به گرگ بيابون و دزد گردنه .....
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
مرتب می گفتند بانکی ها کم ریسک ترین سهام بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
جناب دکتر ایا اگر شبی دزدی بخانه شما بیاید و پس انداز و دارایهای شما را با خود ببرد و صبح به شما پیام بفرستد که گله شما منطقی نیست زیرا نگهداری پول و دارایی در منزل ریسک دارد.شما میپذیرید؟
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
نکنه همه چی برای انتخابات نگهداری شده تا یک شوی تبلیغاتی حسابی با شاخص مثبت راه بندازن؟
محمد
GERMANY
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
سلام یک نفربگوید وقتی بانک ها سود تسهیلات و جرایم تسهیلات را می بخشند ازکجا سود سپرده ها رامیدهند ؟؟؟؟؟ مگه میشه ؟؟ ورشکست را تعریف کنید !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
هزار رحمت بازم به دوره ی احمدی نژاد دیگه اینجوری سهامدارهارو زمین نمیزد اخه این چه وضعشه خودروهیا 4 ساله تولیدشون برگشته ولی یک ریال هم سود نمیدهند.
سهامدار داغون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
با نام خدا و با عرض سلام... یک تیتر مناسب برا بلایی که سر سهامداران "وبملت" آوردند: ارزش سهام بانک ملت 3600000000000 تومان کاهش یافت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
مردم این کشور ارزشی ندارند چون اول کشورهای که تروریستی هستند برای این رژیم در اولویت هستند مثل فلسطین مثل لبنان مثل سوریه ویمن ویا که عراقی که اون همه جوان از این مملکت گرفت حالا با تمام امکانات این مملکت داره میجنگه بله تا اینها هستند تو من و ما جایی نداریم و هر روزمان از روز قبل بدتر میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
ولکن حرام است
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
سلام:دولت روحانی مردم را با وعده ووعید برای سرمایه گذاری در بورس ترغیب کرد .وحالا بدهیهای دولت به بانک مرکزی را از طریق کاهش ارزش سهام بانکها دارد تامین میکند.که اولینش سهامداران بانک ملت قربانی شد ند وبعد هم بانک صادرات وتجارت خواهند بود.اگر ساختکان پلاسکو یک هزار میلیار تومان ضرردر برداشت بانک ملت بیش از سه هزار میلیار تومان به سهامدارن ضرر زد .خدایا چون تو ناظری برای ما کافی است.
حمید
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا مابأنفسهم
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
مدیرا ن ریز و درشت بانکی فساد کردند ، اختلاس کردند ، وامهای بدون وثیقه دادند و درصد گرفتند و خانمها و دختر هایشان با ان پولها در اروپا و امریکا صفا می کنند و سهامدارانی ور شکسته به تقصیر مانده اند و تاوان فساد انها را می دهند . تسهیلات معوقه و مشکوک الوصول ؟؟؟؟؟ علما مردانگی کنند و فتوا بدهند که زکات به سهامداران تعلق بگیرد . خاوری ، باختری ، شمالی ، جنوبی و.... در تورنتو و دیگر شهرهای ینگه دنیا فقط به ریش سهامدار می خندند .
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
این حقیر در باره پدیده که بارها گفتم ارزش ان این قیمت نیست در باره بانکها وخودروی نیز گفتم وقتی ساختمانیها با چندین برابر شدن ملک اینها توی بورس از نصف هم کمتر شدند حتی اکثرا ورشکسته هستند باید حساب دستمان بیاید
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
دزدی از جیب مردم بود خدا ازشون نگذره من از دیروز مریض شدم ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
جناب اقای دکتر ریسک دربورس واوراق بهادار در تمام دنیا وجود دارد .ولی انتشار صورت های مالی ساختگی شرکت ها،بدون پشتوانه بودن ،بدون تامل ،بدون اینده نگری.....بخشی از ریسک بازار سرمایه نیست. بر ای مثال تنها کمتر از یک شب بانک...و.بانک....که از سود به زیان۴۷تومان وبانک ....تبدیل میشود. حتی اگر نگوییم نوعی فساد وبیکفایتی است نشان دهنده عدم نظارت مستمر وتصمیم گیری لحظه ای بوده ونشان دهنده جامع نگری نمیباشد .که دود ان به چشم سرمایه دار خردمیرود. سهامدار خردیکه تا کنون تنها ناجی کشتی به گل نشسته اقتصاد بوده وسالم ،و بی الایش زیست مینماید .قدر این نعمت خدادی رابدانید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
دوباره بلوک زنی ها در پتروشیمی فارس شروع شد . تا فارس در بورس وجود دارد سازمان بورس جهت شاخص سازی غمی ندارد . رئیس محترم پس قول و قرارها چی شد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
بانک سینا هم در آینده ای نه چندان دور تعدیل منفی خود را اعلام خواهدنمود
ناظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
باسلام مدیران بانک ملت پاسخ دهند.1چرا بانک با 20هزار پرسنل 4هزار میلیارد تومان هزینه اداری و عمومی دارد.2چرا بانک اصل وسود اوراق دولت را تضمین میکند هزاران میلیارد تومان بدهی از این ناحیه است. 3 وقتی اصل تسهیلات لاوصول است از کجا سود واهی به سپرده گذاز پرداخت میشود .4چرابانک تسهیلات کلان به بعضی رانتخوران می دهد و وثیقه کافی نمی گیرند؟و دهها چراههای دیگر؟در پایان از سازمان بورس و دستگاه قضائی که خودرا مدعی حقوق مردم میدانند میخواهم رسیدگی عاجل بفرمایند.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
اقای محمدی رییس محترم سازمان بورس به وضعیت شرکتهای بورسی که مردم رو به خاک سیاه نشوندن رسیدگی کنید،طی دوسال اخیر سرمایم فقط تو سهم وخارزم یک پنجم شده،۲۳ سال حقوق کارمندیم نابود شد رفت.......