بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
وضعیت شرکتی که چند ماهی از پذیرش آن در بورس اوراق بهادار نگذشته و تقریبا نماد آن در نیمی از این زمان نیز متوقف بوده این سوال را به ذهن فعالان بورس متبادر می کند که آیا مدیران هیات پذیرش و ناشران بورس و یا هر مسئول دیگری در این رابطه به وظیفه خود در زمان پذیرش شرکت به درستی عمل کرده اند؟
کد خبر : ۱۷۲۵۹۶
نویسنده :
کیوان فر-ارسالی

در سال اخیر شاهد اتفاقات ناگواری در حوزه گزارشگری مالی نادرست و گمراه کننده شرکت هایی از قبیل کنتورسازی ایران و بانک های دولتی بودیم به نحویکه سودهای مورد تایید حسابرسی آنها یک شبه بدل به زیان های هنگفت شده است. هر چند برای بانک ها دلایلی چون الزام بانک مرکزی به تهیه صورت های مالی در چارچوب IFRS و اعمال ذخایر سنگین نامبرده شده است، اما هیچ یک از موارد فوق نافی مسئولیت سهامدار عمده بانکها (دولت)، مدیران قبلی که دائما بنا به دلایل مختلف عزل و برکنار شده و جای خود را به نفر بعدی داده اند و صد البته حسابرسان آنها نیست. 

هدف این نوشتار بیان نمونه دیگری از سهل انگاری مدیران بورس در پذیرش شرکت جدید و ارايه اطلاعات گمراه کننده سهامدار عمده با هدف فریب بازار است.

شرکت واسپاری ملت با نماد ولملت در تاریخ 1395.03.12 برای اولین با اعلام سود به مبلغ 190 ریال (اعلام شده در تاریخ1395.03.08) در بازار دوم بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است شرکت در تاریخ 95.05.05 با توجه به اطلاعات عملکرد واقعی 3 ماهه و در تاریخ 1395.07.29 با توجه به عملکرد واقعی 6 ماهه بر تحقق سود 190 ریال مهر تایید مجدد می زند. 

اما متاسفانه در تاریخ 1395.08.26 نماد شرکت تازه وارد به بورس به دلیل ابهام در اطلاعات متوقف شده و در تاریخ 1395.09.09 با ارائه مجدد گزارش پیش بینی 6 ماهه سود خود را با بیش از 70 درصد کاهش به مبلغ 62 ریال اعلام می نماید و در گزارش های بعدی خود در تاریخ های 1395.11.03 و 1395.11.07 نیز بر سود 62 ریالی تاکید نموده است.

حال وضعیت شرکتی که چند ماهی از پذیرش آن در بورس اوراق بهادار نگذشته و تقریبا نماد آن در نیمی از این زمان نیز متوقف بوده این سوال را به ذهن فعالان بورس متبادر می کند که آیا مدیران هیات پذیرش و ناشران بورس و یا هر مسئول دیگری در این رابطه به وظیفه خود در زمان پذیرش شرکت به درستی عمل کرده اند؟ آیا این مدیران برای یکبار هم که شده به خودشان زحمت خواندن صورت های مالی شرکت ها را قبل پذیرش آنها به خود می دهند ؟

آیا مدیران بورس به وظیفه اصلی خود که هماناً صیانت از حقوق سرمایه گذاران خرد است اشراف دارند و یا آن را بطور کامل به فراموشی سپرده اند؟ آنچه مسلم است سهامدار عمده با هدف فریب بازار اقدام به ارائه اطلاعات گمراه کننده به بازار و فروش بیش از 10 درصد سهام خود بر اساس سود 190 ریالی نموده است. وگرنه چگونه می شود شرکت تازه وارد واسپاری ملت ظرف مدت کمتر از چند ماه تعدیل منفی 70 درصدی اعمال در سود خود اعمال نماید. 

آیا این امکان وجود دارد که مسوولان رده های بالاتر مدیران پذیرش بورس و یا ناشران را به دلیل اهمال در انجام درست وظایف خود توبیخ و برکنار نمایند؟ آیا این امکان وجود دارد که سهامدار عمده، مدیران شرکت و حسابرس آن را توبیخ شوند تا در یک دور باطل به رفتار گذشته خود ادامه ندهند.

فرشاد سليم

كارشناس بازار سرمايه


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر