بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
با عدم رعایت دستورالعمل جدید سازمان بورس:

تزریق نقدینگی از طریق صندوق ها به دست فراموشی سپرده شد

صندوق های با درآمد ثابت برای دریافت تمدی مجوز فعالیت خود از سازمان بورس ملزم به رعایت کلیه دستورالعمل های این سازمان هستند که این امر نوید آن را به سهامداران می داد که حتی اگر مدیری تمایلی به اجرای ابلاغیه مذکور ندارد به ناچار جهت دریافت تمدید مجوز فعالیت خود اقدام به رعایت الزام سازمان جهت سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی در سهام می کند.
کد خبر : ۱۷۲۶۲۴
نویسنده :
جمشیدی

الزام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به اختصاص پنج درصد از سرمایه گذاری های خود به سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از اصلی ترین دستاوردهای نشست صمیمانه کارشناسان ارشد بازار سرمایه با رییس این سازمان بوده است. دستورالعملی که انتشار آن در رسانه ها و فضای مجازی در وهله اول امید و انتظارات مثبت جهت تزریق نقدینگی جدید از از این طریق را در میان اهالی بازار سرمایه بوجود آورد و نوید بهبود شرایط رکودی بورس را داد اما دیری نپائید که کورسوی امید سهامداران نیز توسط مدیران صندوق ها از بین رفت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صندوق های با درآمد ثابت برای دریافت تمدی مجوز فعالیت خود از سازمان بورس ملزم به رعایت کلیه دستورالعمل های این سازمان هستند که این امر نوید آن را به سهامداران می داد که حتی اگر مدیری تمایلی به اجرای ابلاغیه مذکور ندارد به ناچار جهت دریافت تمدید مجوز فعالیت خود اقدام به رعایت الزام سازمان جهت سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی در سهام می کند. این در حالی است که بر خلاف انتظارات اهالی بازار سرمایه مدیران صندوق های با درآمد ثابت به بهانه های مختلف از اجرای این دستور العمل سر باز زدند و با توجه به اینکه اغلب صندوق ها نوپا و دوره فعالیت آنها سه سال می باشد از لحاظ قانونی الزام به جهت انجام این کار ندارند. بر این اساس یکی دیگر از وعده های سازمان بورس در جهت حمایت از بازار سرمایه و سهامداران در حد حرف و وعده توخالی باقی ماند و نه تنها مدیران صندوق ها از ابلاغیه جدید سازمان استقبال نکردند بلکه لزوم اجرای این دستورالعمل از سوی سازمان بورس نیز به دست فراموشی سپرده شد.

بر اساس این گزارش، صندوق های با درآمد ثابت بخش عمده ای از نقدینگی در اختیار خود را در بازار پول سرمایه گذاری می کنند و به زعم مدیران آنها با دریافت سود سپرده های بانکی بازدهی مطمئن و مناسبی را نصیب سرمایه گذاران می کنند. بر این اساس بسیاری از مدیران صندوق ها معتقدند که اختصاص بخشی از منابع مالی خود در بازار سهام که با نوسانات متعدد همراه است، موجب نگرانی دارندگان واحدهای صندوق ناشی از نوسانات قیمتی روزانه بورس می شود و از اعلام سود مطمئن و مناسب از سوی صندوق ها ممانعت به عمل می آورد. از این رو مدیران صندوق ها به بهانه ریسک کم سرمایه گذاری در بازار پول نسبت به بازار سرمایه تاکنون از اجرای دستورالعمل سازمان بورس سر باز زده اند.

این در حالی است که بررسی وضعیت بانک ها و صورت های مالی آنها حاکی از آن است که وضعیت این بازار به مراتب وخیم تر از بازار سرمایه است. آنچنان که با دستور جدید بانک مرکزی مبنی بر اصلاح صورت های مالی بانک ها بر اساس استانداردهای حسابداری بین المللی برخی از بانک ها همچون صادرات، ملت و تجارت با تعدیل منفی قابل توجه سود برآوردی مواجه شدند و بعضاً سود برآوردی خود را به زیان تبدیل کردند. علاوه بر این بانک ها دارایی هایی همچون زمین و ساختمان در حوزه بازار مسکن دارند که به دلیل رکود این بخش از اقتصاد کشورمان قابلیت نقد شوندگی برای آنها فراهم نیست و در این شرایط بانک ها با وجود شرایط نامناسب سودآوری سودهای قابل توجهی را به سپرده گذاران اعطا می کنند و در مقابل مطالبات مشکوک الوصول با حجم زیادی در صورت های مالی خود دارند که تسویه آنها چندان محتمل نیست. بر این اساس می توان گفت وضعیت سودآوری بانک ها اعم از دولتی و خصوص آنچنان ناگوار است که حتی زمزمه هایی مبنی بر احتمال ورشکستگی برخی از بانک ها نیز مطرح شده است. به عبارت بهتر بانک ها و موسسات صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند و وضعیت آتی سودآوری آنها به مخاطره افتاده است.

بر این اساس برای بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی این موضوع آشکار شده که بانک ها همچون گذشته عمل نمی کنند و نمی توان انتظار سودآوری قابل توجه و امنی از محل سپرده گذاری در بازار پول داشت. این موضوع به طور قطع برای مدیران صندوق های با درآمد ثابت که همچنان بر اختصاص منابع مالی خود به بازار پول اصرار دارند، روشن شده است اما در عین حال شاهد آن هستیم که مدیران این نهادهای مالی در بازار سرمایه از زیر بار رعایت الزم سازمان بورس برای تزریق نقدینگی به بازار سرمایه از طریق خرید و فروش اوراق بهادار شانه خالی می کنند و همچنان به بهانه نپذیرفتن ریسک بیشتر، سودهای کاغذی و موهوم بازار پول را به کسب بازدهی مناسب در بازار سرمایه ترجیح می دهند. فراموش نکنیم که اغلب مدیران صندوق ها مدعی برخورداری از دانش و اطلاعات کافی در حوزه سرمایه گذاری و اقتصاد هستند و به طور قطع با توجه به تجربه و دانش کافی آنها می توانند سرمایه گذاری مناسب و معقولی در بورس داشته باشند. از این رو، این موضوع که مدیران صندوق ها چگونه با وجود این قابلیت ها و پتانسیل ها نسبت به ورود به مولدترین بازار مالی کشور تمایل ندارد، خود پرسش مهمی است که به نظر می رسد مدیران صندوق ها باید به آن پاسخ دهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
همه این وعده ها را باید به فراموشی سپرد. فقط مملکت و اقتصاد را با شعار و وعده پوچ نمیشه اداره کرد. برای همینه ما اینجاییم و مثلا کره جنوبی و ژاپن و آلمان آنحااااااااا!!!!
پرسنل ناجا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
بانک قوامین زندگیمون را نابود کرد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
دوستان اگر خاطر شریفتان باشد این وعده هم مدلی دیگر از وعده در گذشته نه چندان دور و در وضعیت بحرانی بورس مبنی بر تزریق 5000 میلیارد تومان به بورسه که دروغی بیش نبودو هیچگاه عملی نشد.باید پناه به خدا برد