بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر : ۱۷۲۶۵۱

دنیای بانک: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر حقوق خانواده 55 میلیونی بازار سرمایه گفت: این بازار سرمایه متعلق به 55 میلیون سهامدار است.


به گزارش پایگاه خبریدنیای بانک، نشست مشترک دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سید احمد عراقچی معاون اجرایی سازمان بورس، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس، سیدعلی حسینی مدیر عامل بورس انرژی، حسن قالیباف مدیر عامل بورس تهران و مدیران ارشد بازار سرمایه با محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در نشست مشترک مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار با نمایندگان خانه ملت، در خصوص مسائلی همچون حقوق سهامداران، حمایت نمایندگان مجلس از بازار سرمایه، عملکرد مثبت سازمان طی یک سال گذشته و مشکلات بورس بحث و گفتگو شد.
شاپور محمدی ضمن خیر مقدم به نمایندگان خانه ملت و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و با قدردانی از توجه کمیسیون اقتصادی به مسائل بورس گفت: تعامل و همکاری سازمان بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس زمینه تقویت بازار سرمایه را فراهم می کند.
ثبات و توسعه ، اولین رکن بازار سرمایه
رییس سازمان بورس به نیازهای امروز بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت: قانون در همه عرصه ها از جمله بازار سرمایه اولین رکن ثبات و توسعه است و تعامل مجلس و سازمان بورس در تدوین و تصویب قوانین مربوط به بازار سرمایه اولین گام اصلاح مشکلات است و ما مصصم هستیم با مجلس نهایت همکاری را داشته باشیم.
سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: امروز بازار سرمایه شامل 10 میلیون کد سهامداری و نزدیک 45 میلیون برگ سهام عدالت است و در نتیجه با جمعیتی 55 میلیونی روبرو هستیم.
وی اظهار داشت : به هر حال مالکان سهام عدالت، سهامدار نزدیک به 60 شرکت بورسی و بانک های کشور هستند و برخی دیگر از شرکت هایی که ذیل مجموعه سهام عدالت قرار دارند ممکن است به بورس وارد شوند، لذا باید در تمام تصمیمها باید حق و حقوق جمعیت 55 میلیونی در نظر گرفته شود.
محمدی از نمایندگان مجلس خواست رسیدگی به دغدغه های سهامداران و فعالین بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار دهند و ادامه داد: موضوع مطالبات شرکت های بورسی و همچنین عرضه اوراق بدهی متناسب با ظرفیت های بازار سرمایه از دغدغه های فعلی بازار سرمایه است و امید واریم نمایندگان مجلس تسهیل پرداخت مطالبات شرکت های بورسی و تعاونی را در اولویت قرار دهند و در تصویب قوانین حوزه اوراق بدهی ظرفیت بازار سرمایه در نظر گرفته شود.
رییس سازمان بورس، نرخ خوراک پتروشیمی ها را یکی دیگر از موضوعات بازار سرمایه دانست و گفت : هرساله تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها به یکی از دغدغه های بازار سرمایه تبدیل شده است. امسال با وزارت نفت توافق هایی برای اعلام منطقی این نرخ صورت گرفته و امیدواریم بین مجلس و دولت تعامل لازم در این خصوص صورت گیرد.
محمدی با بیان اینکه کاهش سود بانکی ضرورت توسعه اقتصادی کشور است گفت: تورم 9 درصد با سود بانکی همخوانی ندارد. هیچ شرکت و بنگاه اقتصادی نمی تواند این شکاف را پوشش دهد. سودآوری و تولید تحت تاثیر نرخ بهره قرار گرفته و این روند به توسعه اقتصادی و بازار سرمایه آسیب می زند. بنابر این نرخ سود بانکی باید مورد توجه قرار گیرد.
سخنگوی سازمان بورس تاکید کرد: به قوانین مدون نیاز داریم و بر همین اساس سازمان بورس لایحه ای را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و توسعه بازار سرمایه تنظیم کرده که به کمیسوین اقتصادی و مجلس تقدیم خواهد شد.
محمدی به اقدامات اخیر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از اولین اقدامات انجام شده سازمان بورس در چند ماه گذشته کاهش حداکثری مشکلات سامانه معاملات بود.
در سامانه معاملات شاهد مشکلاتی بودیم که امروز بخش زیادی از آنها برطرف شد و نیز تلاش گسترده ای برای بروز رسانی این سامانه آغاز شده و مشکلات آن در سال آینده به حداقل ممکن خواهد رسید.
رئیس سازمان بورس به توسعه ابزارهای مالی که یکی دیگر از خواسته های فعالان بازار سرمایه است ، اشاره کرد و گفت: توسعه ابزار های مالی نوین همواره مورد توجه سازمان بورس قرار دارد. یکی از این ابزارها که در تعادل و ثبات بازار سرمایه نقش بسزایی داشت"اختیار خرید و فروش" بود که خوشبختانه امروز عملیاتی شده و در حال تکمیل است.
سخنگوی سازمان بورس یکی از مهمترین اقدامات اخیر را عملیاتی شدن "بوک بیلدینگ" دانست و با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن این گزینه تلاش بسیاری صورت گرفت، بیان داشت: این روش ثبت سفارش داد و ستد منصفانه و شفاف بازار سرمایه را به همراه دارد و از بروز رفتارهای هیجانی در کشف قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.
محمدی به افشای اجباری فروش و تولید ماهانه شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: این اقدام در جهت افزایش شفافیت بازار سرمایه صورت گرفت.
تعیین تکلیف نمادهای بسته ؛ مهم ترین مسائل بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس تعیین تکلیف نماد های بسته را یکی از مهمترین مسائل بازار سرمایه دانست و گفت: 30 نماد متوقف، بازگشایی شده و سایر نماد ها نیز به زودی تعیین تکلیف می شود و در پی آن هستیم که قوانین بازگشایی و توقف نماد ها را اصلاح کنیم.
سخنگوی سازمان بورس به راه اندازی مرکز مطالعات مالی اسلامی در قم اشاره کرد و گفت: این مرکز بازوی اجرایی کمیته فقهی سازمان است.
عمده تقاضاها از طرف غیردولتی هاست
در ادامه این نشست ، حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به اقبال مردم به بازار سرمایه گفت: امسال پرونده های پذیرشی که در بورس اوراق بهادار باز است زیاد شده و به هیچ وجه با سال های گذشته قابل مقایسه نیست .
وی افزود: ما الان بیش از 40 پرونده پذیرش داریم که در بورس در حال انجام است و یکی از آنها هم شرکت دارویی برکت است که امکان دارد همین روزها آگهی شود و سهام آن از طریق بورس اوراق بهادار تهران عرضه شود .
قالیباف اصل با بیان اینکه در سال های گذشته عمده پذیرش هایی که شرکت ها در بورس داشتند، شرکت های بزرگ اصل 44 بودند که در راستای خصوصی سازی در بازار سرمایه پذیرفته می شدند ، گفت: اتفاق خوبی که امسال رقم خورده، این است که عمده تقاضاها از طرف غیردولتی هاست.
قالیباف اصل سپس با ذکر آماری درخصوص بازار سهام و اوراق بدهی اظهار داشت:
در بورس اوراق بهادار تهران، 330 هزار میلیارد تومان را بخش سهام تشکیل می دهد و نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان مربوط به اوراق بدهی است.
34 درصد بازار فراورده های بورس انرژی صادراتی است
در این دیدار، مدیرعامل بورس انرژی نیز ضمن تقدیر از مجلس دهم و حمایت های دلسوزانه کمیسیون های تخصصی از بازار سرمایه گفت: از بدو تاسیس بورس انرژی 83 هزار میلیارد ریال معامله در آن انجام شده که 34 درصد بازار فراورده های ما صادراتی است و این نشان از پتانسیل بالای این بورس برای صادرات و حضور در بازار های بین المللی دارد .
علی حسینی افزود: هم اکنون در بازار فراورده ها 44 عرضه کننده از جمله پتروشیمی ها و پالایشگاه ها داریم ؛ ضمن اینکه 560 مشتری داخلی و بین المللی، خریدار محصولات عرضه شده در بورس انرژی هستند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت 59 کارگزاری و 76 ایستگاه معاملاتی اظهار داشت: البته سهم شرکت ملی نفت در ارزش معاملاتی بورس 2 و چهاردهم درصد، سهم شرکت ملی پخش 4 درصد و سهم شرکت ملی گاز ایران 24 صدم درصد است که این نشان می دهد، هنوز دستگاه های دولتی آن طور که باید و شاید در رونق و توسعه این بخش استراتژیک فعال نشده اند و نیاز به کار بیشتر در این حوزه وجود دارد.
رشد 5 درصدی شاخص فرابورس
در این مراسم همچنین امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران نیز با اشاره به ارزش 100 هزار میلیارد تومانی فرابورس گفت: 80 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بازار سهام و 20 هزار میلیارد باقی مانده مربوط به بازار بدهی می شود .
وی با بیان اینکه 108 کارگزاری در فرابورس عضویت دارند، گفت: 1300 شعبه کارگزاری و 1300 شعبه بانکی در فرابورس خدمات معاملات را در کل کشور انجام می دهند.
هامونی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون34 هزار میلیارد تومان معاملات فرابورس بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 17 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل فرابورس ایران، متوسط ارزش روزانه معاملات در این بازار را هم 70 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: شاخص فرابورس از ابتدای سال تاکنون 5 درصد رشد داشته و به عدد 845 واحد رسیده است.
نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه باید معاملات نفت در اقتصاد شفاف شود ، افزود: در حال حاضر معاملات بزرگی در بازار ارز انجام می شود بنابراین باید این معاملات شفاف شود.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به ضرورت تشکیل بورس ارز افزود: در اقتصاد کشور حباب نقدینگی وجود دارد که باید به آن توجه جدی شود همچنین باید وضعیت سهام عدالت از بلاتکلیفی خارج شود.
مشوق ها برای ورود به بازار سرمایه
در پایان این نشست محمدرضا پورابراهیمی داورانی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در سازمان بورس گفت: در حال حاضر هم در سازمان بورس و هم در کمیسیون اقتصادی نیروهای متخصص و با تجربه ای حضور دارند که می تواند به عنوان یک فرصت قلمداد شود.
رییس کمیسون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید به بازارهای دنیا دسترسی پیدا کرد افزود: اینکه سازمان بورس در حال تهیه لایحه ای در خصوص بورس است نکته مهمی است و باید در این لایحه اصلاحات مربوط به قانون بورس لحاظ شود و همچنین به مشوق هایی برای ورود به بازار سرمایه و حمایت از سهامداران و همچنین استفاده از ابزارهای مشتقه توجه شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اقدامات مهم اخیر سازمان بورس افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد حمایت های لازم را برای تقویت بازار سرمایه انجام دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
مدیر نماد بند خسته نباشی
سید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
واقعا برای شما آقایان مسول اقتصادی متاسفم چرا با این جماعت ضعیف چنین کار را کردید آیا شما ها تابحال شرمنده خانواده شدید مطمعنا نه چون درد بدبخت بیچارها را کسی میداند که خود چشیده باشد آیا بعد دولت احمدی نژاد کشور ببمباران شده ما در زمان جنگ هم چنین بازاری نداشتیم