بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
تا 12 بهمن ماه جاری بررسی شد:

نمادهایی که رفتند و بازنگشتند

در شرایطی که بازار سرمایه روند نامناسب همراه با فشار فروش سهام را سپری می کند توقف طولانی مدت نماد شرکت ها به یکی از دغدغه های اصلی سهامداران تبدیل شده است. چرا که این موضوع سبب بلوکه شدن سرمایه سهامداران می شود و در کنار افت قابل توجه سهام شرکت ها متأثر از روند نزولی بورس زیان سنگینی را بر آنها تحمیل می کند.
کد خبر : ۱۷۲۷۷۵
نویسنده :
جمشیدی

توقف نماد معاملاتی برنامه ای است که همواره در راستای حمایت از سهامداران و به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی از افراد دارای اطلاعات نهانی اجرایی می شود. این در حالی است که در شرایط فعلی به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست از سوی متولیان بازار سرمایه فرآیند توقف و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت های بورسی زمان زیادی به طول می انجامد و این امر موجب نگرانی سهامداران شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایطی که بازار سرمایه روند نامناسب همراه با فشار فروش سهام را سپری می کند توقف طولانی مدت نماد شرکت ها به یکی از دغدغه های اصلی سهامداران تبدیل شده است. چرا که این موضوع سبب بلوکه شدن سرمایه سهامداران می شود و در کنار افت قابل توجه سهام شرکت ها متأثر از روند نزولی بورس زیان سنگینی را بر آنها تحمیل می کند.

بر اساس اطلاعات موجود، تا سه شنبه هفته گذشته نماد معاملاتی 49 شرکت فعال در بازار بورس متوقف شده که از میان آنها 19 نماد به دلیل اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده و 18 نماد به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران و در نهایت 12 نماد نیز به علت سایر موارد ممنوع المعامله شدند و تاکنون به تابلوی معاملات بورس بازنگشتند.

علاوه بر این، طولانی ترین زمان توقف نماد به شرکت های کاشی نیلو و آلومینیوم ایران اختصاص دارد که نماد معاملاتی آنها طی نیمه دوم سال گذشته متوقف شده است. در این بین ناگفته نماند که شرکت کاشی اصفهان نیز در تاریخ دوم آذر ماه 92 به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده ممنوع المعامله شده و تاکنون در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص بازگشت این نماد به تابلوی بورس اطلاع رسانی رسمی نشده است.

صرف نظر از سه نماد "کاصفا"، "کنیلو" و"فایرا" از میان نمادهایی که طی سال جاری متوقف شده اند می توان گفت طولانی ترین زمان توقف به شرکت پلی اکریل اختصاص دارد و "شپلی" به دلیل برنامه هایش جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها فعلاً از تابلوی معاملات بورس دور مانده است.

علاوه بر این، بانک ها همچون صادرات ایران، پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین و پست بانک در کنار گروه مپنا از جمله نمادهایی هستند که امسال به دستور ناظر بازار بورس ممنوع المعامله شدند و توقف نماد آنها زمان زیادی به طول انجامیده است.

علاوه بر این می توان به شرکت های تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، کنتورسازی ایران، سیمان کارون، ماشین سازی اراک و آلومراد نیز اشاره کرد که غیبت آنها در بازار بورس طولانی شده است.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که از میان 49 نماد، 15 شرکت همچون "خریخت"، "دپارس"، "ددام"، "سیلام"، "شتران"، "غاذر"، "غبهنوش"، "غپاک"، "قمرو"، "کاذر"، "کدما"، "کفرا"، "کلوند"، "کمنگنز" و "کهرام" در بهمن ماه جاری متوقف شده اند.

بر اساس این گزارش، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به دفعات انتقاد و نظرات خود را در خصوص تبعات منفی توقف طولانی مدت نمادها و بلوکه شدن سرمایه سهامداران ابراز نموده ند تا شاید متولیان بازار سرمایه نسبت به اصلاح سیاست های خود در این باره اقدام کنند و در عین حال شاهد هستیم که اقدام جدی در این خصوص انجام نپذیرفته و همچنان سرمایه بسیاری از سهامداران در این نمادها بلوکه شده است. بر این اساس هر چند که طی دو هفته اخیر نماد معاملاتی بانک های صادرات و تجارت با افت قیمتی قابل توجه مورد بازگشایی قرار گرفتند و به میزان قابل توجهی از ارزش بازاری آنها کاسته شد، اما به هر حال همچنان بسیاری از نمادها در راه بازگشت به تابلوی معاملات بورس مانده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
رفتی و بی تو جیبم پر شپشه فایراااااا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
بستن نمادها دردی رادو انمیکنه وشرکتها در این مورد واکسینه شده اند بورس با دادن کارت زرد به شرکت هاو نمایش ان درنماد ها به مشتری ها هشدار بدهند برای مثال هر دوماه یک کارت زرد که سهامدار این شاخص رادر خریدسهام مد نظر قرار دهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
بورس اکر نرم افزار قوی داشته باشد بازده چهارساله سهم را بادر نظرگرفتن سود تقسیمی افزایش سرمایه اورده نقدی.......رامیتواند درنماد منعکس کند تا خریدار باخیال راحت خرید کند . البته این امر علیرغم سادگی به تیم قوی درسازمان بورس احتیاج دارد .شرکت ها بطور مستمر زیر زره بین خواهدبود. عملکردوتولید ماهانه (فروش)که شرکت هاموظف به انتشار شده اند .بسیار مفید است.
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
زندگیم را فروختم سهام ساسان همیبی که نوشابه درست میکرد خریدم زمانی که بیست ساله بودم حالا پنجاسله شم نمیدانم چکنم ای کاش روحانی این را میخواند از یزد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
نمادهای بورس کالا و شرکت فرابورس وارد هشتمی ماه بسته مانده شان شده،کسی میدونه برای چی؟
صفر
ROMANIA
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
صادرات که بازنشده
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
IQ ددام مهر بسته شد۱۸ دی باز شد دوباره ۹ بهمن بسته شد.پارسال هم ۲ تا ۳بار بورس به دلیل ابهام بست.۲ساله که سالی یک بار هم داره مدیر عامل عوض میکنه.سود ۱۳۴۰ ریالی راتبدیل به زیان ۲۴۰۰ ریالی کرده از بس که تیپیگو گل میکاره.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
لسرما هم فعلا باز نشده است لطفا پیگیری کنید.