بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
37 صنعت بورسی شامل 273 شرکت بیش از 214,780 میلیارد ریال سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده اند و درآمد واقعی به مبلغ بیش از 258,139 میلیارد ریال بدست آورده اند. بدین ترتیب نسبت سود تقسیمی به درآمد واقعی 78 درصد محاسبه می شود.
کد خبر : ۱۷۲۸۱۳
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که از طریق راه های گوناگون همچون رشد قیمتی سهام شرکت ها و تقسیم سود نقدی در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران بازدهی مثبت به فعالان و معامله گران این بازار اعطا می کند. به گونه ای که بسیاری از سهامداران با نگاه بلند مدت تمایل دارند تا از طریق سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و دریافت سود نقدی تقسیمی در مجامع آنها عایدی مناسبی از تزریق نقدینگی به این بازار دریافت کنند. بر این اساس در این گزارش به بررسی میزان سود تقسیم شده و درآمد واقعی صنایع مختلف بورس طی دوره منتهی به پایان دی ماه سال جاری پرداخته شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی دوره مذکور 37 صنعت بورسی شامل 273 شرکت بیش از 214,780 میلیارد ریال سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده اند و درآمد واقعی به مبلغ بیش از 258,139 میلیارد ریال بدست آورده اند. بدین ترتیب نسبت سود تقسیمی به درآمد واقعی 78 درصد محاسبه می شود.

همچنین از میان 37 صنعت فعال در بازار بورس صنایعی همچون مخابرات، محصولات شیمیایی، شرکت های چند رشته ای صنعتی، فلزات اساسی و نیز مواد و محصولات دارویی از جمله گروه هایی هستند که بیشترین سود نقدی را میان سهامدارانشان تقسیم کرده اند. به گونه ای که صنعت مخابرات با دو شرکت فعال در آن بیشترین رقم یعنی 44,743 میلیارد ریال سود نقدی به سهامدارانش اختصاص داد و در کنار آن محصولات شیمیایی شامل 23 شرکت بیش از 43,997 میلیارد ریال معادل 87 درصد از درآمد واقعی خود را به عنوان سود نقدی به سرمایه گذاران این گروه اعطا کرد. علاوه بر این، شرکت های چند رشته ای صنعتی شامل دو شرکت 25,227 میلیارد ریال سود نقدی معادل 116 درصدی از درآمد واقعی کل صنعت را میان سهامدارانش تقسیم کرد.

صنایع پر درآمد و کم درآمد را بشناسید

در کنار گروه های مذکور فلزات اساسی، دارویی، استخراج کانه های فلزی، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، فراورده های نفتی، رایانه و فعالیت های وابسته به آن و سیمان از جمله صنایعی هستند که نسبت به سایر گروه ها سود نقدی بیشتری را به سهامداران گروه تخصیص دادند.

در مقابل اما گروه های کشاورزی، دامپروری، انتشار چاپ و منسوجات نیز در انتهای جدول قرار می گیرند و سود نامطلوبی را در مجامع عمومی خود تقسیم کردند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پیناکیو
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
سلام بورس نیوز عزیز
اصولا یک صنعت وقتی پر درآمد میباشد که بتواند کالایی که تولید میکند با تنوع بالا بفروشد.
مثلا دو شرکت سامسونگ و اپل که دارای تنوع محصول و پیشرفت رو به جلو میباشند.
لازم به توضیح است وقتی یک محصول جدید در کشور تولید میشود این محصول فقط در کشور ما تازه تولید است نه در اقتصاد جهانی پس تا وقتی تولیدات ما تنوع برای داخل هم نداشته باشد.اصولا صنایع با وجود موج بالای واردات سود ده نخواهند بود.یعنی کشور باید در محصولات نهایی پیشرفت کند نه محصولات لایه پایین تولید.
بستن چشم بروی واقعیت از هزاران دروغ بدتر است وبدترین دروغ
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
ایها الناس مراقب باشد در دام برکت نیفتید.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
عزیز دل حقوقی فروخت و گریخت . رفت و تمام شد . یک شرکت ورشکسته دیگه با تدبیر دولت و جیب حقیقی ها از ورشکستگی برای یک مدت کوتاه نجات پیدا کرد .
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
گروه های کشاورزی، دامپروری، چاپ و منسوجات تو افزایش قیمت سهم حالا چه کاذب چه واقعی به سهام بازا سود میرسونن.
علی
-
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
سالام-پسرخوب شماچطوروازکجااین بانک هاجزشرکت های سودقرارداده اید؟
واقعن جای تعجب است ،بانک ها قیمت سهامشان به یک سوم تقلیل یافته ودوسال نیزسودی تقسم نکرد ه اند.یاشایدهم کمتراز5درصدسودبانکی تقسیم کرده اند.شماچطوروازکجا این سودهاراکشف کرده اید.
بخاطراین میگویند،ایرانی هاهمه غیب گوهستند.
مارابیچاره کرده اندوشماولی برعکس حرف می زنید.
مارمولک
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
میخوام افتخار بدم وسود واقعیشرکتها رابگم صور مالی شرکتها برای سبزی خریدن بد نیست سود سایپا ۳۰۰ تومان بندر ۵۰۰ تومان شاوان شراز شبریز ۱۰۰۰ تومان اخابر ۲۰۰۰ تومان پس ببینید ای پی اس کنتور واقعی بود ولی..