بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
تاثیر واگذاری بیمه پارسیان برای خگستر ، شناسایی سودی معادل 516 ریال به ازای هر سهم خواهد بود .همچنین با توجه به مالکیت 30% خگستر بر سرمایه گذاری سمند ، 80 ریال به سودآوری هر سهم گروه اضافه می گردد. بنابراین سود تلفیقی خگستر را جمعا به مبلغ 596 ریال افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۷۲۸۸۷
طی نامه اخیر ایران خودرو ، گروه ایران خودرو برای پرداخت تسهیلات شرکت زیر مجموعه خود( لیزینگ خودرو کار) دست به اقداماتی زده است. در این نامه، 16% از سهام گسترش‌ سرمايه ‌گذاري‌ ايران‌ خودرو (خگستر) به قیمت 7000 ریال، 14.8% سهام بیمه پارسیان توسط گسترش ‌سرمايه‌گذاري ‌ايران ‌خودرو به قیمت 3750 ریال و 2% سهام شرکت ایران خودرو به قیمت 3800 ریال توسط سرمایه گذاری سمند ، به بانک پارسیان واگذار می گردد.

بررسی وضعیت شرکت لیزینگ خودرو کار

شرکت لیزینگ خودروکار(سهامی عام) در سال 1380 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس گردید و در دی ماه سال 1380 فعالیت خود را آغاز نموده است.

مالکیت شرکت لیزینگ خودرو کار به صورت، گسترش ‌سرمايه‌گذاري‌ايران‌خودرو(67%) و سرمایه گذاری سمند (33%) می باشند. با توجه به اینکه 30% از شرکت سرمایه گذاری سمند متعلق به شرکت گسترش ‌سرمايه‌گذاري‌ايران‌خودرو(خگستر) می باشد، می توان گفت مالکیت مستقیم و غیر مستقیم خگستر بر لیزینگ خودرو کار 77% می باشد.

جمع تسهیلات شرکت طبق اخرین گزارشات، مبلغ 485 میلیارد تومان بوده که منجر به تحقق 67 میلیارد تومان هزینه مالی در 6 ماهه گردیده است.(تسهیلات لیزینگ خوردو کار تماما از بانک پارسیان و با نرخ 26% می باشد.)

با توجه به ترکیب سهامداری این شرکت، لیزینگ خودرو کار به طور متوسط سالانه مبلغ 640 ریال به ازای هر سهم برای گروه گسترش سرمايه‌گذاري ‌ايران‌ خودرو (خگستر) هزینه مالی ایجاد می کند.


سمند هم به بازی

بررسی وضعیت گروه ایران خودرو(خودرو) و گسترش ‌سرمايه ‌گذاري ‌ايران‌خودرو (خگستر)

می توان واگذاری دارایی های اعلام شده را به دو صورت بررسی نمود:

1. سود تکرار ناپذیر

2. سود تکرار پذیر

· سود تکرار ناپذیر

1. تاثیر مستقیم فروش دارایی ها بر شرکت ها


سمند هم به بازی

بدیهی است این سود تنها برای سال 95 و برای شرکت های اصلی بوده و در سال های بعد تکرار نخواهد شد .

2. تاثیر فروش دارایی ها بر گروه

· خگستر: تاثیر واگذاری بیمه پارسیان برای خگستر ، شناسایی سودی معادل 516 ریال به ازای هر سهم خواهد بود .همچنین با توجه به مالکیت 30% خگستر بر سرمایه گذاری سمند ، 80 ریال به سودآوری هر سهم گروه اضافه می گردد. بنابراین سود تلفیقی خگستر را جمعا به مبلغ 596 ریال افزایش خواهد یافت.

· خودرو : با توجه با مالکیت 74.88% ایران خودرو بر خگستر، و مالکیت 70% بر سرمایه گذاری سمند، واگذاری دارایی ها فوق بر گروه ایران خودرو بدین صورت تاثیر خواهد داشت.(مبلغ سودآوری نماد خگستر به صورت گروه در نظر گرفته شده است)


سمند هم به بازی

با واگذاری سهام بیمه پارسیان ، گسترش‌سرمايه‌گذاري‌ايران‌خودرو(خگستر) و ایران خودرو (جمعا به مبلغ 386 میلیارد تومان) مبلغ 99 میلیارد تومان از تسهیلات لیزینگ خوردو کار با نرخ بهره 26% باقی خواهد ماند که این موضوع هزینه مالی این شرکت را از مبلغ 126 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان کاهش خواهد داد. بنابراین می توان تاثیر کاهش این مبلغ را به عنوان کاهش زیان تکرار پذیر در نظر گرفت.

· سود تکرار پذیر

1. گروه خگستر:

* فروش بیمه پارسیان : با توجه به تقسیم سود 50% بیمه پارسیان، می توان گفت که در سال های آتی، معادل 45 ریال از سود خگستر کاهش خواهد یافت.


سمند هم به بازی

* کاهش هزینه مالی لیزینگ خوردو کار برای گروه گسترش ‌سرمايه‌گذاري‌ايران‌خودرو معادل 514 ریال خواهد بود .

* بنابراین می توان گفت سود تلفیقی خگستر از سال اینده جمعا مبلغ 471 ریال (272= 45-317) افزایش پیدا خواهد کرد.

سمند هم به بازی

2. گروه ایران خودرو: با توجه به مالکیت 74.9% بر خگستر و 30% بر سرمایه گذاری سمند می توان گفت معادل 53 ریال از هزینه های تلفیقی گروه ایران خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

در ادامه این مطلب اجازه بدهید تا نگاهی تکنیکی به وضعیت نمودار قیمت دو نماد خودرو و خگستر نیز داشته باشیم.

در ابتدا به سراغ خگستر برویم. همان طور که در تصویر اول نشان داده شده است، خگستر پس از برخورد به کف کانال آبی رنگ، در مسیر رشد قرار گرفته است و انتظار می‌رود این بار تا محدوده سقف کانال آبی که تطابق خوبی با سقف چنگال نشان داده شده نیز دارد، رشد قیمتی را تجربه نماید.

سمند هم به بازی

اما این کانال آبی با بزرگنمایی بیشتر هم در تصویر زیر نشان داده شده است. افت فعلی به نظر می‌رسد به عنوان موج B شمارش شده و در قالب C، انتظار رشد تا سقف کانال را داریم.

سمند هم به بازی

اما نزدیکترین سطح حمایتی هم در کف چنگال زیر منطبق بر کف ابر کومو قرار دارد:


سمند هم به بازی

در نمودار PnF هم سطح مقاومتی نشان داده شده در صورتی که شکسته شود، سیگنال و تقاضای جدیدی وارد بازار خواهد شد.

سمند هم به بازی

اما در ادامه به سراغ تحلیل خودرو می‌رویم. در نمودار قیمت همان گونه که نشان داده شده است، آرایش اصلاحی پیچیده به نظر می‌رسد که تکمیل شده است و باید در انتظار صعود قیمت باشیم.

سمند هم به بازی

در تصویر بعدی نیز در تایم هفتگی، تمام امواج CD برابر با ۱.۲۷ برابر موج AB هستند و این هارمونی اگر حفظ شده باشد، باید در این مقطع شاهد آغاز حرکت صعودی باشیم.

سمند هم به بازی

در نمودار ایچیموکو نیز شاهد درگیری قیمت با ابر کومو هستیم. ابر سوییچ کرده است اما هنوز قیمت از ابر خارج نشده و در صورت خروج، سیگنال رشد بهتری خواهد داد.

سمند هم به بازی

آخرین تصویر مربوط به PnF خودرو است. رشد بیشتر قیمت با شکست محدوده تبدیل سطح همراه خواهد شد و تقاضای جدیدی را وارد این سهم خواهد نمود.

سمند هم به بازی

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگران: مجید حصاری مریم نصر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر