بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
به نظر می رسد در شرایط کنونی اغلب بازارهای فعال در اقتصاد کشورمان همچون بازارهای سرمایه و پول در وضعیت نامناسبی به سر می برند و می توان گفت در حالی که بسیاری از مدیران سرمایه گذاری و صندوق ها در اندیشه سپرده کردن نقدینگی در اختیار خود در بانک ها و موسسات مالی هستند این نهادها نیز روند فرساشی را از لحاظ عملیاتی و سودآوری سپری می کنند.
کد خبر : ۱۷۳۰۰۹
نویسنده :
جمشیدی

سازمان بورس در حالی به صندوق های با درآمد ثابت مأموریت تزریق نقدینگی به بازار سرمایه را داده که مدیران این صندوق ها همچنان سپرده گذاری در بانک ها را به سرمایه گذاری در بورس ترجیح می دهند و مدعی هستند که بازدهی بازار پول بر خلاف بازار سرمایه مطلوب همراه با ریسک پایین است. این در حالی است که بررسی چند متغیر اقتصادی حاکی از آن است که بانک ها به تدریج به ورطه زیان دهی و ورشکستگی سوق می یابند و از این رو می بایست به مدیران صندوق ها این هشدار را داد که سود سپرده های بانکی برخلاف تصور آنها تضمین شده و بدون ریسک نیست.

بر اساس گزارش بورس نیوز، به نظر می رسد در شرایط کنونی اغلب بازارهای فعال در اقتصاد کشورمان همچون بازارهای سرمایه و پول در وضعیت نامناسبی به سر می برند و می توان گفت در حالی که بسیاری از مدیران سرمایه گذاری و صندوق ها در اندیشه سپرده کردن نقدینگی در اختیار خود در بانک ها و موسسات مالی هستند این نهادها نیز روند فرساشی را از لحاظ عملیاتی و سودآوری سپری می کنند. بطوریکه بررسی و مقایسه روند رو به رشد درآمدهای نفتی، نقدینگی جامعه و GDP با میزان سود پرداختی بانک ها به سپرده گذاران طی سال های اخیر خود گواه این موضوع است و هشداری است برای مدیران صندوق های با درآمد ثابت که از جنس بازار سرمایه هستند و مجوز فعالیت خود را از این بازار می گیرند اما اعتقادی بر پتانسیل های درونی آن برای رشد و شکوفایی ندارند.

بر اساس اطلاعات موجود، کل درآمدهای نفتی کشور طی سال 83 حدود 36 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود و نقدینگی کل کشور 68 هزار میلیارد تومان؛ به عبارت بهتر در سال مذکور نقدینگی سرگردان جامعه حدود 1.9 برابر کل درآمدهای نفتی بوده است. این در حالی است که طی سال جاری کل درآمد نفتی کشور به حدوداً 110 تا 120 هزار میلیارد تومان و نقدینگی جامعه به 1200 هزار میلیارد تومان رسیده و بدین ترتیب تا پایان امسال نقدینگی کشورمان 10 برابر کل درآمدهای نفتی می شود.

هشدار به مدیران صندوق های با درآمد ثابت/ سود سپرده های بانک ها معادل کل درآمدهای دولت در سال 96

حال اگر به 1200 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان جامعه سود سپرده های بانکی 16 تا 17 درصدی تعلق بگیرد می بایست حدوداً 200 هزار میلیارد تومان سود از سوی بانک ها پرداخت شود که این رقم معادل 1.8 برابر درآمدهای نفتی کشور تا پایان سال 95 می باشد.

در این شرایط اگر بخواهیم تولید ناخالص داخلی را با میزان سود سپرده های بانکی طی سال 83 و 95 مقایسه و بررسی کنیم باید گفت که در سال 83 حدود 10 میلیارد دلار سود سپرده بانکی پرداخت شده که این رقم حدود شش درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال مذکور محاسبه می شود.

در مقابل اما، طی سال جاری GDP حدود 392 میلیارد دلار و سود پرداختی بانک ها 62 میلیارد دلار اعلام شده است.

به عبارت دیگر امسال معادل 17 تا 18 درصد از GDP کشور سود به سپرده گذاران بانکی پرداخت شده که به نظر می رسد در صورتیکه روند افزایشی نرخ سود بانکی و رقابت بانک ها برای اعلام نرخ سود بیشتر به همین منوال پیش برود در سال های بعدی دولت می بایست معادل کل تولید ناخالص داخلی سود سپرده بانکی پرداخت کند.

هشدار به مدیران صندوق های با درآمد ثابت/ سود سپرده های بانک ها معادل کل درآمدهای دولت در سال 96

در عین حال دولت در بودجه سال 96 کل درآمدهای خود شامل درآمدهای نفتی و مالیاتی را حدود 220 هزار میلیارد تومان برآورد کرده، این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور احتمال عدم دستیابی به این رقم وجود دارد و ممکن است دولت در نیل به این هدف ناکام بماند. در مقابل اما کل درآمد برآوردی دولت برای سال آینده کمی بیش از کل سود پرداختی حدود 200 هزار میلیارد تومانی بانک ها به سپرده گذاران در سال جاری محاسبه می شود. به عبارت بهتر می توان گفت دولت در شرایطی درآمد 220 هزار میلیارد تومانی را پیش بینی کرده که رقمی بیش از آن حدود 240 هزار میلیارد تومان را باید طی سال آینده به سرمایه گذاران در شبکه بانکی پرداخت کند. درآمدی که همانطور که عنوان شد تحقق آن با توجه به وضعیت اقتصادی کشور چندان محتمل نیست و حال آنکه می بایست رقمی بیش از آن را به سپرده گذاران بانکی پرداخت کند.

به طور قطع تحقق این امر برای بانک ها در سال آینده میسر نخواهد بود و وضعیت بانک ها نیز به مخاطره خواهد افتاد. هر چند که در شرایط فعلی نیز زمزمه ها و اخبار گوناگونی از وضعیت نامناسب بانک ها به گوش می رسد و کارشناسان ارشد اقتصادی به دفعات نسبت به پرداخت سودهای بالای بانک ها به سپرده گذاران علیرغم شرایط نامناسب سودآوری آنها به دولتمردان هشدار داده اند. بر این اساس به نظر می رسد بار دیگر می بایست به مدیران صندوق های با درآمد ثابت نیز گوشزد کرد که بازار پول دیگر همچون گذشته محل امنی برای سرمایه گذاری نیست و این بازار نیز به ورطه سقوط و زیان دهی پیش می رود و می بایست به فکر راه چاره ای برای نجات سرمایه ها کرد. شاید بهتر باشد مدیران صندوق ها به دستور رییس سازمان بورس برای اختصاص بخشی از سرمایه گذاری ها در بازار سهام بدون تعصب نسبت به بازار پول نگاه کنند و این واقعیت را قبول کنند که سود بانک ها آنچنان که گفته می شود تضمین شده نیست و سودآوری آنها به چالش کشیده شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
با سلام این کارشناس محترم درست می گوید سرمایه شما را به بورس تزریق کنید تا سهام خریداری شده یک شبه به دستور مسئولی بسته وبعد از چند ماه با 40 درصد زیان باز شود .عجب پیشنهاد جالبی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
وقتی جراهی یک قلب را به یک فرد نا بلد بسپاریم و او با مشاوره گرفتن بخواهد جراهی کند حتما بیمار خواهد مرد!!!!! آیا اقتصاد ما دست کار بلد ها است؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
با ضرب و زور و اجبار که نمیشه سهام خرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
مشکل افراد ناکارامد دردولت ومجلس وبانک مرکزی هست خصوصا دراین 10 ساله اخیر که اقتصاد را نابود کردند تنها بانکها نفسی میکشیدند که انهانیز درحال احتضار هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
شرکت سیمان هگمتان 2 ماه از مهلت قانونی پرداخت سودش گذشته هنوز سود سهامدار را پرداخت نکرده !!! چرا کسی پیگیر نیست؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
سازمان بورس به صندوق ها ماموریت تزریق پول به بورس را داده. این جمله خیلی سنگین هست. یعنی سازمان بورس گفته صندوق های عزیز ما کمتر از شما پول داریم مقداری از پولتان را در بورس ریخته تا ما قانونی آن را بالا بکشیم و شما اجازه فعالیت در بخش های دیگر را داشته باشید
صداقت
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
در بازاری که تحلیل جای خود را به شایعات داده نباید انتظار رشد مدام داشت زیرا بعد مدتی مشخص میشود شایع واقیعت نداشته و بازار میریزد برای نمونه در این بازار سهامهایی مثل بانک سینا با 264ریال سود و قیمت 106 تومان که در کف کف است حرکت نمیکند ان وقت می بینی یک سهم که هیچی سود ندارد و در زیان است با یک شایع بی اساس که بعدا معلوم می شود دروغ بوده هر روز مثبت میشود تا وقتی بازار به این شکل است نباید انتظار رشد مداوم داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
متاسفانه صندوق ها سهام بانکی م خودرویی را باد کردند فروختند به مردم و پولشان را با 22 درصد ذر بانک گذاشتند و بانکها هم نصف سرمایه ی سهامداران را بر داشتند و به عنوان سود سپرده دادند به صندوق ها