بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
اولین گام برای بازار سرمایه شفافیت در ارائه اطلاعات است، در بحث شفافیت اطلاعات نمی گوئیم شرکت ها در صرفا اطلاعات لازم را در قالب EPS اطلاعات دهند اما باتوجه به ظرفیت موجود به نظر من کنار گذاشتن و پیش بینی یا اختیاری کردن ارائه اطلاعات epsدر شرایط کنونی مهیا نیست.
کد خبر : ۱۷۳۰۱۱
نویسنده :
جمشیدی

بر اساس گزارش بورس نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین یک کارشناس بازار سرمایه گفته است: بهتر است شرکت ها را رتبه بندی کنیم، چنانچه شرکت هایی که خیلی شفاف اطلاعات می دهند تشویقشان کنیم و جایزه ای برای آن ها در نظر بگیریم.

اقتصاد آنلاین در گفتگویی کوتاه با فردین آقابزرگی ،مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده برخی دغدغه های روز بازار سهاماز جمله بررسی ارائه اطلاعات شفاف شرکت ها و فلسفه استفاده از اوراق بدهی را بررسی کرده است.

ارزیابی شما از ارائه اطلاعات شرکت ها برای شفاف سازی اطلاعات چیست؟

اولین گام برای بازار سرمایه شفافیت در ارائه اطلاعات است، در بحث شفافیت اطلاعات نمی گوئیم شرکت ها در صرفا اطلاعات لازم را در قالب EPS اطلاعات دهند اما باتوجه به ظرفیت موجود به نظر من کنار گذاشتن و پیش بینی یا اختیاری کردن ارائه اطلاعات epsدر شرایط کنونی مهیا نیست.

لازم است در مرحله اول برای ارزیابی شرکت هایی که به طور اختیاری اطلاعات بهتری را به استفاده کنندگان می دهند و شرکتی که ابتدای سال تا انتهای سال هیچ اطلاعتی ارائه نکرده اما قیمت سهام و وضعیت عملکردش دارای نوسانات است، تفاوت قایل شویم و بستری فراهم کنیم که انگیزه لازم را برای ناشرین فراهم کنیم. همانگونه که در همه جای دنیا هم همین بوده کسی صرفا بر روی EPS تکیه نکرده است.

بهتر است شرکت ها را رتبه بندی کنیم، چنانچه شرکت هایی که خیلی شفاف اطلاعات می دهند تشویقشان کنیم و جایزه ای برای آن ها در نظر بگیریم.

آیا عرضه اوراق بدهی در روزهای پایانی سال از جمله اوراق سلامت و آموزش پروش را برای بازارمفید می دانید؟

فلسفه تامین مالی بنگاهها از طریق انتشار اوراق بدهی برای طرح هایی است که عمدتا بازه زمانی بلندمدت دارد همانگونه که تامین مالی از حوزه بازار سرمایه صرفا در بازه بلندمدت طبقه بندی شده و در بازه کوتاه مدت کمتر از یکسال این فرایند از طریق بازار پول صورت می گیرد .

اگر ما صرفا به جبران بخشی از بدهی های دولت اوراق بدهی منتشر کنیم نه تنها این مسئله درحال حاضر و بخصوص برای روزهای پایانی سال مناسب نیست بلکه از اهمیت و جایگاه ویژه خودش فاصله خواهدگرفت؛در این خصوص باید بازنگری صورت بگیرد.

سوالی که خیلی از مسئولان از جمله آقای طیب نیا وزیر اقتصاد داشتند این است در فضایی که ما نرخ تورممان 9% و تک رقمی است، چطور می شود یک موسسه، یک بنگاه با انتشار اوراق بدهی 20% بازدهی پیش بینی نماید ؟ نتیجتا نقش این اوراق بدهی همان کار سیستم بازار پول و بانک خواهد بود بنابراین رقیبی جدی در بازار سرمایه بوجود آمده که بخشی از نقدینگی موجود در بورس را به خارج هدایت خواهد نمود .

به نظر من پاسخ سوال شما این است تا زمانیکه نرخ سود تعدیل شده مناسبی را در نظر نداشته باشیم انتشار اوراق جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است .

مهم ترین موضوع در ارتباط با اوراق بدهی چیست ؟

بحث ارزیابی ریسک و اعتبارسنجی مهمترین موضوع در ارتباط با اوراتق بدهی است، به عنوان مثال شرکت x اوراق صکوک منتشر می کند و شرکت Y نیز همین طور، شرکت x عملکرد سودده وموفقی دارد و شرکت دوم شرکت خوبی نیست، آیا این دو ناشر با یک نرخ و درجه ریسک مشابه می توانند در بازار فعالیت کنند؟ چه کسی باید این ها را باهم مقایسه کند؟ شرکت ریتینگی که وظیفه اش اعتبارسنجی ناشر است برای مقایسه این دو نیاز است که متاسفانه تا این لحظه در بازار سرمایه چنین موسساتی وجود ندارند .

بنابراین استفاده مقطعی ازانتشار وسیع اوراق بدهی به صلاح بازار نیست علیرغم توجیه و مقایسه حجم اوراق منتشره با تولید ناخالص ملی یا ارزش روز بازار سایر کشور ها که صرفا از این جهت توجیه دارد .

عملکرد متولیان بازار سرمایه را چطور ارزیابی می کنید ؟

به نظر من الان شرایط بورس به نحو شایسته دقیق وضعیت اقتصادی کشور را نشان می دهد، متولیان بازار هم خلاف جهت نمی توانند حرکت کنند و انعکاس غیر از وضع موجود را داشته باشند.

چه نمره ای به رییس سازمان بورس می دهید ؟

دیدگاه هایی که رییس سازمان بورس در قالب ایجاد شفافیت اطلاعاتی، بحث حساس نقدشوندگی اوراق بهادار و این رئوس مطالبی که مدنظر قرار و دستور کار گذاشتند به نظرم ارزشمند است، اگر از من پرسیده شود عملکرد سازمان را چگونه ارزیابی می کنید وچه نمره ای به وی می دهید علی رغم مدت تقریبا کوتاه ریاست سازمان ،نمره مناسب و قابل قبولی می دهم.

چرا خبری از صندوق های تخصیص و توسعه نیست ؟

بخشی از منابعی که تحت عنوان صندوق تخصیص یا هر اسمی دیگری با هدف کنترل و مدیریت نوسان قیمت با بدو اصلی بازار که نظامش مبتنی بر عرضه وتقاضا است در تضاد خواهد بود.

چون نظام عرضه و تقاضا اصلی ترین رکن تعیین قیمت در بازار است و دخالت تصنعی در بازار بخصوص که تعداد زیادی از شرکتها تشنه جذب نقدینگی هستند صرفا برای مقطع بسیار کوتاه اثری گذرا خواهد داشت

چون این فرآیند زمانی می تواند خیلی کارایی داشته باشد که ما فرض را بر این بگذاریم که به صورت معینی با یک شرایط هیجانی مقطعی مواجه شویم، به عنوان مثال حادثه 11سپتامبر در تمامی بازار های مالی تلاطم در نظام عرضه و تقاضا ایجاد کرد، همه کارشناسان به تجربه گذشته می دانستند که این یک مقطع گذرا است از این رو به صورت کوتاه مدت تا حدودی کنترل قرار گرفت؛ اما اگر بخواهیم از طریق این صندوق ها مثلا وضعیت اقتصادی در بورس را در یک سال متوالی تحت تاثیر قرار دهیم، نه تنها این منابع جوابگو نخواهد بود بلکه به دلیل فزونی بیش از حد بدهی های دولت که وزیر اقتصاد نیز این بدهی را 600تا700 هزار میلیارد تومان اعلام کرد ، در این فضا نمی توانیم منابعی را تجهیز کنیم، همچنین بیش از 80درصد شرکت ها در بورس مستقیم یا غیر مستقیم به شکلی با دولت ارتباط دارند.

این صندوق ها زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که کوتاه و تشخیص دهیم هیجانی و غیر سیستماتیک است، آن موقع این صندوق ها می توانند ایفای نقش کنند، ولی به صورت یک عضو حاضر ، فعال و همیشگی توجیه ندارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر