بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
مستطيل شيشه اي تالار

نفس مصنوعی بورس

طی معاملات روز جاری به همت معاملات اوراق بلوک و یکی دو شرکت بورسی و فرابورسی ارزش معاملات بازار سرمایه به اعداد قابل توجه رسید، اعدادی که ماه ها است اهالی تالار منتظر رویت آنها به واسطه معاملات سهام هستند اما دریغ از حتی رسیدن به یک پنجم آن.
کد خبر : ۱۷۳۰۳۷
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.11.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 123 واحد افزایش به رقم 54717 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 211 واحد افزایش عدد 163380 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 51 واحد افزایش به رقم 26911 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 55 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 839 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4262 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 5836 میلیارد ریال رسید.

امروز روند بازار سرمایه و شاخص های آن اندکی بهتر از دو روز قبل بود بطوریکه به واسطه رشد قیمت سهام برخی شرکت های گروه فلزی و معدنی شاخص کل توانست با رشدی 147 واحدی فاصله خود با مدار 77 هزار واحدی را کمتر نماید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری به همت معاملات اوراق بلوک و یکی دو شرکت بورسی و فرابورسی ارزش معاملات بازار سرمایه به اعداد قابل توجه رسید، اعدادی که ماه ها است اهالی تالار منتظر رویت آنها به واسطه معاملات سهام هستند اما دریغ از حتی رسیدن به یک پنجم آن.

اهالی تالار معتقدند امروز بازار سرمایه با نفس مصنوعی زنده است و اگر برخی ابزارها که حکم دستگاه را برای آن دارند از بازار جدا شوند مرگ بورس حتمی است.

هر چه می گذرد بیشتر به پایان دوران فعالیت دولت یازدهم نزدیک می شویم، دولتی که امیدها و آرزوهای زیادی را در دل اهالی تالار کاسته بود اما متأسفانه هیچگاه در اولویت برنامه های این دولت قرار نگرفت.

دولت یازدهم در بحث اقتصاد و پیاده سازی تئوری های اقتصادی اگرچه علمی و کتابی و بر مبنای فرمول های موجود پیش رفت اما هیچگاه نتوانست بازار سرمایه را با منطق و زبان خود آن درک کند.

نمی دانیم تا چه حد این گفته درست است اما شاید بتوان گفت بزرگترین علت ناکامی دولت در مهار سقوط بازار سرمایه و رساندن آن به ارزش و جایگاه اصلی پیروی از سیاست "اگر اقتصاد درست شود، بورس هم درست می شود" بود، شاید لازم بود ابتدا بازار سرمایه را سر و سامان می دادیم تا کلیت اقتصاد هم سامانش نمایان می شد.

متأسفانه روند امروز بازار سرمایه اصلاً موید آمارها و اخبار خوش اقتصادی نیست، حداقل می توان گفت امروز ویترین اقتصاد کشور به هیچ عنوان مبلغ خوبی برای وضعیت درونی اقتصاد نیست. ای کاش صدای سهامداران شنیده می شد تا مسئولین قادر به ترجمه زبان بورس می شدند.

بازار سرمایه ای که بخش اعظم تصمیم گیری اهالی آن بر پایه جو روانی و هیجان است، زبان منطق نمی داند چرا که اهالی تالار بر این باورند که هرگز با حلوا حلوا گفتن دهانشان شیرین نمی شود.

دولت یازدهم و تیم اقتصادی آن همچون یک تیم پر ستاره فوتبال همه چیز داشت جز تمام کننده آخر.

تورم کنترل شد اما رکود حاکم شد، هیجان کاذب از بین رفت اما پول ها پارک شد و به کمک تولید نیامد.

دولت یازدهم منتخب جمع کثیری از اهالی بازار سرمایه بود چراکه جزء معدود دولت هایی بود که قبل از انتخابات در بورس نماینده ای رهسپار کرده بود اما باید امروز بپذیریم که جواب همدلی ها و اعتماد بورسی ها آنی نبود که انتظار داشتند.

شاید باید امروز قبول کنیم که نگران ترین قشر جامعه از سرنوشت انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری همین سرمایه گذاران بورس هستند، چرا که از یک سو به آنکه دل بسته بودند نا امیدند و از سوی دیگر امیدی به هیچکس دیگر جز همان که نا امیدشان کرده ندارند.

آقای دکتر روحانی ای کاش سری به بورس می زدید تا می گفتیم ما ز یاران چشم یاری داشتیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
بانک سینا را در یابید با 264 ریال سود و قیمت 106 تومان که تو کفه کفه سهمی که همیشه کل سودشم در مجمع تقسیم میکنه این سهم بهترین سهم بازار است با این قیمت از دست ندین صادقانه میگم ریسکی هم نداره
ناشناس
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
ای بابا قوامین رو نمیگی با 11 تومن سود 49 تومنه...از آدامس خروس بی ارزشتر
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
اینها یار نیستند بلکه اغیار هستند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
بانک سینا عنقریب تعدیل منفی را اعلام می کنه. شک نکن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
دوست عزیز نکنه مونده تو دستت اصرار می کنی خوب تو نگهدار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
کو گوش شنوا؟
مهدی
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
بازار دست دلواپس هاست ، خصوصا حقوقی هاش ، چاره کار اینه ممنوع المعاملشون کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
نوشتاری بسیار عالی که گویای حال ناخوش بورس و بورسیان است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
از کی به شما گفتم با این سیاست خارجی اقتصاد و بورس ایران هرگز ترمیم نخواهد شد و رورز به روز بدتر خواهد شد هی منفی دادید ...حالا بفرما تحویل بگیریدو با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
بنده از قبل هم گفتم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام ایست ملت ایران هم باید یا کشورگشایی را بخواهد یا پول و سرمایه کشور گشایی را ییاورد و در داخل خرج کند تا اقتصاد ایران نه تنها با تحریم همسسایگان ضربه نبیند بلکه پیشرقت هم بنماید
ناشناس
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
انهایی که منفی دادن پس حقتان همین ضررها در بور است پس حالاه حالاها بکشید
ناشناس
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
تو هم دلت برا کسی نسوخته! از قدیم گفتن هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
این دولت کلا عربی است نه ایرانی...