بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
در بین 9 شرکت فعال در گروه استخراج کانه های فلزی 8 شرکت برآورد سود هر سهم سال مالی 96 خود را روانه سامانه اطلاع رسانی کدال کرده اند و تنها شرکت معادن منگنز ایران بودجه خود را تا کنون ارائه نکرده است. در بین این شرکتها که اکثرا با تعدیل مثبت سودآوری همراه بوده اند تنها سه مجموعه پیش بینی کاهش سود داشته اند که البته لازم به ذکر است که درصد این تعدیل ها چندان هم زیاد نمی باشد.
کد خبر : ۱۷۳۳۸۸
نویسنده :
یارمحمدی

این روزها سایت کدال میزبان اولین پیش بینی های درآمد شرکت های فعال در بازار سرمایه برای سال مالی آتی است که در این بین اغلب شرکت ها گزارش های خود را با تعدیل های مثبت و رشد سودآوری در سال 96 روانه این سایت کرده اند که البته به گفته برخی اهالی تالار بسیاری از این گزارشات به صورت محافظه کارانه ارائه شده است که گروه استخراج کانه های فلزی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش بورس نیوز، در بین 9 شرکت فعال در گروه استخراج کانه های فلزی 8 شرکت برآورد سود هر سهم سال مالی 96 خود را روانه سامانه اطلاع رسانی کدال کرده اند و تنها شرکت معادن منگنز ایران بودجه خود را تا کنون ارائه نکرده است. در بین این شرکتها که اکثرا با تعدیل مثبت سودآوری همراه بوده اند تنها سه مجموعه پیش بینی کاهش سود داشته اند که البته لازم به ذکر است که درصد این تعدیل ها چندان هم زیاد نمی باشد.

بر اساس اطلاعات جدول زیر، بیشترین تعدیل مثبت از لحاظ درصد تغییر مربوط به شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور با 80 درصد افزایش در سود برآوردی سال 96 می باشد. این مجموعه برای سال مالی جاری در آخرین پیش بینی درآمد هر سهم مبلغ سود 170 ریال برآورد کرده است که با توجه به عملکرد واقعی 9 ماهه تنها 29 درصد از این مبلغ یعنی 50 ریال را محقق کرده و این در حالی است که آخرین تغییرات بودجه سال مالی جاری این شرکت از تعدیل 500 درصدی درآمد هر سهم و رشد آن از 30 ریال به 170 ریال حکایت دارد.

"کنور" عمده دلایل برآورد رشد سود آوری خود را برای سال آتی پيش بيني افزايش مبلغ فروش محصولات به دليل افزايش حجم توليد کنسانتره و گندله با توجه به پيش بيني راه اندازي پروژه هاي کنسانتره 675 هزار تني کردستان و گندله 550 هزار تني همدان و پيش بيني افزايش نرخ ميانگين فروش کنسانتره در سال 96 نسبت به سال 95 عنوان کرده است.

در رتبه دوم این جدول شرکت معادن بافق با تعدیل 74 درصدی درآمد هر سهم قرار دارد که طبق اولین پیش بینی درآمد هر سهم، سود برآوردی برای سال 95 خود را 1268 ریال به 2210 ریال افزایش خواهد داد. این مجموعه در عملکرد واقعی 9 ماهه سود هر سهم خود را از 1084 ریال به 1268 ریال افزایش داد و دلایل این تغییرات را افزايش نرخ فروش بابت رشد نرخ جهاني فلزات و نرخ تسعير ارز عنوان و قید کرده است در صورت تداوم وضعیت احتمال تعدیل مثبت دیگری نیز از این مجموعه می رود. با توجه به پیش بینی هایی که از رشد نرخ جهانی فلزات در بازارهای بین المللی حکایت دارد احتمال محقق شدن و پوشش سود برآورد شده مطرح می باشد.

در ادامه گفتنی است که دو مجموعه "ومعادن" و "کگل" نیز از جمله شرکتهایی بودند که به صورت بسیار محافظه کارانه، درآمد زایی خود را به ترتیب با رشد 3 و 2 درصدی برآورد کرده اند.

آخرین تلخ و شیرین گروه کانه های فلزی

بر اساس این گزارش، سه شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو، باما و توسعه معادن روی ایران از جمله شرکتهایی بودند که برای سال مالی96 کاهش سود آوری برآورد و هر سه آن ها درآمد های عملیاتی سال آتی خود را با افت اندکی پیش بینی کرده اند.

در پایان گفتنی است که از بین شرکت های این گروه همانطور که عنوان شد تنها "کمنگنز" تا لحظه تنظیم این گزارش اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال 96 خود را با وجود اتمام مهلت قانونی مقرر ارائه نکرده است، اما در رابطه با عملکرد مالی این مجموعه در سال مالی جاری بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده روی سامانه کدال شرکت معادن منگنز ایران در عملکرد واقعی 9 ماهه سال 95 خود سود 50 ریالی خود را به 36 ریال زیان تبدیل کرده که علت این تعدیل منفی برای سال جاری این مجموعه نیز کاهش مقدار و مبلغ فروش به دلیل عدم انعقاد قرارداد با شرکت ذوب آهن اصفهان به دلايل مرتبط با شرکت مذکور از جمله کفايت موجودي انبارها و نداشتن اعتبار بودجه اي قید شده است، با توجه به وضعیت شرکت در ماه های پایانی سال جاری باید دید "کمنگنز" در سال مالی پیش رو بودجه خود را با چه مفروضاتی و به چه صورت ارائه خواهد کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
الان اعلام كرد 169 درصد افزايش داشته
24 ريال