بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر : ۱۷۳۳۹۴
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس و فرابورس، نرخ خرید و فروش دلار، یورو و درهم، گران شدن نیم سکه، درخشش طلا در چهارمین هفته متوالی، پیش بینی از گران تر شدن طلای جهانی، افزایش قیمت نفت سبک و سنگین ایران، رکورد زدن صادرات نفت عراق به آمریکا، شاخص بهای تولیدکننده در بهمن ماه، ادامه گران‌فروشی مرغ در آستانه شب عید، افزایش ۱۵ تومانی قیمت هر مترمکعب آب شرب و زیان‌ده‌ترین ارز معتبر جهان را در بر دارد.



تقویت ۱۶ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات اولین روز هفته جاری، با افزایش 16 واحدی به رقم 77 هزار و 863 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 8 واحدی عدد 15 هزار و 840 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 39 واحدی به رقم 85 هزار و 232 واحد دست یافت. شاخص بازار اول در حالی با افزیاش 104 واحدی به عدد 55 هزار و 213 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 481 واحدی به رقم 166 هزار و 18 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش یک واحدی عدد 865 واحد را برای خود ثبت کرد.



نرخ خرید و فروش دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان اولین روز کاری بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا با کاهش 18 ریالی نسبت به پایان هفته گذشته، به رقم میانگین 37 هزار و 705 ریال برای فروش رسید. هر یورو نیز با 156 ریال افت قیمت به رقم 40 هزار و 224 ریال رسید و هر درهم امارات نیز به قیمت میانگین 10 هزار و 319 ریال فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه، 14 ریال ارزان تر بود.

خروج دلار از سایه طلا

بازار داخلی ارز در اولین روز هفته جدید شاهد خروج دلار از سایه بازارهای جهانی طلا بود. پیش از شروع هفته جاری، بازار ارز تحت‌تاثیر دو تحلیل قرار داشت که وابسته به افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی میان معامله‌گران داخلی شکل گرفته بود. به گزارش دنیای اقتصاد، برخی فعالان اعتقاد داشتند، دلار تحت‌تاثیر ورود احتمالی سکه‌بازان به بازار ارز در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت، حال آنکه عده‌ای دیگر باور داشتند سکه‌بازان برای بالا بردن دامنه نوسان فلز گرانبهای داخلی وارد بازار ارز نخواهند شد. این گروه برخلاف مفسرانی که به افزایش بهای دلار تحت‌تاثیر رشد قیمت اونس جهانی امیدوار بودند، اعتقاد داشتند حباب سکه بالاست و این موضوع می‌تواند مانعی در برابر تحرکات احتمالی سکه‌بازان در بازار ارز باشد. روز شنبه، تحلیل این دسته از معامله‌گران محقق و دلار از سایه اونس جهانی خارج شد. در واقع در اولین روز هفته، دلار نه تنها برخلاف دید گروه اول نوسان افزایشی را تجربه نکرد، بلکه با کاهش 7 تومانی از محدوده 3 هزار و 780 تومان خارج شد و به قیمت 3 هزار و 775 تومان رسید تا رکورد جدیدی نیز در بازار ارز به ثبت برسد. آخرین بار شاخص ارزی در تاریخ 6 آذرسال جاری درمحدوده 3 هزار و 770 تومان قرار داشت. به گفته فعالان، محدود بودن تقاضا در بازار و نوسانات جزئی نرخ حواله درهم در کنار عرضه بازارساز از عواملی بودند که موجب شدند دلار از کانال معامله‌گران سکه و اونس متاثر نشود.

نیم سکه ۱۸ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با جهش مواجه بود به نحوی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۳۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان، نیم سکه با ۱۸ هزار تومان افزایش به ۶۷۷ هزار تومان، ربع سکه با ۱۳ هزار تومان افزایش به ۳۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان افزایش به ۲۲۶ هزار تومان رسید.

درخشش طلا در چهارمین هفته متوالی

با کاهش ارزش دلار به کمترین رقم در یک هفته گذشته، قیمت طلا به بالاترین رقم در 3 و نیم ماه اخیر رسید. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه گفت هرگونه اقدامی از سوی دونالد ترامپ تاثیر محدودی امسال خواهد داشت و وی خواهان این است که اصلاحات مالیاتی در ماه اگوست رخ دهد. این اظهارات یعنی هنوز کارهای زیادی در مورد برنامه مالیاتی نیاز است که انجام شود، برنامه‌ای که اولویت وزیر خزانه‌داری امریکاست. سرمایه‌گذاران احتمال می‌دادند که این امر رشد اقتصادی و تورم را امسال تشدید کند. به گزارش فارس، هر اونس طلا با 7.63 دلار افزایش 1257.19 دلار فروخته شد که به بالاترین رقم از 11 نوامبر رسید. قیمت طلا برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت.

طلای جهانی گران‌تر می‌شود

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۲۰ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر یا ۶۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۲ نفر یا ۱۰ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه ۵ نفر یا ۲۵ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. در این بین، ۹۷۴ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۶۶۱ نفر یا ۶۸ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۲۲۱ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۹۲ نفر یا ۹ درصد نظری نداشتند.

افزایش قیمت نفت سبک و سنگین ایران

همزمان با جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بهای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم در معاملات منتهی به ۱۷ فوریه ۲۰۱۷ میلادی در بازار با افزایش همراه شد. از این رو، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ۴۶ سنت افزایش در محدوده ۵۱ دلار و ۹ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با ۲۹ سنت افزایش در محدوده ۵۳ دلار و ۵ سنت در بازارهای آسیایی و اروپایی به فروش رسیده است. از سوی دیگر، از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک ایران ۵۲ دلار و ۲۴ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ۵۲ دلار و ۳۱ سنت بوده است.

برابری برداشت گاز ایران و قطر از پارس جنوبی

معاون وزیر نفت گفت: با بهره برداری از فازهای 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی، تا پایان امسال در برداشت از مخزن مشترک با قطر برابر می شویم. به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان به شمار می رود که با برخورداری از 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، نزدیک به ١٩ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. نزدیک به سه هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.

صادرات نفت عراق به آمریکا رکورد زد

در ماه نوامبر سال 2016 عراق به طور متوسط روزانه 4.1 میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرد که طی سال های گذشته بی سابقه بوده است. گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است با توجه به آغاز اجرای توافق کاهش نفت از سوی اعضای اوپک از ابتدای سال 2017 میلادی،‌ بعید است عراق توانسته باشد به این روند صادرات نفت به آمریکا ادامه دهد.

شاخص بهای تولیدکننده در بهمن ماه منتشر شد

به نقل از بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۴ به‌میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است. خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح زیر است: شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در بهمن ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۳.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد افزایش داشته است. این شاخص در بهمن ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۸.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ادامه گران‌فروشی مرغ در آستانهشب عید

از اواخر مهرماه امسال که خبر شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور منتشر شد، بازار تخم مرغ و گوشت مرغ با نوسانات قیمتی مواجه شد و در این میان برخی سودجویان به نفع خود از شرایط بهره می‌برند و در این میان قیمت گوشت مرغ در بازار روز به روز بیشتر می‌شود و کسی نیست که پاسخگوی این شرایط باشد. البته مرغداران معتقدند که قیمت گوشت مرغ در بازار گران نیست و محمد یوسفی - رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی - در این باره به ایسنا گفته بود که گوشت مرغ در بازار گران نیست و مردم به جای خرید از گران‌فروشان، این محصول پروتئینی مورد نیازشان را از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تامین کنند اما مشاهدات خبرنگار ایسنا از بازار و حتی آمارهای رسمی منتشر شده گویای افزایش روز افزون قیمت این محصول پروتئینی در آستانه شب عید است و قیمت گوشت مرغ از حدود کیلویی ۷۰۰۰ هزار تومان به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۵ تومانی قیمت هر مترمکعب آب شرب

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه و در ادامه بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال آینده، بند «ج» تبصره ۶ را تصویب کردند. بر اساس این بند، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند؛ وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است. این بند با ۱۱۸ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

اظهارنظر وزیر اقتصاد درباره پرداخت حقوق بازنشستگان

علی طیب‌نیا در حاشیه همایش استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازار مالی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه خزانه‌داری کل کشور اعلام کرد، حقوق و پاداش کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری را تا پایان بهمن ماه واریز کرده است، در حالی که برخی از بازنشستگان لشکری عنوان می‌کنند، هنوز دریافتی نداشته‌اند، اظهار داشت: در این رابطه اطلاعی ندارم و باید از خزانه‌داری کل کشور پرسید، تا جایی که مطلع هستم، حقوق و عیدی بخش‌هایی از بازنشستگان که مربوط به خزانه‌داری می‌شود، پرداخت شده است.

زیان‌ده‌ترین ارز معتبر جهان

پوند استرلینگ - واحد پول انگلیس - طی ماه‌های اخیر در میان ارزهای معتبر جهان بیشترین کاهش ارزش را داشته است و برآورد می‌شود تا پیش از اتمام مذاکرات برکسیت (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا) نرخ برابری این واحد پولی در برابر دلار همچنان کاهش یابد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، به دنبال رأی مثبت مردم انگلیس به جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، ارزش پوند به پایین‌ترین سطح در سالهای گذشته رسید.

قابل توجه حقوق‌بگیران 2میلیون تومانی!

در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس روز شنبه نمایندگان رسما مصوب کردند که سقف معافیت ۵۰۰ هزار تومان دیگر افزایش یابد، بنابراین میزان آن را از یک میلیون و ۵۰۰ تومان در هر ماه که در لایحه پیشنهاد شده بود به دو میلیون تومان افزایش یافت. با این مصوبه و رشد ۵۰۰ هزار تومانی سقف معافیت در مجموع معافیت سالانه از ۱۸ به ۲۴ میلیون افزایش یافته که رقمی حدود شش میلیون تومان اضافه را در بر می‌گیرد.

راهکار ژاپن برای کاستن از فشار کاری

دولت ژاپن در راستای بهبود وضعیت کاری روز جمعه نخستین اقدام تشویقی خود را به اجرا گذاشت. به گزارش یورونیوز، بر این اساس کارکنان بخش های مختلف از این پس مجازند آخرین جمعه هر ماه کارشان را زودتر تمام کنند. این اقدام بخشی از تدابیر شینزو آبه، نخست وزیر است که کاهش ساعات کاری در کشور را درنظر دارد و به دنبال تغییر نگرش عمومی نسبت به ساعات کار و احیای رشد اقتصادی کشور است. با این حال هنوز مشخص نیست «تشویقی جمعه» آرامش بیشتر کارکنان را به همراه خواهد آورد یا فشار بیشتری بر آنها برای تمام کردن کار تحمیل خواهد کرد. یک خانم ۲۳ ساله کارمند در این ارتباط گفت: «برخلاف معمول که وقت کافی برای تمام کردن کارم داشتم. امروز با شدت بیشتری کار کردم تا بتوانم زودتر آنرا تمام کنم. فکر می کنم از امروز شیوه کار کردنم عوض شود.» خودکشی یکی از کارکنان شرکت دنتسو به دلیل فشار کار بیش از اندازه در آخرین روزهای سال گذشته میلادی مقام های ژاپن را به فکر یافتن راهی برای کاستن از ساعات کاری انداخت. تشویقی جمعه فرصتی در اختیار کارکنان قرار می دهد تا با فراغتی بیشتر وقت خود را صرف خرید، سفر و دیگر تفریحات و سرگرمی ها بکنند. این طرح با استقبال شرکت های بزرگ زیادی روبرو شده حال آنکه شرکت های کوچک تجاری روی چندان خوشی به آن نشان نداده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر