بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
صبح روز جاری نشست خبری با محوریت تشریح مرحله اول ساماندهی سهام عدالت در محل سازمان خصوصی سازی با حضور میر اشرف عبدالله پوری حسینی به عنوان رییس این سازمان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد تا این مقام مسئول در خصوص تهیه و ارایه صورتحساب به مشمولین قطعی سهام عدالت اطلاع رسانی کند.
کد خبر : ۱۷۳۴۱۰
نویسنده :
جمشیدی

صبح روز جاری نشست خبری با محوریت تشریح مرحله اول ساماندهی سهام عدالت در محل سازمان خصوصی سازی با حضور میر اشرف عبدالله پوری حسینی به عنوان رییس این سازمان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد تا این مقام مسئول در خصوص تهیه و ارایه صورتحساب به مشمولین قطعی سهام عدالت اطلاع رسانی کند.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سهام عدالت با هدف اعطای مبلغی هر چند ناچیز به اقشار کم در آمد جامعه طراحی و اجرایی می شود، در خصوص ساماندهی این طرح عنوان کرد: با پایان پذیرفتن مهلت 10 ساله جهت آزادسازی سهام عدالت اقداماتی در این خصوص انجام پذیرفته که این اقدامات در قالب طرح سامان دهی سهام عدالت نام گذاری شده و به سه مرحله تقسیم می شود.

پوری حسینی افزود: در شرایط فعلی تنها مرحله اول این طرح یعنی تهیه و ارایه صورتحساب به مشمولین سهام عدالت به اجرا در خواهد آمد و ساز و کار آن اغاز می شود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل اینکه مقدمات این کار فراهم اما نهایی نشده تنها به توضیح کلیات آن بسنده می کنیم. به طوریکه پیش بینی شده تا صندوق های سرمایه گذاری تشکیل شود که شرکت های سرمایه پذیر در پرتفوی این صندوق ها قرار بگیرد و یونیت این صندوق ها به مشمولین داده شود. در این بین باید توجه کرد که فعلاً قرار نیست تا برگه سهام به مشمولین سهام عدالت داده شود و در این مرحله تنها صورتحساب به آن ها داده می شود. از این رو سهام عدالت قابلیت خرید و فروش ندارد و به عبارت بهتر در شرایط فعلی موضوع آزاد سازی سهام عدالت مطرح نیست.

وی در خصوص سامانه سهام عدالت گفت: این سامانه به آدرس samanese.ir از یک ماه گذشته فعال بوده و بخش مربوط به صورتحساب از هفته آينده با كليد خوردن طرح به اين سامانه افزوده خواهد شد. صورتحساب بیش از 47 میلیون نفر آماده است و همکارانم در این سازمان آماده پاسخگویی به سوالات مردم هستند و به منظور ارایه صورتحساب به مشمولین قطعی سهام عدالت این سامانه رسما از اوایل هفته آینده راه اندازی خواهد شد و بعد از آن به مدت10 روز افراد می توانند بر حسب رقم یکان شماره ملی خود به این سامانه مراجعه کنند و صورتحساب خود را در یافت نمایند. این محدودیت به دلیل احتمال هنگ کردن سامانه هنگام برقراری ارتباط برای 47 میلیون سهامدار اعمال شده و پس از گذشت 10 روز برطرف خواهد شد. به طوریکه مشمولین پس از گذر از این دوره می توانند در هر روزی که می خواهند به این سامانه مراجعه کنند و صورتحساب خود را دریافت نمایند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: افرادی که در موعد مقرر طی چند سال گذشته اقدام به ثبت نام نهایی نکرده اند جزو مشمولین قطعی به شمار نمی روند. همچنین متولدین سال های اخیر نیز مشمول سهام عدالت نمی شوند که در این خصوص دولت می بایست تصمیم گیری کند.

رئيس سازمان خصوصي سازي در توضيح ايجاد خط تلفن پاسخگويي سهام عدالت بيان كرد: از شنبه هفته جاری ٩٠ خط تلفن با شماره٨٣٣٣٨ براي پاسخگويي به مشمولين سهام عدالت برای افرادي كه به اينترنت دسترسي ندارند، راه اندازي شده كه افراد مي توانند مشكلات خود را از اين طریق پيگيري كنند.

پوری حسینی به مصوبه هفته گذشته هیأت دولت در خصوص اصلاح سبد سهام عدالت اشاره کرد و گفت: دولت هفته گذشته طرحی در مورد اصلاح سبد سهام مصوب کرد و عده ای در خصوص كاهش ارزش سهام عدالت اعتراض كردند در حالیکه مصوبه اصلاح سبد سهام در جهت شفاف سازی و بهبود سهام تعیین شده است.

پوري حسيني همچنین در خصوص واگذاری پالایشی ها به دولت توضیح داد: در کشورمان 9 واحد پالایشی فعالیت می کنند که دولت در 7 واحد پالایشی هیچ سهمی ندارد و در دو واحد نیز سهیم است که این امر در آینده سبب بروز اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد. در این راستا تدبیر خوبی اندیشیده شد به این صورت که مقرر گردید تا اگر دولت قرار است در پالایشگاه ها سهم داشته باشد باید سهم آن در 9 واحد پالایشی يكسان باشد و از این رو سهم 20 درصدی دولت در کلیه پالایشگاه ها مصوب شد و به جای آن به میزان ارزش آن ها سهام از دولت دریافت گردید که حتی از ارزش سهام شرکت های پالایشی نیز بیشتر می باشد. بر این اساس می توان گفت نه تنها ارزش سبد سهام عدالت کاهش نیافته بلکه بر ارزش آن نیز افزوده شده است.

وی درخاتمه به عملکرد ضعیف سهام عدالت در خصوص واگذاری بنگاه ها ابراز داشت: معاون اول رییس جمهور طی جلسه هفته گذشته از عملکرد ضعیف سازمان خصوصی سازی در راستای واگذاری بنگاه ها انتقاد نمود. از این رو در همین جا می گویم که در حالی این موضوع را قبول می کنم که در عین حال اعلام می دارم مقاومت ها در برابر خصوصی سازی بسیار زیاد است. به عنوان نمونه می توان به واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه اشاره کرد که پس از 4 مرتبه برگزاری مزایده با قیمت پایه مزایده مرتبه سوم به فروش رسید و در عین حال برای این واگذاری از سوی سازمان خصوصی سازی به ده ها نامه پاسخ داده شد. علاوه بر این برای واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی در حالی که به خالص ارزش روز دارایی ها فروخته شد حدود 23 ماه به دادگاه می رفتیم. به هر حال سازمان خصوصی سازی در جهت انجام واگذاری ها بسیار زیاد تحت فشار قرار می گیرد و این موضوع سبب شده تا 400 بنگاه روی دست خصوصی سازی بماند و 300 بنگاه نیز از لیست واگذاری ها خارج شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پسر شجاع
ROMANIA
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
بانک سینا بهترین بانک بورس دوستت دارم