بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر : ۱۷۳۴۴۷

خبرگزاری فارس: ۱۶ کشور آسیایی رقیب قرارداد ترانس‌پسیفیک آمریکا می‌شوند

۱۶ کشور آسیایی قصد دارند با تشکیل یک پیمان تجاری جدید رقیب اصلی «قرارداد ترنس پسیفیک» که بنیانگذار آن آمریکا است،‌باشند.

به گزارش خبرنگار بین‌المللخبرگزاری فارس، به نقل ازای بی سی نیوز، 16 کشور آسیایی قصد دارند طی روزهای آینده در شهر بندری کوبه ژاپن دور هم جمع شده و درباره تشکیل یک پیمان تجاری با یکدیگر مذاکراتی را انجام دهند. این کشورها قصد دارند پیمان جدید تجاری را با هدف رقابت با پیمان تجارت آزاد ترانس‌پسیفیک شکل دهند.

چین که در زمان تشکیل پیمان تجارت ترانس‌پسیفیک بین آمریکا و چندین کشور آسیایی دیگر حضور نداشت و غایب بزرگ این مذاکرات محسوب می‌شد، احتمالا یکی از اعضای اصلی پیمان جدید باشد. مذاکرات کنونی از روز دوشنبه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ به محض روی کار آمدن و ورود به کاخ سفید، آمریکا را که خود زمانی بنیانگذار پیمان شراکت ترانس‌پسیفیک محسوب می‌شد را از این قرارداد خارج کرد.

هم‌اکنون 11 کشور جهان از جمله شیلی، نیوزیلند، ژاپن و برخی کشورهای دیگر عضو پیمان تجارت ترانس‌پسیفیک هستند. پیش‌تر ژاپن اعلام کرده بود که خروج آمریکا به شکست این پیمان تجاری خواهد انجامید.

قرار است کشورهای استرالیا، برونئی، کامبوج، هند، اندونزی، کره‌جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام در کنار چین و ژاپن برای مذاکره درباره پیمان تجاری «آر سی ایی پی» دور هم جمع شوند.

نخست‌وزیر ژاپن و سران برخی کشورهای عضو پیمان تجاری ترانس‌پسیفیک ابراز امیدواری کردند که بتوانند ترامپ را از تصمیم خود برای خارج کردن آمریکا از این پیمان متقاعد کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر