بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
در گفتگو با مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده مطرح شد:

چالش ها و دغدغه های اهالی بازار سرمایه/ پیش بینی بهبود روند آتی بورس به چند دلیل

مدیریت سازمان بورس همواره در تلاش برای تقویت و توسعه بازار بوده اما نیاز به حمایت جدی از سوی دولت دارد چرا که تجربه دهه گذشته همواره موید این موضوع است که بورس آئینه اقتصاد کشور است و مستقیما تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی و سیاسی قرار دارد.
کد خبر : ۱۷۳۴۵۰
نویسنده :
جمشیدی

باید بپذیریم بازار سرمایه کشورمان نسبت به 15 سال گذشته بسیار متحول شده و هرچند قوانین و مقررات تدوین شده نیاز به اصلاحات و ارتقاء دارد و با افزایش فرهنگ سازی باید سطح آگاهی آحاد مردم را نسبت به حقوق خود در بازار سرمایه بالاتر برد اما درمجموع حرکت مثبت، سازنده و رو به جلویی بوده است. از این رو، بازگو نمودن چالش های موجود در بورس و مسایلی که سبب ایجاد دغدغه برای فعالان بازار شده دلیل بر عدم تلاش و یا عمل ننمودن مسولان در سازمان بورس نیست بلکه از این فرصت برای تاکید بیشتر بر آن نکات استفاده شده است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مدیریت سازمان بورس همواره در تلاش برای تقویت و توسعه بازار بوده اما نیاز به حمایت جدی از سوی دولت دارد چرا که تجربه دهه گذشته همواره موید این موضوع است که بورس آئینه اقتصاد کشور است و مستقیما تحت تاثیر تصمیمات اقتصادی و سیاسی قرار دارد. بنابراین چشم انداز رونق، رکود و سایر مولفه های اثر گذار می تواند به طور مستقیم در وضعیت عملیاتی شرکت های حاضر در بورس موثر واقع شود. از این رو، اصل و اساس ایجاد نوسان در بازار سرمایه منشاء اقتصادی و سیاسی دارد که بخش عمده ای از عوامل اثر گذار خارج از کنترل مسولان در بورس است .

فردین آقا بزرگی افزود: در شرایط فعلی شاهد هستیم که پیش بینی هایی از نرخ های رشد اقتصادی در آمریکا به میزان 3.5 درصد ، اروپا 1.5 درصد ، ژاپن یک و ایران حدود هفت درصد حکایت دارد. از این رو، انتظار می رود تا درصورت وجود زمینه های مناسب جهت تحقق این رشد اقتصادی در کشور به دلایل مختلفی وضعیت بازار سرمایه در سال آینده نسبت به سال جاری بهبود یابد.

وی در بیان این دلایل ابراز داشت: اعمال تغییرات درسیاست های پولی و مالی و انتظار کاهش سود سپرده ها و تسهیلات بانکی، تداوم روند کاهشی شاخص و سطح عمومی قیمت ها در بورس طی سال 95، احتمال افزایش نرخ تورم به دلیل رشد 20 درصدی حجم نقدینگی درسال 95 و پیش بینی ادامه روند آن در سال 96، پیش بینی افزایش نرخ ارزها به واسطه احتمال افزایش تورم از جمله این موارد به شمار می رود. در کنار آن می توان به مواردی همچون رفع برخی محدودیت ها درخصوص تحریم های اعمال شده در سنوات قبل، رکود در سایر بازار ها و اعمال سیاست های نظارتی بورس و بانک مرکزی و در نهایت خروج بخش قابل توجهی از منابع صندوق های سرمایه گذاری به سوی سرمایه گذاری در بورس و سهام اشاره کرد. همچنین بازدهی بورس در سال 95 نسبت به سایر بازار های موازی با آن همچون ارز، سکه، مسکن و سپرده بانکی کمتر بوده و در نتیجه زمینه برای اصلاح وضعیت فراهم است .

به گفته آقابزرگی در شرایط فعلی برخی موارد سبب ایجاد سوال و یا گلایه فعالان بازار شده و از این رو لازم است به اطلاع متولیان بازار سرمایه برسد، هرچند وی معتقد است که این افراد به خوبی به این کاستی ها واقف هستند.

وی افزود: قانون تجارت در برخی زمینه ها نیاز به اصلاح دارد. به طور مثال نحوه و زمان پرداخت سود به سهامداران، پرداخت وجه فروش حق تقدم های استفاده نشده، موضوع توقف نمادهای معاملاتی و ارتباط ناصحیح این موضوع به ارائه اطلاعات از سوی شرکت ها که راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد و یکی از آن ها ایجاد محدوده نوسان قیمت صفر است و یا متوقف نمودن یک طرف خرید یا فروش سهام و یا انتشار خبر مبنی بر عدم ارائه اطلاعات از سوی شرکت و واگذاری مسولیت خرید و فروش به خریداران و فروشندگان در محدوده زمانی کوتاه و خاص. علاوه بر این، عدم اظهار نظر به موقع و کافی، همچنین جانبداری و حمایت همه جانبه درخصوص آن دسته از تصمیماتی که از سوی دولتمردان اقتصادی درجهت کاهش سودآوری شرکت ها و صنایع اتخاذ می شود به نحوی که متاسفانه تاوان این تصمیمات اثر گذار را همواره سهامداران جزء می دهند از جمله این موارد به شمار می رود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به سایر چالش های پیش روی بازار سهام و سهامداران اشاره کرد و اظهار داشت: وضع مقررات داخلی بر خلاف منافع دارندگان یونیت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به ترتیبی که ملزم به سرمایه گذاری پنج درصدی منابع صندوق برای خرید سهام از بورس شده اند و این موضوع علیرغم ریسک گریزی دارندگان یونیت ریسک آنها را در جهت حمایت از بازار افزایش می دهد که از این حیث مسولیت مدیران صندوق نیز بدون دلیل افزایش می یابد.

سازو کار نه چندان کارآمد حمایت از بازار از طریق ایجاد صندوق هایی مانند صندوق تثبیت بازار سرمایه که اعضای آن کاملا دولتی بوده و به جای این حمایت لازم است. دولتمردان با عدم اتخاذ تصمیمات اثر گذاری همچون افزایش نرخ خوراک شرکت های پالایشی و پتروشیمی و همچنین بهره مالکانه به وضعیت سودآوری شرکت ها خدشه ای وارد ننمایند. این موضوع می تواند بهترین عمل در قبال حفظ منافع سهامداران تلقی شود و لزوما نباید با صرف منابع مالی پس از اخذ تصمیمی مبنی بر کاهش سودآوری شرکت به فکر حمایت از ریزش قیمت سهام بود.

وی ادامه داد: افزایش بی رویه حجم معاملات و انتشار اوراق بدهی با نرخ هایی که ممکن است رقابت نابرابری را با رویه ارزیابی سهام در بورس ایجاد کند، انتشار اوراق و افتتاح سپرده هایی از سوی برخی شرکت های خودرو ساز با نرخ هایی به مراتب بیش از نرخ های متعارف موجود در سیستم بانکی و اوراق بدهی در بازار، کندی فرایند خصوصی سازی و عدم حمایت لازم برای استقرار مدیران منتخب بخش خصوصی و چالش های مشابه در روند انجام خصوصی سازی دیگر مسایل و موانع موجود در بورس است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه گفت: متاسفانه پس از مدت ها هنوز وعده تک نرخی شدن ارز در سال 95 به اجرا در نیامده و یکی از بزرگترین دغدغه های تولید کنندگان و صاحبان صنایع عدم ثبات نرخ ارز و وجود ارز چند نرخی در اقتصاد کشور است که می تواند به افزایش بی ثباتی در صادرات و تولیدات منجر شود. همچنین عدم وجود فرایندی جهت رتبه بندی شرکت ها و لزوم انتشار ارزیابی آن ها از وضعیت ناشران اوراق بدهی و اوراق بهادار نیز می توان اشاره کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
متوقف کردن نمادها وباز نکردن انها چالش بزرگ بازار سرمایه
این را باید در نامه ای به گوش ریس جمهور وقوه قضاییه برسانیم همین روزها شروع میکنیم
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
بورس نیوز شجاع با پیگیری شما بالاخره ومعدن همچنین وپاسار سود طلب سهامدان را بعد از؟؟؟؟؟؟ واریز کردند؟؟؟ از شتران و تاپیکو غافل نشوید اگر بانک ملت رشد کند میرود تا 150
المیرا67
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کدام بهبود تمام پس اندازی که برای جهیزیه ام کنار گذاشته بودم دود شد رفت هوا. خدا لعنت کند باعث و بانی اش را. 45 سالم شده ولی دریغ از .....ایخدا خسته شدم...شاید این جمعه بیاید شاید.............!خسته شدم انقدر جمعه ها را شمردم