بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
طی سال‌های اخیر بانک‌های قرض‌الحسنه تشکیل شد تا منابع قرض الحسنه و مصارف آنها به راحتی زیر نظر سپرده‌گذاران و بانک مرکزی باشد اما سهم این افراد در کل نظام بانکی ۵ درصد است.
کد خبر : ۱۷۳۵۰۳

صبح روز جاری نشست خبری مدیر عامل بانک قوامین برگزار شد تا محمد تقی حسین نتاج در جمع اصحاب رسانه آخرین وضعیت و عملکرد این بانک را در سال 95 تشریح کند.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیرعامل بانک قوامین در این نشست سهم موسسات مالی و قرض الحسنه در شبکه بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بانک‌های قرض‌الحسنه تشکیل شد تا منابع قرض الحسنه و مصارف آنها به راحتی زیر نظر سپرده‌گذاران و بانک مرکزی باشد اما سهم این افراد در کل نظام بانکی ۵ درصد است.

بانک ها باید پاسخگوی سپرده گذاران خود باشند؛ سپرده گذاران قرض الحسنه نیت کسب سود ندارند و بانک ها باید نظرات این مشتریان سیستم بانکی را تامین کنند.

محمد تقی حسین نتاج افزود: سپرده گذاران نیز تمام دارایی خود را در اختیار یک بانک قرار می دهند تا با استفاده این منابع توسط بانک علاوه بر پرداخت سود، هزینه های حق الوکاله پرداخت شود. همچنین در پایان باید ما به التفاوت سود قطعی و علی الحساب نیز پرداخت شود که متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد پرداخت این سود هستیم. مدیرعامل بانک قوامین خاطرنشان کرد: فعالیت بانک ها سودآور نیست تا سود مورد انتظار و واقعی به سپرده گذار پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه سپرده گذاران و سهامداران در بخش واسطه گیری وجوه شریک هستند، در این خصوص ابراز داشت: تسهیلات گیرندگان از دیگر صاحبان حق در بانک هستند؛ براساس قانون، عملیات بانکداری بدون ربا فقط بر سپرده قرض الحسنه تاکید ندارد بلکه برای سپرده گذاران سرمایه گذاری و تسهیلات گیرندگان سیستم بانکی از فعالیت های بانک حق و سهمی در نظر گرفته است.

مدیر عامل بانک قوامین ادامه داد: کارکنان بانک از دیگر صاحبان حق در یک بانک هستند و بیش از ٢٠٠ هزار نفر به صورت مستقیم در سیستم بانکی فعالیت دارند و ٨٠ درصد فعالیت آنها مفید است اما از نظر معیشتی پاسخگوی آنها نیستیم و بحث حقوق های نجومی باعث گم شدن اینگونه مشکلات شده است.

نتاج به مشکلات موجود در شبکه بانکی اشاره کرد و در این باره گفت: یکی از مشکلات سیستم بانکی حقوق های غیر نجومی است. مگر چند نفر حقوق نجومی دریافت کرده اند؟ به نظر بنده باید تمام تلاش ما حل مشکل حقوق های غیرنجومی کارمندان سیستم بانکی باشد.

وی با اشاره به نرخ تورم در کشورمان در این مورد تصریح کرد: کاهش یکباره نرخ تورم با توجه به شرایط اقتصادی کشور به زیر ۲۰ درصد با منطق اقتصادی ایران همخوانی ندارد. از این رو با عوارض بیکاری، رکود اقتصادی و احساس نکردن این کاهش در معیشیت مردم همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سپرده گذاران سرمایه گذاری نیز تمام دارایی خود را در اختیار یک بانک قرار می دهند تا با استفاده این منابع توسط بانک علاوه بر پرداخت سود، هزینه های حق الوکاله پرداخت شود.

نتاج ادامه داد: باید ما به التفاوت سود قطعی و علی الحساب نیز پرداخت شود که متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد پرداخت این سود هستیم. مدیرعامل بانک قوامین خاطرنشان کرد: فعالیت بانک ها سودآور نیست تا سود مورد انتظار و واقعی به سپرده گذار پرداخت شود.

وی یادآور شد: ۹۵ درصد منابع بانک ها از سوی سپرده گذاران تامین می شود که در مقایسه، سهم سهامداران اندک است وبا وضعیت فعلی سوداوری بانک ها مشارکت در افزایش سرمایه برای سهامداران جذابیتی ندارد.

نتاج ادامه داد: در این شرایط به منظور حل مشکل تنگنای اعتباری بانک ها باید تدبیری دیگر اندیشید ودر درجه اول تسویه بدهی دولت به بانک ها در اولویت قرار گیرد و همچنین تسویه بدهی بخش خصوصی به شبکه بانکی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: لایحه ششم توسعه و قانون بودجه ۹۶ با چنین رویکردی تدوین شده است و امیدواریم در سال آینده شاهد تسویه بدهی دولت و بخش خصوصی به شبکه بانکی باشیم.

نتاج با اشاره به تفاوت بانک ها دولتی که حق چاپ پول دارند به نسبت بانک های خصوصی، گفت: نرخ سود سپرده ها در حال حاضر ۱۵ درصد ونرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است ودر این بین ۳ درصد نرخ حق الوکاله است که بانک ها باید با این نرخ تمام هزینه های خود را پوشش دهند.

وی با اشاره به استاندارد ۳ درصدی برای هزینه مطالبات مشکوک الوصول، گفت: استاندارد این نرخ باید ۳ درصد باشد ولی بسیار بیشتر است و این نرخ حتی اگر در شرایط ایده آل ۱ درصد در نظر گرفته شود باز، بهای تمام شده پول در شرایط آرمانی ۲۱ درصد است.

همچنین با فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در بازار پول به جای بازار سرمایه که منجر به افزایش نرخ سود بانکی شده است نرخ تمام شده پول در بانک ها افزایش یافته و استمرار فعالیت بانک در این شرایط بسیار دشوار است.

مدیر عامل بانک قوامین افزود: در این سال ها نرخ سود سپرده همواره از نرخ سود تسهیلات کمتر بوده است و این رویکرد با سیاست های درست بانک مرکزی عملیاتی شده است در حالی که در سال های قبل نرخ سود سپرده ها از تسهیلات پیشی می گرفت و نرخ سود سپرده ها ۲۱ درصد و نرخ سود تسهیلات ۱۷ درصد بود.

وی در خاتمه با اشاره به این که بانک نیز یک تولید کننده است، در این باره توضیح داد: بانک تولید کننده ای است که پول تولید می کند از این رو باید پول را به قیمت بفروشد که بتواند هزینه های خود را از محل سود آن پوشش دهد. فعالیت بانک ها دولتی با ریسک کمتری همراه است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد از این رو باید بین بانک ها دولتی وخصوصی تفاوت قائل شود.

تراز بانک ها در بازار سرمایه نشان دهنده این است که چه بر سر سود دهی بانک ها امده و بانک ها مجبور هستند برای آن که نشان دهند سر پا هستنددر پایان سال صورت های مالی را به گونه ای تنظیم کنند که نشانگر سوداوری آنها باشد در صورتی که این روند پایدار نخواهد ماند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
کاهش تورم ویران کننده است؟ چرا اینهمه کشور با تورم زیر دو سه درصد ویران نشده و سرپا هستند؟ منطق اقتصادی ایران؟ منظور همان رانت دولتی است که کشور را به بن بست اقتصادی رسانده است و آقایان هنوز اصرار بر بقای آن دارند، چرا؟ چون بقای خودشان است.