بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
دستورالعمل های پر ابهام که منجر به تصمیمات سلیقه ای شده و علاوه بر جذب سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه، سهامداران حرفه ای و با سابقه را از این بازار دور کرده و دیگر کمتر سرمایه گذاری رغبتی به حضور در این فضای پر ابهام دارد.
کد خبر : ۱۷۳۶۴۵
نویسنده :
جمشیدی

این روزها بازار سرمایه بیش از گذشته قربانی تصمیمات سلیقه ای و در بسیاری از موارد غیر کارشناسی و یک شبه شده است. به گونه ای که هر روز شاهد انتشار بخشنامه ها و دستورالعمل هایی هستیم که در عمل هیچ کدام اجرا نمی شود و بعضا قابلیت اجرایی شدن هم ندارد. در این شرایط برخی موارد در نظر گرفته شده از سوی متولیان بازار سرمایه اولویت و دغدغه سرمایه گذاران نیست که این نحوه مدیریت در نهایت منجر به افزایش بی اعتمادی به بازار سرمایه و بزرگتر شدن مشکلات خواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: متولیان بازار سرمایه در حالی در تازه ترین اظهارات خود عنوان کردند که شفافیت را فدای نقدشوندگی نخواهیم کرد که این موضوع در وهله اول منطقی به نظر می رسد اما به راستی درک و تعریف مقامات مسیول از شفافیت چه بوده؟ چرا که در شرایط فعلی فعالیت خاصی برای افزایش شفافیت در بازار سرمایه مشاهده نمی شود اما همچنان نقدشوندگی دچار مشکلات اساسی است و روز به روز بدتر نیز می شود.

وحید محمدی پلارتی افزود: دستورالعمل های پر ابهام که منجر به تصمیمات سلیقه ای شده و علاوه بر جذب سرمایه گذاران جدید به بازار سرمایه، سهامداران حرفه ای و با سابقه را از این بازار دور کرده و دیگر کمتر سرمایه گذاری رغبتی به حضور در این فضای پر ابهام دارد. ابهامات اساسی در توقف و بازگشایی نمادها به حدی رسیده که در یک روز شاهد چندین نوع بازگشایی متفاوت هستیم که هیچ کدام از منطق خاصی پیروی نمی کنند.

وی به توقف طولانی مدت نمادها اشاره کرد و ابراز داشت: شرکت هایی که مدت ها اطلاعات لازم را ارائه داده اند اما همچنان منتظر بازگشایی هستند، نمادهایی که اطلاعات لازم را به سازمان ارایه نکرده اند و گشایش نمی شوند یا مدت مجاز-محفوظ ماندن نماد ها با هم تفاوت های اساسی دارد که در هیچ بخشنامه ای دیده نمی شود.

در ماده 22 "دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار" موارد بسیار کلی ذکر شده است و همین منجر به اقدامات سلیقه ای خواهد شد که در این روزها شدت آن افزایش یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بحث توقف نماد ها در ماده 16 همان دستور العمل تبصره ای آورده شده مبنی بر این که در صورتی که تغییرات بیش از 20درصد باشد و قدر مطلق آن بیش از 50 ریال باشد، توقف صورت می گیرد اما در عمل خلاف این تبصره دیده شده و بدون هیچ توضیح و اطلاعی به فعالان بازار از این تبصره تخطی شده است.

هیچ نهاد و سازمانی تا به حال پاسخ مناسب به این گونه تصمیمات سلیقه ای نداده است. اینکه سهامداران خرد انزجار و ناخوشایندی خود را از این وضعیت به چه مرجعی باید اعلام کنند سوال اساسی است که پاسخی برای آن وجود ندارد!!!.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
آقایان بفرمایند که با بسته بودن چندین ماهه "رمپنا" که مثلا برای شفاف سازی و رعایت حقوق سهامدارن بوده ! چه سودی عاید ما شد ؟!
مثلا اگر همان هفته اول بازگشایی می شد چه فرقی با 8 ماه بعد آن داشت ؟
اتفاقا منفی های آن کمتر می بود...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
تو این بازار آشقته ترفندزنان وفریب کاران با دوز و کلک سرمایه سهامداران خرد بیچاره را مثل زالو وباخیال راحت بالا میکشند وهیج کسی هم جوابگو نیست بعضی از شرکت ها قیمت سهامشان بیجهت انقدر بالا میبرند وبعد به بهانه های واهی سود بالابرای سهم منظور وبه اصطلاح تعدیل مثبت اعلام میکنند وتا جای که میتوانند سهام خودشان را به بیچاره ها وبی خبر از همه جا مانند اینجانب می فروشند وسرمایه هزاران نفر سهامداران خرد را بالا میشکند و بعد سهام ان شرکت باکله سقود میکند ودیگر حمایتی مانندگذشته ها که هرروز سهم ترقی میکرد دیده نمیشود و نیز در ایام نزدیک سود دهی هم تعدیل منفی میکنند ومقداری ناچیز سود اعلام میکنند این چرخه در طول سال تکرار میشود مانند پالایشگاهها در سال 91 و92ومانند شرکت بافق امسال وقتی که قیمت جهانی روی وسود این شرکت پایین بود سهام ان هرروز مثبت میشد حالا هم قیمت جهانی روی نسبت به گذشته بالا وهم شرکت 75در صد تعدیل مثبت کرد ولی مدت 10 روز است منفی تکمیل میخورد خوب اگر قیمت روی هم بالا وشرکت مذکور هم تعدیل مثبت اعلام کرده آن خریداران قبلی کجا رفتند اینجا این سوال به ذهنها خطور میکند به نظرشما د راین مورد چه کسانی مقصرند بلی درست فهمیدید ما ناظران وبازرسان عریض وطویل در بورس داریم آیا آنها کار خودرا درست انجام بدهند واطلاعات شرکت هارا درست بررسی کنند همچون موردی پیش می آید؟ مسلما نه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
خدا رحمت کنه میرزاده عشقی رو!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
اقا نابود شدیم هیچ کس هم به داد مظلومی که با بدبختی پس انداز کرده رو نمرسه اخه چه کشوریه اینجا خدا خودش رحم کنه به ملت بدبخت بی صاحب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
سلام شفافیت عالی است وجرا سهامداران تاوان عملکرد مدیران را به دهند خود شرکت را جریمه کنید تا
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۹
یک مورد جالب : گاهی نماد سهامی بسته است در خرید و فروش آنلاین و عجیب اینکه اکثر موارد وقتی قیمتی مناسب دارند این حالت است ... در حالیکه کاملا این سهام ها دارند خرید و فروش میشوند .... و دیگر سر ساعت 12 و 30 دقیقه بازار تعطیل می شود و اما تا ساعت 3 بعدازظهر هم می بینیم معاملات ادامه دارد .... بیچاره سهامدار خرد که اگر زده شوند : آن وقت بیچاره بورس و شرکت ها که دیگر مورد نظر سرمایه گذاران نخواهد بود و بعنوان موتور محرکه اقتصاد نخواهد بود و می رسد به معاملات صوری و بنده خداهایی که تازه وارد بازار می شوند ... از شفافیت هم سخن نفرمائید ... چرا باید سهامدار دوره بیفتد و با مراجعه حضوری بفهمد مطالباتش چگونه است و..و..و..