بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

کسب سود با این روش سرمایه گذاری!

. نگاه کوتاه مدت بنیادی که یک پروسه 3ماهه فرض می شد همکنون رنگ باخته است و در نبودتقاضای موثر سرمایه گذاران نهادی، الگوی سرمایه گذاری بلند مدت با دید شرکت در مجامع سالانه از ذهن اهالی بازار رخت بسته است.
کد خبر : ۱۷۳۶۵۱
شرایط اقتصادی کشور باعث شده تا دیدگاه سرمایه گذاران در سال های اخیر تا حدود زیادی تغییر کند. نگاه کوتاه مدت بنیادی که یک پروسه 3ماهه فرض می شد همکنون رنگ باخته است و در نبودتقاضای موثر سرمایه گذاران نهادی، الگوی سرمایه گذاری بلند مدت با دید شرکت در مجامع سالانه از ذهن اهالی بازار رخت بسته است.

ناگفته نماند که سرمایه گذاران خرد نیز تا حدود زیادی حق دارند که با وجود اوراق بدون ریسک و با بهره بالا، در کنار ریسک های موجود و عدم ثبات اقتصاد جهانی و داخلی، اقدامی به سرمایه گذاری بلند مدت ننمایند اما شاید آینده تا حدود زیادی متفاوت از آنچه در سه سال اخیر پیش آمده باشد و عینک بدبینی به سرمایه گذاری بلند مدت را باید همکنون از چشم برداشت. کاهش قیمت جهانی نفت در سال های اخیر فشار مضاعفی به اقتصاد ایران و شرکت ها وارد کرده است اما حالا، پس از ثبات نرخ نفت و بهبود نرخ محصولات در بازار جهانی، کف سودآوری اکثر شرکت های بازار بورس قابل محاسبه است.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، نسبت قیمت به درآمد بسیاری از شرکت ها در محدوده ای جذاب قرار گرفته که امکان کسب بازدهی مناسب از طریق حضور در مجامع سالانه را فراهم می آورد. با این مقدمه دست به انتخاب سهامی از میان شرکت های فعال در بازار سرمایه نموده ایم که در کنار ثبات نسبی سودآوری طی سه سال اخیر، نسبت قیمت به درآمد مناسبی داشته باشند. از میان شرکت ها حاضر در جدول زیر، فعالان بازار سرمایه می توانند گزینه های سرمایه گذاری مناسب خود را بیابند ضمن اینکه در انتهای این نوشتار، نگارنده نیز بر اساس دیدگاه تحلیلی-معاملاتی خود اقدام به پیشنهاد چند سهم کرده است.

مطلب حاضر، شرکت‌هایی با ثبات سود‌آوری، سیاست تقسیم سود بیش از 70درصد که دارای P/E کمتر از 6 واحد بوده اند را انتخاب نموده است. که حاصل آن جدول زیر است:


کسب سود با این روش سرمایه گذاری!

در قسمت داده‌های P/E مربوط به سال 95 و 96، قیمت کنونی سهم تقسیم بر سود سال 95 و 96 درج شده است. در سر فصل "بعد مجمع" نیز P/E سهم با درنظر گرفتن 85 درصد تقسیم سود سال 95 محاسبه شده است. از طرفی باید توجه داشت که در میان این شرکت‌ها،" پکویر" و "شیران" مجامع خود را برگزار کرده و در انتظار بازگشایی هستند.

اما کدام یک از این شرکت‌ها سیاست تقسیم سود با درصدهای بالا دارند و کدام یک از آنها سریع‌تر سودشان را بعد از مجمع پرداخت می‌کنند؟

همراه

همانطور که از جدول بر می‌آید، شرکت همراه اول سهمی با ثبات سود‌آوری و تقسیم سود مناسب است که با P/E معادل 4.63 واحدی در حال معامله است و با فرض تقسیم سود 85 درصدی در سال 95 نسبت قیمت به سودی معادل 3.83 خواهد داشت. معمولاً مجمع این شرکت در روزهای پایانی فروردین ماه برگزار و سود تقسیمی از اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. که این عامل باعث جذاب شدن این سهم برای سرمایه‌گذاری و شرکت در مجمع می‌شود.

شرانل

روند سود سازی "شرانل" نیز در سال 94 نسبت به 93 نزول کرده و پس از آن به ثبات نسبی رسیده است که این موضوع ناشی از روند قیمتی نفت بوده است (میانگین قیمت نفت در سال‌های 93، 94 و 95 به ترتیب 83، 46 و 46 دلار بوده است). در سال 94 "شرانل" مجمع خود را در برج سه برگزار و73 درصد سود تقسیم کرده‌است و‌ معمولا سود خود را دو الی سه ماه پس از برگزاری مجمع پرداخت می‌کند. جالب است بدانیم که با فرض تقسیم سود 85 درصدی برای سال 95، P/E این سهم پس از مجمع 3.77 واحد خواهد بود.

زاگرس

سود هر سهم "زاگرس" از 367 تومان در سال 93 به 406 تومان در سال 94 رسیده‌است. محصول اصلی این شرکت متانول است که 95 درصد محصول تولیدی را صادر می‌کند. با توجه به رشد قیمت جهانی متانول و دلار طی ماه‌های اخیر افزایش سود این شرکت دور از انتظار نیست. نکته‌ این است که در حال حاضر متانول 377 دلار(افزایش چند هفته اخیر قیمت متانول آسیا بابت اورهال یکی از خطوط تولیدی "زاگرس" و کمبود عرضه در این بازار بوده است) می‌باشد از طرفی نرخ متانول در بودجه‌ی سال 96 این شرکت، 290 دلار با دلار 3750 تومان در نظر گرفته شده‌است که کاملا بدبینانه است. حال اگر نرخ‌های جهانی در همین محدوده باقی بماند، انتظار رشد سود و تعدیل مثبت در این شرکت را خواهیم داشت. لازم به ذکراست طی سال‌های گذشته این شرکت مجمع خود را در برج دوم برگزار و سود خود را از اردیبهشت و خرداد ماه پرداخت کرده است. با توجه به پتانسیل‌های مثبت بنیادی سهم، پرداخت سریع سود نقدی و سابقه تقسیم سود 100 درصدی این شرکت می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری طی سال‌آتی باشد.

شاراک

"شاراک" نیز طی سال‌های اخیر به ثباتی در سود آوری رسیده‌است. رشد سود هر سهم این شرکت در سال 94 ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و سود غیر عملیاتی بوده است. تقسیم سود این شرکت معمولاً دراوایل خرداد ماه و بالای 80 درصد بوده و از خرداد ماه این سود را پرداخت می‌کند.

خراسان

"خراسان" تولید کننده اوره و آمونیاک است که حدود 50 درصد از این محصولات را صادر می‌کند. در بودجه سال 96، فرض فروش با اوره 225 دلاری و دلار 3850 تومانی بوده که خیلی هم دور از ذهن نیست. در حال حاضر اوره جهانی 235 دلار و اوره ایران 225 دلار است. باید دقت داشت که این شرکت در سال 94 تمام سود خود را تقسیم کرده‌است. مجمع این شرکت معمولاً در اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و سود آن از خرداد ماه پرداخت می‌شود.

مبین

"مبین" سود 514 ریالی(در سال 93) خود را به 889 ریال در سال 96 رسانده‌است. نکته قابل توجه و مثبت برای این شرکت، تک نرخی شدن و افزایش نرخ ارز می‌باشد. در سال 94، مجمع "مبین" در اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد و سود نقدی آن از خرداد ماه پرداخت شده‌است. نسبت قیمت به درآمد سهم در حال حاضر 4.51 واحد بوده و این نسبت با توجه به سود تقسیمی 85 درصدی در سال 95 به 3.72 خواهد رسید که این موضوع مبین را گزینه جذابی برای سرمایه گذاری می‌سازد.

نتیجه گیری

در نهایت، با توجه به تمام موارد ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت "زاگرس"، "همراه"، "شاراک"، "مبین" و "شرانل" با توجه به میزان سود تقسیمی، P/E ، رشد سودآوری و سرعت پرداخت سود نقدی برای این سبک از سرمایه‌گذاری مناسب ارزیابی می‌شوند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ساناز صمدی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر