بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
بی شک فاجعه رخ داده در شرکت کنتورسازی ایران در سال جاری نه تنها برای سهام داران مظلوم این شرکت بسیار تلخ و غیر قابل باور بود بلکه سبب ایجاد موج شدیدی از بی اعتمادی سرمایه گذاران به صورت های مالی بررسی و تایید و حسابرسی شده توسط حسابرس و سازمان بورس گردید.
کد خبر : ۱۷۳۷۵۷
نویسنده :
کیوان فر

بی شک فاجعه رخ داده در شرکت کنتورسازی ایران در سال جاری نه تنها برای سهام داران مظلوم این شرکت بسیار تلخ و غیر قابل باور بود بلکه سبب ایجاد موج شدیدی از بی اعتمادی سرمایه گذاران به صورت های مالی بررسی و تایید و حسابرسی شده توسط حسابرس و سازمان بورس گردید. حجم و وسعت تخلفات رخ داد در این شرکت تنها به ناشر متخلف و مدیر عامل بازداشت شده آن محدود نمی گردد، بلکه با بررسی اخبار رسمی و اسناد موجود به اهمال و قصور وظیفه نظارتی سازمان بورس و بازگشایی نماد بدون بررسی دقیق اطلاعات ارایه شده از سوی ناشر، خطای بزرگ حسابرس و بازرس قانونی شرکت در تایید اطلاعات جعلی شرکت و در نهایت اشتباه اتاق اصناف در تایید چندباره قرارداد پر از ابهام تجهیز رایگان اصناف به صندوق های مکانیزه فروش بدون تصویب و تایید هیچ گونه آیین نامه و دستورالعمل قانونی برای اجرای این پروژه عظیم ملی پی می بریم.

لذا این مطلب که توسط جمعی از سهامداران "آکنتور" برای این رسانه خبری ارسال شده، عیناً در ذیل منتشر می شود که طی آن در سطور زیر به طور خلاصه سعی شده تا به نقش هر کدام از نهادهای مذکور در خلق این فاجعه و نابودی سرمایه سهامداران این شرکت پرداخته شود.

اتاق اصناف ایران:

از مقصرین اصلی اتفاق رخ داده که این روزها زیر بار شدیدترین انتقادات قرار گرفته و سکوتی عجیب را در پیش گرفته است. هنوز حافظه سهامداران آکنتور نامه های رسمی و تایید شده توسط دبیر کل اتاق اصناف ایران مبنی بر برنده شدن شرکت کنتورسازی ایران در پروژه عظیم تجهیز رایگان اصناف به صندوق های مکانیزه فروش را در حالیکه هیچ دستورالعمل و آیین نامه ای عملیاتی و اجرایی برای آن تهیه و دیده نشده بود را از یاد نبرده است. برای تایید این مدعا سخنان ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلس جناب آقای دکتر پور ابراهیمی در تاریخ هفتم اسفندماه سال جاری در همایش استاندارهای بین المللی گزارشگری مالی که بیان کردند" تخلف بزرگی بدون اینکه آیین نامه و چارچوب داشته باشد در زمینه تجهیز اصناف به صندوق های فروشگاهی از سوی اتاق اصناف به اجرا گذاشته شد و در نهایت اتفاقی که بر سر کنتور و مردم آمد را در پی داشت".

سازمان بورس و اوراق بهادار:

بی شک اهمال و کم دقتی بخش نظارت بر ناشران بورسی در خلق این فاجعه کم نظیر به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. در حالیکه قبل از بازگشایی نماد در روزهای پایانی سال قبل و در قیمتهای نجومی، معاونت نظارت بر ناشران طی نامه ای سوالات متعددی را از مدیریت شرکت پرسیده و بازگشایی نماد را منوط به پاسخگویی و رفع ابهام از سوالات و ابهامات نامه مذکور کرده بود که بازگشایی سهم این پیغام را به سرمایه گذاران فرستاد که تمامی موارد ابهام از سوی بورس رفع شده و به نوعی خیال بازار در مورد ابهامات مطروحه راحت شد. این در حالی بود که تنها سند این بازگشایی عجیب تعهد هیات مدیره شرکت برای اجرای تعهدات و جبران زیان احتمالی سهامداران و همچنین طرح چندین سوال بی پاسخ از مدیریت کنتورسازی ایران که در نوع خود بی نظیر محسوب می شود، بوده است. در حالیکه شاهد دستگیری مدیر عامل بدون جبران زیان سهامداران و به نوعی بی اثر بودن آن تعهد نامه هستیم. سقوط مستمر قیمت سهام شرکت در سال جاری رخ میداد و سهامداران سردرگم این شرکت هر روز با انواع و اقسام قول های مساعد و وعده های شیرین و تو خالی مدیریت شرکت مبنی بر مناسب بودن وضعیت عملیاتی و تحقق سود پیش بینی شده رو به رو می شدند و هرگز احتمال اینکه تمامی این گفته ها و قول ها از پایه بی اساس و پوشالی هستند را نمی دانند و تمامی این اتفاقات در حالی رخ می داد که سازمان بورس تنها به ترغیب شرکت برای ارایه اطلاعات عقب افتاده و تذکر به آن مبنی بر مسئول بودن مدیریت شرکت در صورت ایجاد خسارت برای سهامداران اکتفا می کرد.

از سطور بالا می توان فهمید که سهامداران شرکت در چه برزخی گرفتار شده اند و بارها نیز پس از توقف نماد در شهریور ماه سال جاری، مجددا طبق روال قبل با وعده های ریاست هیات مدیره شرکت کنتورسازی مبنی بر جبران خسارت سهامداران با روشهایی مانند تعهد به بازخرید سهام سهامداران ( در حالیکه شرکت ظاهرا نقدینگی کافی برای اجرای این تعهد را ندارد) رو به رو می شوند، سکوت خشم آور اتاق اصناف که روزی تلاش جدی برای معرفی شرکت به عنوان برنده قرارداد می کرد بر ناراحتی های روحی آنان افزوده است.

هر چند تخلف فاجعه آمیز رخ داده در دوران ریاست قبلی سازمان بورس بوده است اما خبرها حاکی از تلاش ریاست فعلی سازمان بورس و بخشی از بدنه مدیریت سازمان متبوعش برای رفع مشکلات سهامداران دارد اما سوال اساسی اینست که این تلاشهای ارزشمند تنها به حبس سایر مقصران و بازداشت آنان بدون بازگشت سرمایه از دست رفته سهامداران مظلوم این شرکت منجر می گردد یا نه برعکس، رویکرد مدیریت فعلی حل بحران فعلی سهامداران و بازگشت اعتماد از دست رفته بازار سرمایه کشورمان می باشد.

سخن آخر:

سهامداران فعلی و زیان دیده شرکت کنتورسازی ایران که تنها با اتکا به اطلاعات و صورت های مالی تایید و حسابرسی شده توسط نهادهای نظارتی و قانونی مبادرت به سرمایه گذاری در سهام مذکور نمودند و به ناحق قربانی تصمیمات پشت پرده اشخاص یا ارگان هایی شده اند، هم اکنون با مشکلات شدید مالی و روحی دست و پنجه نرم می کنند و هر روز خبری غم انگیز از بستری شدن عده ای از آنان در بیمارستان های کشوربه علت حجم زیان های مالی و فشار روحی و عدم پاسخگویی هیچ نهادی به آنان تمام هستی و دارایی و پس انداز خود را نابود شده می بینند در آستانه سال جدید از تمامی مسئولان نظام پرافتخار کشورمان شامل: ریاست محترم قوه قضاییه و شخص دادستان کل کشور، وزیر اقتصاد و ریاست سازمان امور مالیاتی ، نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون اقتصادی و مدیران سازمان بورس مخصوصا شخص ریاست سازمان عاجزانه استدعای کمک فوری و ارایه راه کار عملیاتی برای بازگرداندن سرمایه و جبران خسارات عمیق وارده به آنان را دارند و تاکید می کنند که پرونده این شرکت به عنوان سنگ محک بزرگی برای مدیریت فعلی سازمان بورس تلقی خواهد شد و بدیهی است که حل یا عدم حل آن در تصمیمات عده بسیاری برای ورود به بازار سرمایه کشور در روزهای آتی نقش به سزایی ایفا خواهد کرد.

از طرف جمعی از سهامداران زیان دیده و مستاصل شرکت کنتورسازی ایران


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کامران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
تو تاریخ بورس چنین افتضاحی سابقه داشته؟ سازمان شرایط بازگشایی سال قبل سهم رو منوط به شفاف سازی و بررسی بیشتر و استعلامات از مراجع مختلف دونست و بعد از یک ماه سهم رو باز کرد . این یعنی سازمان مطمعن شد که سود تحقق پیدا کرده و استعلامات انجام شده . بعد از چند ماه گفتن سودی وجود نداره و شرکت دروغ گفته. موقعی که سهم به قیمت 4 برابر بازگشایی شد و 3 ماه معامله شد چرا دروغی وجود نداشت؟ چه کسانی در سطوح بالا سهماشون رو سر مردم و سهامدارای مظلوم با قیمت 4 برابری خالی کردن؟ از قوه قضاییه و ارگان های ذیربط تقاضای رسیدگی به این فساد سازمان یافته رو داریم
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کاری کرده سازمان بورس خودشم گیج شده باید به هر روشی حالا از جیبش باید بده تا این افتضاح رد از بین بره دستگیری چه فایده ای داره برا سهامدار بیچاره؟؟؟
یاسر شربیانی
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
مسئولین به داد ما برسن بخدا ما ایرانی هستیم.اقای روحانی ما به تدبیر شما امیدواریم.
محمدرضا شکوهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
متاسفانه توجه همه معطوف شده به خود شرکت و این موضوع که آیا شرکت توانایی جبران خسارت سهامداران رو داره یا نه. در حالیکه اتاق اصناف، سازمان و حسابرس هم باید در جبران این خسارت سهیم باشند.
مسیحا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
واقعا همه طرف های این فاجعه دارن شونه خالی میکنن، و این وسط خانواده ی سهامدارا هستن که دارن فشار ها رو تحمل میکنن.
سهامداریی با اعتماد به بورس و گزارش حسابرسی شده حسابرس اقدام به خرید کردند چه گناهی کردند ؟
یه کم غیرت داشته باشید، یه کم عدالت رو اجرا کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
بازار درس نمی گیره حقش هست هر بلایی سرش بیاد . اگه دیروز کنتور سازی بود امروز اپرداز همین بلا را سر سهامداران بیچاره در میاره.
ابراهیم
-
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
با سلام تخلف سازمان بورس کاملا واضح می باشد و کلیه خریداران سهام با اطمینان به صورت های مالی تایید شده توسط سازمان خرید نموده اند ،فقط باید از سازمان بورس شکایت شود
پیروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
مدیران محترم بورس نیوز لطفا درخواست و خواهش ما سهامداران فریب خورده ، متضرر و فنا شده آکنتور را به گوش آقای وزیر و آقای رئیس جمهور برسانید.

شاید حداقل به اصل پس انداز ازدواجم برسم ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
خیلی جالبه ...


حتما من مقصرم که با اعتماد به گزارش حسابرس معتمد بورس سهام خریدم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
از مدير عامل كنتور سازي اين انتظار و داشتم چون تبحر خاصي در وعده هاي پوچ و فريبنده داره
واقعا دست تقاص تو همين دنياست...