بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
در سال جاری 14 برنامه عرضه اولیه در بازار سرمایه انجام پذیرفت که 13 عرضه اولیه در بازار فرابورس و یک عرضه نیز یعنی شرکت دارویی برکت در بازار بورس صورت پذیرفت که عنوان بدترین و ناموفق ترین عرضه اولیه در بازار سرمایه را از آن خود ساخت.
کد خبر : ۱۷۳۷۶۹
نویسنده :
جمشیدی

اجرای برنامه عرضه اولیه یکی از جذابترین برنامه ها در بازار سرمایه به شمار می رود. چرا که همواره سهامداران به دلیل رشد مناسب قیمت سهام شرکت های تازه وارد پس از روز عرضه خاطره خوشی از اجرای این برنامه دارند. این در حالی است که در برخی از موارد اجرای این برنامه بنا به دلایل متعددی همچون عدم حمایت سهامدار عمده ناموفق می شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در سال جاری 14 برنامه عرضه اولیه در بازار سرمایه انجام پذیرفت که 13 عرضه اولیه در بازار فرابورس و یک عرضه نیز یعنی شرکت دارویی برکت در بازار بورس صورت پذیرفت که عنوان بدترین و ناموفق ترین عرضه اولیه در بازار سرمایه را از آن خود ساخت. همچنین عرضه بخشی از سهام گروه کاغذ پارس اولین برنامه عرضه اولیه در سال 95 و حضور "برکت" در بورس آخرین برنامه عرضه اولیه ای است که امسال به اجرا در آمده است.

نگاهی به عرضه های اولیه در سال 95
نگاهی به عرضه های اولیه در سال 95

بر اساس اطلاعات موجود، از میان 14 شرکت که در سال جاری پا به بازار سرمایه گذاشتند، بیشترین رشد قیمتی توسط شرکت آتیه داده پرداز رقم خورد. به گونه ای که "اپرداز" با رشد قیمتی 328 درصدی طی بیش از هفت ماه حضور در بورس به یکی از مطلوبترین برنامه عرضه اولیه تبدیل شد. سهام این مجموعه در اولین روز عرضه در مبلغ 1500 ریال کشف قیمت شد و تا 21 اسفند ماه جاری به محدوده قیمتی 2720 ریال نزدیک شد.

بعد از آن شرکت پاکدیس در نماد "غدیس" که 19 دی ماه سال جاری با کشف قیمت 2310 ریالی پا به فرابورس گذاشت، دومین شرکتی است که بیشترین رشد قیمتی را در مدت حضورش در بورس رقم زده است، "غدیس" از روز عرضه اولیه تا 21 اسفند ماه جاری بازدهی مثبت حدود 141 درصدی را به ثبت رسانده است. بعد از آن گروه کاغذ سازی پارس که اردیبهشت ماه سال جاری در محدوده 1500 ریال کشف قیمت شد، بیشترین بازدهی را بدست آورده و "چکاپا" با ثبت رشد قیمتی 82 درصدی در جایگاه سوم از نظر بازدهی مثبت قرار می گیرد.

در مقابل اما، همانطور که عنوان شد شرکت دارویی برکت به عنوان اولین برنامه عرضه اولیه شرکت بورس و آخرین برنامه عرضه اولیه در بازار سرمایه در حالی طی 21 بهمن ماه سال جاری با قیمت 2420 ریال وارد بازار سهام شد که با گذشت حدود یک ماه از حضور آن در بورس با افت حدود 18 درصدی مواجه شده و در محدوده 1930 ریال معامله می شود. از این رو می توان گفت عرضه اولیه "برکت" زیان 18 درصدی را نصیب سهامداران خود نموده است. همچنین می توان به عرضه اولیه ناموفق شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج اشاره کرد که در 12 مهر ماه سال جاری با قیمت 9300 ریال پا به فرابورس گذاشت و حتی طی دوره زمانی به کمتر از قیمت خود در روز عرضه اولیه رسید و در نهایت تا 21 اسفند ماه سال جاری رشد قیمتی پنج درصدی را محقق ساخت. همچنین شرکت هایی همچون سرمایه گذاری الوند و واسپاری ملت بازدهی های اندکی را بدست آوردند و در مدت حضور خود در بورس موجبات رضایتمندی سهامداران را فراهم نکردند.

در پایان این گزارش می افزاید، تعداد زیادی از شرکت ها در صف عرضه اولیه قرار دارند و متقاضی حضور در بازار سرمایه هستند، این در حالی است که رییس سازمان بورس در تازه ترین اظهارات خود اعلام داشت که به دلیل شرایط نامناسب بازار سرمایه طی چند وقت اخیر اجرای برنامه عرضه اولیه برای سایر شرکت ها به سال آینده موکول شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
بابا همگان از اول هم می گفتند که عرضه اولیه برکت از نوع کلاهبرداری عرضه شد و باعث گردید خیلی ها به بازار بورس و شخص ناظر و مسولین بورس بی اعتماد شوند و در کانالها همه به روحانی بابت این کلاهبرداری هشدار داده اند که این بی اعتمادی سرانجام دودش به چشم شما خواهد رفت چون برکتی ها از نوع جناح راستی به روحانی ضربه زدند.
ناشناس
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
قبلا هم زیاد بوده دماوند، دانا و....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
خوب بگو میخوای از ... حمایت کنی دیگه برکت راست و چپت چیه؟! عزیز این دولت هیچ اعتقادی به بورس نداره حالا هر جناحی که هست.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
برکت با تنفس مصنوعی قیمت فعلی را حفظ کرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
تمام حقوقي ها از يك نهاد يا شخص دستور مي گيرند و فعلا اجازه ندارند كه بازار را صعودي كنند
سهام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
هرچه بازده گرفتیم در برکت از دست دادیم یاد داروغه در فیلم رابین هود می افتیم