بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
نماد فرابورس از زمان مجمع فوق العاده بابت افزایش سرمایه از 40 میلیارد به 70 میلیارد ریال متوقف شده و علت عدم گشایش آن پیگیری فرابورس جهت تدوین دستورالعمل تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» بازار پایه و فراهم کردن زیرساخت های فنی آن بوده است تا امروز بتوانیم شاهد گشایش نماد مذکور در تابلوی الف گشایش باشیم. ضمن اینکه از این پس امکان معامله آنلاین سهام در این تابلوها نیز وجود دارد.
کد خبر : ۱۷۳۷۹۷
نویسنده :
کیوان فر

بیست و یکمین نشست خبری "یک دیدار، یک عرضه" و آخرین نشست سال 1395 مدیر عامل فرابورس ایران در حالی برگزار شد که این نشست خبری جهت ارتقای شفافیت، برای نخستین بار به صورت زنده از طریق اپلیکیشن های فضای مجازی پخش شد.

به گزارش بورس نیوز، امیر هامونی طی این نشست با اشاره به پذیرش نماد معاملاتی فرابورس در بازار پایه و بررسی اطلاعات و مدارک آن در هیأت پذیرش، گفت: یکی از مزایای تابلو پایه الف این است که در آن سهامداران می توانند از این پس به صورت آنلاین سهام بورس ها را خریداری کنند درحالی که پیش از این چنین امکانی فراهم نبود.

پخش زنده جلسات شرکت ها، رکن سوم شفافیت

وی در راستای لزوم افزایش شفافیت در بازار سرمایه اظهار داشت: برای ارتقای هرچه بیشتر شفافیت در بازار سرمایه تصمیم بر این شد تا از خودمان شروع کنیم؛ در همین راستا برای آنکه تمام افرادی که در این جلسه حضور ندارند، اعم از سهامداران شرکت و حتی سهامداران بالقوه بتوانند از تمامی اطلاعات و جزییات آگاه شوند، برنامه پخش زنده به عنوان سومین رکن شفافیت اجرایی شد تا با ترویج این برنامه، سایر شرکت ها نیز در برنامه های خود از این امکان بهره گیرند و ارتباط مستقیم مدیران شرکت ها و سهامداران برقرار شود. بطوریکه امیدواریم سایر شرکت هایی که در آستانه عرضه اولیه بوده و یا پذیرش شده اند، در جلسات "یک دیدار، یک عرضه" از این حرکت برای توسعه شفافیت ها بهره گیرند.

وی دو رکن دیگر شفافیت را به موقع بودن اطلاعات از طریق بارگذاری اطلاعات در سامانه کدال و قابلیت اتکا به این اطلاعات برشمرد.

در ادامه هامونی از نکات مهم و حایز اهمیت در امیدنامه فرابورس سخن گفت و اظهار داشت: در امیدنامه فرابورس نکات مهمی آمده که می تواند به عنوان پایلوتی برای تدوین امیدنامه دیگر شرکت های تازه وارد به کار گرفته شود.

وی با اشاره به 7 برابر شدن سرمایه فرابورس ایران از سال 87 تاکنون گفت: فرابورس از سال 1387 با 10 میلیارد تومان سرمایه آغاز به کار کرد که این رقم اکنون 7 برابر شده است؛ به این ترتیب در حال حاضر 70 میلیارد تومان سرمایه دارد که بیشتر آن از محل سود انباشته و بعضا از محل اندوخته احتیاطی به دست آمده و سهم آورده در این سرمایه چندان قابل توجه نبوده است.

مقاومت سهامداران در مقابل عرضه سهام فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران با تأکید بر اینکه سهامداران این مجموعه حاضر به فروش سهام فرابورس نیستند، گفت: سهام فرابورس با توجه به ترکیب دارندگان آن به ویژه حقیقی ها، سهامی است که به شدت نسبت به عرضه آن در بازار مقاومت شده و تمایلی به فروش آن در میان سهامداران وجود ندارد؛ چرا که این اعتقاد در بین سهامداران فرابورس وجود دارد که باید این سهام را نگه دارند؛ چرا که هدف آنها از سرمایه‌گذاری عمدتاً دیدگاه بلندمدت است.

وی با اشاره به اینکه نماد معاملاتی فرابورس در روزهای پایانی سال جاری در بازار پایه الف گشایش خواهد شد، در خصوص علت توقف طولانی مدت این نماد اظهار داشت: نماد فرابورس از زمان مجمع فوق العاده بابت افزایش سرمایه از 40 میلیارد به 70 میلیارد ریال متوقف شده و علت عدم گشایش آن پیگیری فرابورس جهت تدوین دستورالعمل تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» بازار پایه و فراهم کردن زیرساخت های فنی آن بوده است تا امروز بتوانیم شاهد گشایش نماد مذکور در تابلوی الف گشایش باشیم. ضمن اینکه از این پس امکان معامله آنلاین سهام در این تابلوها نیز وجود دارد.

ریشه اصلی اتفاقات بازار اسناد خزانه در بخش واقعی بازار پول است

در ادامه این نشست، هامونی در خصوص بالا بودن نرخ سود اسناد خزانه منتشر شده در بازار فرابورس به خبرنگاران گفت: نرخ سود اسناد خزانه، انعکاس شفاف و واقعی شرایط بازار پول است و چنانچه نا به سامانی در بازار اسناد خزانه رخ دهد، ریشه آن به بخش واقعی بازار پول ارتباط دارد و با توجه به اینکه ارزش معاملات بازار بین بانکی 60 برابر بازار بدهی بازار سرمایه می باشد، می توان گفت تعیین نرخ های بازار بدهی بانکی به بازار اسناد خزانه سیگنال می دهد.

این مقام مسئول در خصوص توسعه بازار بدهی در سال 96 در فرابورس ایران گفت: درآمد این رکن بازار سرمایه از اسناد خزانه کمتر از 2.5 درصد است و می توان گفت اینکه این بازار توسعه بیابد یا خیر، تاثیری در درآمدهای ما ندارد، اما توسعه بازار بدهی در بازار سرمایه منوط به برخی پیشنهادات و شروطی است که توسط فرابورس ارایه شده و باید با هماهنگی دولت و بانک مرکزی در خصوص آن تصمیم گیری شود که از جمله این شرایط می توان به بحث وجود منابع مالی بزرگ بازارساز یا بازارگردان برای این اوراق اشاره کرد.

فرابورس؛ مجری نخستین فین استارز 2017

هامونی از برگزاری رویداد فین استارز 2017 همزمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه طی اواخر فروردین سال 96 خبر داد و گفت: هم زمان با نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه استارتاپ های حوزه مالی می توانند نوآوری ها و ایده‌های خود را در رویداد فین استارز 2017 به نمایش بگذارند. در این راستا فرابورس به عنوان برگزار کننده این رویداد مهم از نوآوری های حوزه مالی غافل نیست و باید از این استارتاپ ها از طریق سرمایه گذاری در بازار سرمایه حمایت کرد.

هامونی در خصوص روند پذیرش شرکت ها در فرابورس نیز گفت: تاکنون 155 شرکت درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارایه کرده اند که از میان آن ها 30 شرکت پذیرش شده و آماده عرضه اولیه هستند که عرضه آن ها به دلیل شرایط حاکم بر بازار به سال 96 موکول شده است. البته با توجه به افزایش حجم درخواست ها برای پذیرش و ورود شرکت های جدید به فرابورس، چند روز پیش از سامانه آنلاین پذیرش در فرابورس ایران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد تا امر پذیرش آنها با رعایت نوبت و با ارایه کد پیگیری و با سرعت بیشتری اجرایی شود. چراکه با روش سنتی و کاغذی دیگر نمی توان تقاضای پذیرش شرکت‌ها را به سرعت بررسی کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
حقوقی ها جرات مثبت کردن بازار را ندارند چون فعلا دستور صعود نرسیده