بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
طی 55 ماه فعالیت دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد

رشد 19 هزار واحدی شاخص کل، افت معنی دار قیمت سهام شرکت ها

ره آورد حضور دولت تدبیر و امید برای بورس، تنها افزایش نزدیک به 19 هزار واحدی شاخص کل بوده است و در بسیاری شرکت ها منجر به زیان سهامداران و سرمایه گذاران شده است تا امروز شاهد روندی خنثی و کم رمق برای بورس باشیم که تنها علایمی از حیات در آن وجود دارد، اما از تحرک و پویایی هیچ خبری نیست.
کد خبر : ۱۷۳۸۱۸
نویسنده :
کیوان فر

55 ماه از حضور حسن روحانی به عنوان رییس جمهور دولت یازدهم می گذرد و طی این مدت تبخیر ارزش سهام و سایه سنگین رکود بر بازار سرمایه داد سهامداران و سرمایه گذاران را درآورده و اعتراض و انتقاد فعالان بورس را نسبت به سیاست ها و تصمیمات تیم اقتصادی دولت در پی داشته است. این در حالی است که در ابتدای انتخاب دولت تدبیر و امید در میان سرمایه گذاران خوش بینی و امیدواری محسوسی نسبت به بهبود شرایط و روشن شدن چشم انداز اقتصادی کشور شکل گرفته بود که موجب شد شاخص بورس از محدوده 57 هزار واحدی در مرداد ماه 1392 طی پنج ماه به رقمی در حدود 89 هزار و 500 واحد در دی ماه همان سال رشد کند که این امر نشان از خوش بینی ها نسبت به آینده بورس داشت.

ضمن اینکه نقش اعلام سیاست های خارجی این دولت و تلاش برای به نتیجه رسیدن برجام همزمان با کنترل تورم نیز در این صعود بسیار پررنگ بود.

اما رفته رفته با مشخص شدن سیاست های دولت به ویژه در حوزه مسایل اقتصادی، این خوش بینی ها رنگ باخت تا جایی که از دی ماه 92 و با یک تلنگر، بورس روندی نزولی را تجربه کرد که تلاطم این روند بعد از گذشت حدود سه سال هنوز در بازار قابل مشاهده است.

بطوریکه ره آورد حضور دولت تدبیر و امید برای بورس، تنها افزایش نزدیک به 19 هزار واحدی شاخص کل بوده است و در بسیاری شرکت ها منجر به زیان سهامداران و سرمایه گذاران شده است تا امروز شاهد روندی خنثی و کم رمق برای بورس باشیم که تنها علایمی از حیات در آن وجود دارد، اما از تحرک و پویایی هیچ خبری نیست.

به گزارش بورس نیوز، در بررسی این بازه زمانی می توان گفت دولت روحانی مورخ 1392.5.12 در حالی سکان دولت را به دست گرفت که شاخص کل در ابتدای امر رقم 57 هزار و 397 واحد را در اختیار داشت و طی نزدیک به چهار سال در حالی به رقم 76 هزار و 315 واحدی رسید که روند قیمت سهام شرکت ها طی این مدت در ابتدای امر تمایل به صعود داشت، اما پس از گذشت تنها 5 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم ورق برگشت و بورس که به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد به طور معمول دگرگونی ها و رویدادهای جدید را در اقتصاد زودتر درک می کند، نسبت به آینده تغییر نگرش داد و روند نزولی را در پیش گرفت.

آنچنان که کارشناسان اقتصادی با در نظر گرفتن حال و روز بورس، اوضاع اقتصاد ایران را ناخوش و حتی وخیم می دانند. بطوریکه با وجود آنکه نماگر بازار سهام روندی افزایشی را سپری کرده، اما در واقعیت بورس قیمت سهام شرکت ها به ویژه در گروه های بزرگ و نامدار بازار سرمایه هیچ اتفاق مثبتی که نیفتاده هیچ، حتی کاهش قیمت ها هم رخ داده است.

همچنین نکته اساسی دیگر جدا از بحث بازدهی سهامداران و قیمت سهام شرکت ها، موضوع ارزش معاملات روزانه سهام در بازار است که همزمان با به سر کار آمدن دولت جدید و طی همان ماه های اول حتی به رقم های 900 میلیارد تومان هم رسیده بود و روزانه به طور متوسط در حدود 500 میلیارد تومان رقم می خورد؛ اما ارزش معاملات روزانه به تدریج کاهش یافت تا در برخی روزهای معاملاتی از سال جاری حتی به زیر 100 میلیارد تومان هم برسد.

بدین ترتیب ریزش بازار سهام که می توان گفت از دی ماه سال 92 آغاز شد، گرچه در مقاطعی توانست قدری جبران شود، با این وجود در مجموع نه تنها بسیاری از سرمایه گذاران در این بازار با ضرر مواجه شده اند، بلکه برخی دیگر نیز بورس را برای همیشه ترک کرده اند.

اما در بیان گواه این مطلب و تشریح زیانی که سهامداران شرکت های بزرگ و با سابقه بورس متحمل شده اند، می توان به آمار معاملات سهام و ارقام ناشی از بازدهی آنها اشاره کرد که گویای روندی بر خلاف وعده و وعیدهایی است که بارها و بارها از سوی دولت یازدهم برای تشویق مردم جهت سرمایه گذاری در بورس مطرح می شد.

به عبارتی می توان به روند شاخص صنایع مختلف فعال در بازار سرمایه اشاره کرد که در این مدت 22 شاخص صنعتی با نزول همراه شده و تنها 17 شاخص صنعت از افت مصون ماندند. افزون بر این، بایستی توجه داشت که افزایش شاخص برخی صنایع نیز عمدتاً مربوط به صنایع کوچک بورسی می شود و صنایع بزرگ بازار سرمایه چندان که باید و شاید نتوانسته اند طی این مدت روی مدار رشد گام بردارند.

بدین ترتیب طبق آمارهای موجود در جدول ذیل می توان مشاهده کرد که شاخص گروه های بزرگی همچون نفت، انبوه سازی، بیمه، فلزات اساسی، خودرو و حتی سرمایه گذاری ها که به نوعی خود از جنس بورس هستند، همگی با تغییرات و نوسانات منفی مواجه بوده اند.

طی 55 ماه حضور دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد

در مقابل اما در میان شاخص صنایع بزرگی که با افزایش رو به رو شده اند، گروه بانکی در حالی حضور دارد که بایستی به این نکته توجه داشت که هنوز نماد "وبصادر" از این گروه متوقف بوده و بازگشایی آن قطعا اثر مثبتی بر بورس و شاخص این گروه نخواهد داشت. بطوریکه انتظار می رود با بازگشت این غول بانکی، بزودی شاهد حضور شاخص بانک ها در میان شاخص های دارای روند نزولی خواهیم بود. علاوه بر این، بزرگان این گروه نیز اخیراً در تابلوی معاملات حاضر شده و اکثراً روندی منفی را دارا هستند.

طی 55 ماه حضور دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد

از همین رو بایستی این سوال اساسی را مطرح کرد که در شرایطی که شاخص عمده صنایع بزرگ بازار سهام نزول داشته اند، با چه دیدی شاخص کل با افزایش حدود 33 درصدی همراه می شود؟ چرا که در همین بازه زمانی قیمت سهام بسیاری از شرکت ها با نزول همراه بوده و سهامدارانشان را با زیان مواجه ساخته اند.

طی 55 ماه حضور دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد

در مقابل اما، در این بازه زمانی بیشتر سهام شرکت های گمنام و کوچک بورس رشد یافته اند؛ شرکت هایی که عمدتاً یا در بازار پایه حضور دارند و یا جزو شرکت های با سرمایه اندک هستند.

طی 55 ماه حضور دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد

علاوه بر این، در مواردی همچون گروه معدنی ها نیز که رشد قیمتی سهام شرکت های آن اتفاق افتاده، می توان گفت این روند مثبت چندان به سیاست های دولت ارتباطی ندارد و رشد قیمت سهام وابسته به تحولات قیمت ها در بازارهای جهانی بوده است.

در مجموع نکته اساسی اینجاست که در حالی کمتر از سه ماه به پایان کار دولت یازدهم باقی مانده، که بورسی ها طی این مدت هیچ عایدی مثبتی از سمت دولت به دست نیاورده اند و تنها رهاورد دولت تدبیر و امید، نا امیدی سهامداران و سرمایه گذاران نسبت به بورس بوده است و بس! شرایطی که ناشی از بی رمقی و عدم وجود تحرک در بازار و میان سهامداران و سرمایه گذاران است که در دو سه ماه پایانی کار دولت یازدهم امید خاصی برای فعلان بازار سرمایه باقی نگذاشته و آنها را از بورس دلسرد و رکود بازار را سنگین تر کرده است.



جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر