بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر : ۱۷۳۸۳۲
دختری جوان با موتورسواری در خیابان‌های دهلی نو، کلیشه‌های جنسیتی این کشور را به چالش کشیده است.
موتورسواری اتفاقی عادی برای زنان هندی نیست اما روشنی مصباح (Roshni Misbah) با پوششی متفاوت از زنان هندی دست به چالشی بزرگ در این کشور زده است. او از سنین پایین‌تر شیفته موتورسواری بوده و تلاش می‌کند تا زنان دیگر را نیز به این کار دعوت کند.

روشنی می‌گوید: «موتورسواری در فرهنگ هند اتفاق جدیدی محسوب می‌شود. در جامعه ما، نمی‌توانم کار تازه‌ای را به راحتی انجام داد. اما چرا زنان نمی‌توانند موتورسواری کنند؟ من همیشه عاشق این کار بوده‌ام و الان هم از آن رضایت کامل دارم.»

روشنی 22 سال سن داشته و به تازگی نیز لقب "موتورسوار باحجاب" به او نسبت داده شده است. وی در این باره می‌گوید: «موتورسواری هیچ ربطی به حجاب من ندارد. نباید این دو مورد را با هم قاطی کرد. به من لقب موتورسوار باحجاب را نسبت داده‌اند زیرا پوششم را حفظ کرده‌ام. اما نباید فراموش کرد که حجاب بخشی از فرهنگ من است و خودم آن را انتخاب کرده‌ام. حجاب هرگز برای مشکل‌ساز نخواهد شد.»

روشنی نخستین بار و به کمک پدرش در 14 سالگی موتورسواری کرد. روشنی می‌گوید: «پدرم آنقدر عاشق موتورسواری است که این عشق در ژنتیک من هم وجود دارد. از دوران کودکی همیشه با پدرم موتورسواری می‌کردیم. آنقدر شیفته موتور شدم که همیشه می‌خواستم خودم یک موتور واقعی داشته باشم.»

برخلاف پدر روشنی، متقاعد کردن دیگر اعضای خانواده روشنی کار ساده‌ای نبود. او می‌گوید: «مادرم خیلی می‌ترسید و اصلا خوشش از این کار نمی‌آمد. اما بعد موافقت کرد و من سوار شدم. عمویم ولی از ابتدا با این ایده مشکل داشت. او حتی از پدرم پرسید که چرا اجازه چنین کاری را به من داده است. او گفته بود که موتورسواری کاری مردانه است، اما پدرم همیشه از من حمایت کرد.» دوستان روشنی نیز از او حمایت می‌کنند.

این زن جوان فمینیست در رشته فرهنگ و اسلام عرب در دانشگاه جامعه ملیه اسلامی (Jamia Millia Islamia) دهلی تحصیل می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کارشناس
UNITED ARAB EMIRATES
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
چه اشکالی داره . جنجالی که باید بشه تخلفات دولت قبل و دولت فعلی است . با این چیزها افکار عمومی را مشغول نکنید