بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
بورس نیوز گزارش می دهد:

ترین های گروه محصولات شیمیایی

در بین 58 شرکت فعال در گروه محصولات شیمیایی مجتمع پترو صنعت گامرون با نماد معاملاتی "شگامرون" که در تابلوی شرکتهای کوچک و متوسط فرابورس قرار دارد با 58347 ریال بیشترین قیمت را دارد اما در میان شرکتهای مورد بررسی این گزارش با سال مالی منتهی به 29 اسفند پتروشیمی مارون با قیمت 31444ریال گران ترین سهم این گروه می باشد.
کد خبر : ۱۷۳۸۳۳
نویسنده :
یارمحمدی

یکی از صنایعی که در جریان تحریم های ایران ضربه های زیادی خورد صنعت پتروشیمی بود که به تبع بسته شدن درب بازارهای بین المللی به روی آن، برای تولید و طبیعتاً فروش محصولات دچار مشکلات فراوانی شد از طرفی وضعیت نرخ خوراک این شرکتها نیز در هاله ای از ابهام قرار داشت، اما انتظار می رفت در سال 95 و بعد از اجرای برجام وضعیت این صنعت با بهبود همراه شود و از بار مشکلات روی دوش این شرکتها کاسته شود . اما همانطور که شاهد بودیم در سالی گذشته با وجود اینکه برنامه هایی در خصوص تعیین نرخ خوراک این شرکتها تهیه شد ولی هنوز راهگشای صنعت نشده تا به دنبال آن پای سرمایه گذاران خارجی به این گروه باز شود.

به گزارش بورس نیوز، در این گزارش سعی شده تا به معرفی ترین های گروه محصولات شیمیایی از لحاظ سودآوری، بازدهی قیمتی و ارزش هر سهم پرداخته شود. البته لازم به ذکر است که در رابطه با سودآوری هر سهم شرکتهایی مورد بررسی قرار گرفته اند که سال مالی آنها منتهی به 30 اسفند 95 می باشد.

بیشترین و کمترین بازدهی هر سهم

در بین 58 شرکت بورسی، فرابورسی و بازار پایه ای گروه محصولات شیمیایی بیشترین بازدهی و نوسان مثبت هر سهم مربوط به نماد معاملاتی "شلیا" با کسب بازدهی 495 درصدی می باشد و پس از "شلیا" دو نماد معاملاتی "زاگرس" و "شتوکا" با کسب 124 و 118 درصد بیشترین بازدهی های مثبت را برای سهامدارنشان رقم زده اند.

ترین های گروه محصولات شیمیایی

همانطور که در جدول زیر مشخص شده بیشترین بازدهی منفی مربوط به نماد شرکت پتروشیمی جهرم می باشد که با افت قیمت 51 درصدی در بازار پایه فرابورس معامله می شود.

ترین های گروه محصولات شیمیایی

گران ترین و ارزان ترین سهام

در بین 58 شرکت فعال در گروه محصولات شیمیایی مجتمع پترو صنعت گامرون با نماد معاملاتی "شگامرون" که در تابلوی شرکتهای کوچک و متوسط فرابورس قرار دارد با 58347 ریال بیشترین قیمت را دارد اما در میان شرکتهای مورد بررسی این گزارش با سال مالی منتهی به 29 اسفند پتروشیمی مارون با قیمت 31444ریال گران ترین سهم این گروه می باشد و از طرفی شرکت پلی اکریل که به تازگی افزایش سرمایه نیز داشته با قیمت 456 ریال ارزانترین سهم این صنعت می باشد اما در بین شرکت های مورد بررسی این گزارش نماد معاملاتی "شفارس" با قیمت 1960 ریال کمترین قیمت هر سهم را در بین این شرکتها داراست.

ترین های گروه محصولات شیمیایی

بیشترین و کمترین سود آوری

در گروه محصولات شیمیایی 20 شرکت با سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 فعالیت دارند که در این میان مجموعه پتروشیمی مارون بیشترین سود را برای سال 95 برآورد کرده و طی عملکرد واقعی 9 ماهه با شناسایی 2708 ریال سود موفق به پوشش 60 درصدی این مبلغ شده است.

در رتبه دوم پتروشیمی زاگرس با سود 3735 ریالی قرار دارد که طی 9 ماهه 55 درصد این مبلغ و در عملکرد 10 ماهه نیز موفق به پوشش 76 درصدی این سود شده است. نام نماد معاملاتی "شفن" نیز در جدول بیشترین سود آوری ها به چشم می خورد که با پوشش 69 درصدی موفق به شناسایی 2007 ریال سود برای سال مالی 95 شده است در رابطه با این شرکت گفتنی است که بعد از نماد معاملاتی "همراه "در بازار سرمایه بیشترین درآمد هر سهم را برای سال 96 پیش بینی کرده است.

ترین های گروه محصولات شیمیایی

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود بیشترین زیان برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 را شرکت پتروشیمی فارابی برآورد کرده که طی عملکرد 9 ماهه نیز با محقق کردن 1331 ریال زیان 63 درصد زیان برآورد شده به ازای هر سهم سهامداران خود را پوشش داده است.

ترین های گروه محصولات شیمیایی

در پایان گفتنی است که طبق برآوردهایی که این مجموعه ها برای سال مالی 96 ارائه کرده اند که البته حسابرسی شده نبوده و ممکن است در فرآیند حسابرسی با تغییراتی همراه شود، عمدتاً افزایش نرخ فروش محصولات، رشد بهای دلار و البته افزایش میزان تولید و فروش از جمله عوامل موثر در افزایش سود برآوردی شرکت های این گروه بوده و امید است این شرکتها در سال آتی با روند بهتری همراه شده و سودآوری بیشتری برای سهامدارانشان رقم بزنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر