بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
واقعیت این است که برای کل اقتصاد ایران، هنوز مشکلات اقتصادی وجود دارد و نتایج اقتصاد مقاومتی آن طور که باید و انتظار می رفت، حاصل نشده است. در نتیجه انتظار می رود در سال 96 کمی بیشتر از سال 95 این سیاست ها اجرایی شود.
کد خبر : ۱۷۳۸۹۵
نویسنده :
یارمحمدی
سیاست های اقتصاد مقاومتی از سال گذشته مورد توجه ارگان ها قرار گرفت. این سیاست ها در سال جدید هم ادامه خواهد داشت، اما اینکه آیا این سیاست ها بر بازار سرمایه هم تاثیر می گذارد سوالی بود که پاسخ داده شد. 
سال گذشته سال خوبی برای بازار سرمایه ای ها نبود، بازار سرمایه در این سال به سهم ها کوچک و متوسط توجه بیشتری کرد و سهم ها و صنایع بزرگ از رشد کمتری نسبت به این سهم ها برخوردار بودند. البته پس از انتخابات ایالات متحده به دلیل رشد در بازارهای کامودیتی جهانی صنایع فعال در این بازار رشد مقطعی را شاهد بودند. سال 96 می تواند سالی متفاوت با 95 رقم بخورد.
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب، در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن بر بورس گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی از سال گذشته مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است. اما در سال گذشته با توجه به رویکردهای دولت برای خروج از رکود، نتوانست به طور کامل این سیاست ها را اعمال کند.
مهدی ساسانی ادامه داد: واقعیت این است که برای کل اقتصاد ایران، هنوز مشکلات اقتصادی وجود دارد و نتایج اقتصاد مقاومتی آن طور که باید و انتظار می رفت، حاصل نشده است. در نتیجه انتظار می رود در سال 96 کمی بیشتر از سال 95 این سیاست ها اجرایی شود.
وی در خصوص وضعیت بورس در سال 96 بیان داشت: اما وضعیت بورس می تواند کمی متفاوت باشد. امسال سال انتخابات و تاثیرات سیاسی بازار از این موضوع است. تاثیری که بازار سرمایه از انتخابات می گیرد به وضوح برای همه ما روشن است به همین دلیل پیش بینی می شود سه ماهه ابتدای سال جدید، شاهد رونق در بازار باشیم.
وی افزود: مشکلی که بازار بورس دارد عدم وجود نقدینگی است، نقدینگی خون در رگ های بورس بوده که ما هنوز این نقدینگی را شاهد نیستیم. همان طور که گفته شد در سال جدید شاهد رشد و رونق بورس در سه ماهه ابتدای سال خواهیم بود اما این رونق در تمام سال وجود نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: بودجه اکثر شرکت ها محتاطانه بسته شده و هنوز شاهد ورود جریان نقدینگی به تابلوی معاملات نیستیم. هنوز رقم قابل توجهی از حجم معاملات را در تابلو بورس مشاهده نکرده ایم. هنوز حجم معاملات اخزا بالا بوده و این به معنای تمایل حضور معامله گران به این بازار است، یعنی معامله گران هنوز هم چندان تمایلی به حضور در بازار بورس ندارند.
ساسانی بیان داشت: بانک ها هنوز مشکلاتشان رفع نشده و دولت هنوز نتوانسته به این نهاد ها کمک بسزایی کند. در نتیجه بورس ایران تحت تاثیر دو عامل می تواند رشد کند عامل اول، ورود نقدینگی و عامل دوم، تاثیرات سیاسی است که ورود نقدینگی فعلا وجود ندارد پس تحت تاثیر این عامل ما رشدی را نخواهیم دید و عامل دوم یعنی تاثیرات سیاسی منجر به هیجان مثبت در بازار خواهد شد که این هیجان دائمی نخواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه رشد شاخص کل در سه ماهه اول سال جدید را ناشی رشد در سهم های کوچک دانست و گفت: پیش بینی می شود رشدی که در شاخص کل اتفاق بیفتد ناشی از رشد در سهم و صنایع متوسط و کوچک باشد چرا که صنایع و سهم های بزرگ به علت وابستگی هایی که به سایر عوامل دارند نمی توانند رشد آنچنانی داشته باشند این سهم ها باید به دلیل بنیادی افزایش قیمت را تجربه کنند. در نتیجه صنایع بزرگ رشد آنچنانی نخواهند داشت.
وی تاکید کرد: گروه هایی همچون پالایشی، شیمیایی، خودرویی و معدنی ها از جمله صنایع بزرگ محسوب می شوند که با تکیه بر عوامل بنیادی رشد خواهند داشت.
ساسانی در پاسخ به این سوال که کدام بازار در سال 96 پربازده تر خواهد بود، گفت: رکود در اقتصاد هنوز وجود دارد و چنانچه بازار سرمایه بازدهی خوبی را نصیب معامله گران نکند، سایر بازارها هم وضعیت بهتری نخواهند داشت. البته ما در یکسال گذشته نرخ تورم 15 درصدی را در تمامی کالاها غیر از دلار شاهد بودیم بنابراین انتظار می رود حداقل به میزان نرخ تورم شاهد رشد نرخ دلار باشیم. ضمن اینکه این رشد به نفع برنامه های دولت نیز هست.
وی در خصوص این موضوع که اگر اقتصاد مقاومتی به طور کامل تر اجرایی شود، ما شاهد تاثیر آن بر بازار سرمایه خواهیم بود، گفت: همان طور که گفته شد هنوز ارگان ها نتوانستند به طور کامل و درست سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند. چنانچه این سیاست ها اجرایی شود می تواند تاثیر مثبت خود را بر بازار بورس نیز بگذارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
سلام به نام اقتصاد مقاومتی به کام افتابه لنک سازها
محبت
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
سلام بورس نیوز عزیز چهار سال است گشتم نبود و امسال هم یقینا نیست . سرمایه ام به باد رفت؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Germany
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
منم از سال گذشته تا حالائ60درصد در ضررهستم که با تورم و خواب سرمایه خیلی بیشتر.بخصوص تو گروه سایپا.