بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
کد خبر : ۱۷۴۱۳۰

بانکها در مقابل کاهش تورم مقاومت می کنند

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: توقف نماد معاملاتی جریمه سهامدار خرد است و به جای توقف نماد معاملاتی باید اطلاعیه‌های افزایش سرمایه ناشران غیر شفاف متوقف شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از مهر، سعید اسلامی بیدگلی گفت: وضعیت اقتصادی کشور در مقاطعی نامناسب بود و تا همین چند سال پیش، کشور با تورم بالای ۴۰ درصدی و رشد اقتصادی ۶.۸- درصدی مواجه بود ضمن اینکه تورم چند دهه ای دو رقمی شده و ساز و کارهایی را در اقتصاد ایجاد کرد که برداشته شدن آن کار آسانی نیست به نحوی که بسیاری از کسب و کارها بر اساس تورم شکل گرفته و این فاکتور اقتصادی بهانه ای برای پوشش ناکارآمدی های اقتصادی مورد استفاده قرار می گرفت.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: بر اساس همین پایداری تورم نهادی اقتصادی و سازوکارهای مرتبط با آنها در برابر کاهش تورم از خود مقاومت نشان می دادند که بر این اساس روی کار آمدن دولت یازدهم به همراه سیاست های اقتصادی که در پیش گرفت توانست تورم را تک رقمی کند. اگرچه تمامی سیاست های اقتصادی این دولت هم مناسب و صحیح نبوده است.

وی تصریح کرد: رسیدگی به وضعیت اعتباری بانکها و بحران پولی در شبکه بانکی از جمله اقدامات صورت گرفته طی چند سال گذشته است و اثرات تصمیمات حوزه پولی و شبکه بانکی را انتهای سال گذشته در بازار سرمایه مشاهده کردیم که بر اساس آن چند هزار میلیارد تومان از ثروت اهالی بازار سرمایه گم شد.

به گفته اسلامی بیدگلی این امیدواری وجود دارد که حوزه بانکی که هم اکنون با مشکلات جدی مواجه است با سیاست های که در پیش گرفته شده تا حدود زیادی اصلاح شود که بر این اساس تصور من این است که اگر راهکار جدی برای بانکها و حل معضلات آنها اندیشیده نشود بحران بانکی پدیدار خواهد شد.

وی اظهار داشت: راهکارهای جدی برای حل معضلات نظام بانکی پیشنهاد شده که امیدوارم به سمت اجرای آنها حرکت شود و در سالهای آینده نیز بتوانیم رشد اقتصاد پایداری را شاهد باشیم.

این کارشناس ارشد اقتصادی خاطرنشان کرد: در این میان البته نظارت های بانک مرکزی می تواند راهگشا باشد اما مشکل جدی اقتصاد ایران آن است که قبل از بحران مسائل و مشکلات نظام بانکی کارشناسی و تحلیل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ایران از مهمترین بخش های اقتصادی کشور به لحاظ نیروی انسانی و تخصص است. پس این سازمان باید در قانونگذاری مشارکت جدی داشته باشد و حضور او در مجامع تصمیم گیر از جمله مطالبات جدی فعالان بازار سرمایه و رسانه ها شود به نحوی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تمامی نهادهای تصمیم گیری اقتصادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد بازار سرمایه کشور اثر می گذارند، حضور داشته و نه تنها از سازمان بورس بلکه از کانون نهادهای سرمایه گذاری نیز به بهترین شکل مشورت گرفته شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران خاطرنشان کرد: بانک، بورس و بیمه از جمله نهادهای مالی هستند که اگر می خواهیم اقتصاد کشور را به سمت بازارها پیش ببریم مناسب است نقش مطلوب را هم به رئیس سازمان بورس بدهیم چرا که این سازمان یکی از نهادهای غیرسیاسی و تخصصی است که باید از نظرات کارشناسی اش به بهترین شکل استفاده شود.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به پرسش مبنی بر آینده اجرای سیاست های کاهش تورم با توجه به کسب و کارهای مقاوم در برابر کاهش این شاخص اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی که کشوری چند دهه را با تورم دو رقمی سپری کرده باشد فعالیت نهادهای اقتصادی در آن هم بر اساس این تورم شکل می گیردو بر همین اساس بخشی از کسب و کارها نیز در همین بستر تورم دو رقمی سودآور می‌شود. این در شرایطی است که کسب و کار بانکها هم مبتنی بر تورم است و آنها برنامه  های دولت برای کاهش نرخ تورم را باور نمی کنند. پس سرمایه گذاریه های خود را در بخش هایی متمرکز می نمایند که می دانند تورم در آنها ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: گم شدن منابع بانکها در بازار مسکن نیز به دلیل حضور آنها در کسب و کارهای منطبق با تورم است چرا که آنها سالها است که مطابق با تورم دو رقمی کار خود را پیش برده اند و اکنون سیاست های دولت مبنی بر کاهش تورم مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده که همچنان راهکار حل آن را تزریق پول به برخی بخش ها مثل مسکن می دانند که با افزایش تورم، بانکها جان تازه ای بگیرند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: با توجه به اجماعی که میان تمامی کارشناسان و اقتصاددانان بوجود آمده به نظر نمی رسد که هیچ دولتی در آینده بدنبال افزایش تورم یا ایجاد آن باشد. اگرچه برخی تورم ساختاری در اقتصاد ایران را در حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد را طبیعی می دانستند. بنابراین دولت باید همچنان سیاست های کاهش تورم را ادامه دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: زمانی که قرار بود سیاست کاهش تورم از سوی دولت یازدهم پیاده سازی شود بسیاری از صاحب نظران بین المللی اقتصادی بر این باور بودند که برای کاهش تورم باید اجماع میان همه دستگاهها صورت گیرد که خوشبختانه چنین اتفاقی هم رخ داد.

اسلامی بیدگلی در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر شفافیت در اقتصاد ایران و انتقاد از افزایش این شاخص در صورت های مالی شرکت های حاضر در بازار سرمایه از جمله بانکها نیز خاطرنشان کرد: استفاده ایران اساسا یک اقتصاد شفاف محسوب نمی شود و حتی در حوزه فردی نیز ایرانیان افراد شفافی نیستند در حالی که در بسیاری ازکشورهای توسعه یافته هر فرد بالای ۱۸ سال به صراحت و شفافیت درآمدها و هزینه های سالانه خود را اعلام می کند. بنابراین شاید بتوان گفت که تنها بخش شفاف اقتصاد ایران، دولت است که البته حجم بزرگی از اقتصاد را در اختیار ندارد بلکه بخش بزرگی از اقتصاد ایران از سوی نهادهایی اداره می‌شود که حاضر به افشای صورت های مالی خود نمی شوند و ایجاد شفافیت علیرغم فشارهایی که سازمان بورس به آنها وارد کرده را هنوز در دستور کار خود قرار نداده است.

وی اضافه کرد: لازم است آگاه باشیم که اقتصاد ما بدون شفافیت امکان حرکت به سمت مالیات محوری را ندارد و مجبور هستیم در سایه نبود شفافیت فشار را به بخش هایی وارد نماییم که از شفافیت برخوردارند و همین امر ممکن است سبب ایجاد انگیزه برای آنها در حرکت به سمت فعالیت های غیرشفاف است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: باید در قوانین تجدیدنظر صورت گیرد و مجموعه اقتصاد کشور به سمت شفافیت حرکت کند.

اسلامی بیدگلی در خصوص طولانی شدن توقف برخی نمادها در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در چندین جلسه ای که کانون در سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشته این موضوع در دستور کار جدی سازمان قرار دارد و تدابیری برای حل این معضل در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این جلسات این نکته مطرح می‌شود که نباید نماد شرکت یا مجموعه ای به دلیل عدم انتشار اعلامیه سود بسته شود که امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود این درشرایطی است که موضوع توقف نمادها برای سرمایه گذاران و مدیران پرتفوها مشکل ساز شده چرا که وقتی آنها نیاز به پول دارند نمی توانند سهام بد خود را بفرشند پس مجبور می شوند سهام خوب خود را معامله نمایند و در نهایت پرتفوی آنها با مشکل مواجه می‌شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ابراز میدواری کرد که به زودی مشکل توقف نمادها در بورس حل شود چرا که بستن نماد در واقع جریمه سهامداران خرد است و اگر قرار است جریمه ای صورت گیرد باید سهامداران بزرگ را مشغول آن کرد و از افزایش سرمایه شرکت جلوگیری نمود.

وی گفت: سازمان بورس در این رابطه عزم جدی دارد که امیدواریم این موضوع در شورای عالی بورس نیز به تصویب نهایی برسد.

اسلامی بیدگلی در ادامه به برنامه کانون نهادهای سرمایه گذاری در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: صورت های مالی سال گذشته کانون به زودی منتشر خواهد شد ضمن اینکه با توجه به ورود بازار سرمایه به پنجاهمین سال فعالیت خود تلاش داریم تا همایش نیم قرن بورس را با مجور سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار نماییم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: ارتباطات بین المللی ظرف ۸ سال دولت نهم و دهم به شدت تضعیف شده بود و اکنون اوضاع اندکی بهتر شده است که بر این اساس تلاش داریم روابط خود را با سازمانهای بین المللی در شرایط جدید توسعه دهیم.

وی از حضور در کنفرانس مالی ایتالیا خبر داد و در عین حال همکاری با خیریه ها و سازمانهای مردم نهاد را از جمله برنامه های سال جاری دانست و گفت: البته با خیریه هایی کار خواهیم کرد که صورت های مالی شفافی ارائه می دهند چرا که  اصل کار ما بر پایه شفافیت بنا شده است البته دیگر خیریه ها و سازمانهای مردم نهاد را نفی نمی کنیم ولی اصل ما بر شفافیت است.

اسلامی بیدگلی آموزش عمومی و فرهنگ سازی را بخشی دیگر از فعالیت های سال جاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران دانست و تصریح کرد: آموزش و فرهنگسازی با توجه به تاکیدات سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه بهبود و توسعه روابط با ارکان بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار جزو وظایف ما است و در اردیهبشت ماه نیز کارگروه تخصصی مالیات را تشکیل خواهیم داد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: مسئولیتی از سوی مجلس به کانون سپرده شده که بر اساس آن در اصلاح برخی قوانین مشارکت کنیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
سلام ایران باید نهادهای بینالمللی خودش را به سازد وساختارهای بینالمللی خودش را داشته باشد وقتی سازمان ملل خودش حامی تروریست هست به همین رویه زیر مجموعه وبلا مجموعه سازمان ملل تروریستی وحامی استکبار است و نقطه ضعف ایران نساختن ابزارهای بینالمللی خودش است حتی امروز فیفا هم تروریستی است وقوانین فیفا هم تروریستی وسیاسیاست نمونهاش همین کنفدارسیون فوتبال اسیا است که با دلار قطر وعربستان همه کاری می کنند بس نداشتن ساختارهای روابط بینالملل که خود ایران قبول دارد وموافق با منافع منطقهای ایران است مشکل است وتا این کار رانکنیم بقیه حرفها اب در هاون کوبیدن است