بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر : ۱۷۴۱۳۱

روند دادگاه احمدی‌نژاد از سال ٩٢ تا به همین امروز مطول شده است. نشست‌های خبری و بزنگاه‌های انتخاباتی فرصتی است برای بیان دوباره آن؛ با این حال کمتر کسی می‌داند پرونده یا پرونده‌های شکایت از احمدی‌نژاد دقیقا در چه مرحله‌ای قرار داشته و بناست به چه سمت‌‍‌وسویی برود.

به گزارش یوپنا، سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته بار دیگر به این ماجرا اشاره کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد گفته: «این پرونده به طور مستقیم وارد دادگاه شده و همچنان مفتوح و در حال رسیدگی است. هنوز حکمی در رابطه با آن صادر نشده است».

الیاس حضرتی، نماینده مجلس، اطلاع دقیق دارد که احمدی‌نژاد نه در دوره پساریاست‌جمهوری که در دوران رئیس‌جمهوری‌اش نیز به دادگاه می‌رفته یا افرادی برای سؤال و جواب پیش او می‌آمدند.

او به «شرق» می‌گوید: «من مطمئن هستم که ایشان دادگاه رفته‌اند. در زمانی که مسئولیت داشتند، در دفترش مورد سؤال قرار می‌گرفت و بعد که مسئولیتی نداشت، به دادگاه می‌رفت. ولی اینکه نتیجه این رفت‌وآمدها به کجا رسیده، خبر دقیقی ندارم. با وجود نقدهایی که به قوه قضائیه وجود دارد، اتفاقا در‌این‌زمینه شاهد بودیم که این قوه با هیچ‌کس تعارف ندارد».

مجتمع امام خمینی(ره) ساعت ١٠ صبح پنجم آذر ٩٢ بنا بود میزبان احمدی‌نژاد باشد. او به دادگاه نرفت تا ماجرای شکایت از او در همه این چهار سال به نقطه ابهام او و کارنامه کاری‌اش بدل شود.
دادگاه‌رفتن یا نرفتن محمود احمدی‌نژاد رفته‌رفته به فراموشی سپرده می‌شد که با نام‌نویسی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری، دوباره به صدر اخبار بازگشت. او اندکی پس از پایان کار دولتش، به یکی از شعب دادگاه احضار شده بود تا پاسخ‌گوی برخی شکایت‌های واصله باشد؛ اما نکته اینکه اطلاع‌رسانی درباره دادگاه او قطره‌چکانی و گاهی توأم با نبود اطلاع‌رسانی همراه شد. آن‌قدر همه چیز در پستوخانه خبری ماند که احمدی‌نژاد در واپسین نشست خبری‌اش ماجرای شکایت و حضور در دادگاه را به طنز گرفته و آن را صرفا به شکایت یک شهروند از او فروکاسته بود.

بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ٩٠، نیز از دیگر نمایندگانی است که به محض ورود به مجلس دهم، پیگیر پرونده شکایت از احمدی‌نژاد بوده است. او به «شرق» می‌گوید: «موارد متعددی در پرونده تخلف احمدی‌نژاد وجود دارد؛ از ماجرای فروش نفت به نیروی انتظامی گرفته تا تخلف‌های گسترده مالی در دوره ریاست‌جمهوری او. امضای چهار وزیر او پای نامه‌ای است که مجوز فروش به بابک زنجانی داده است. همه اینها قابل پیگیری است. شأن رئیس دولت ‌شأن اجلی است؛ اما به همان میزان حسابرسی به آن جایگاه نیز مهم است. ایشان باید در دادگاه پاسخ‌گوی خطاهای مدیریتی خود باشند».

به هر شکل، این نخستین ‌بار در تاریخ سه ‌دهه گذشته است که برای رئیس دولتی در جمهوری‌ اسلامی ایران دادگاه برگزار می‌شود.

کمیسیون اصل ٩٠ مجلس هشتم در سال ٨٩ بر اساس مواد ٢٣٣ و ٢٣٦ آیین‌نامه داخلی مجلس، سه تخلف دولت را در زمینه «عدم تشکیل به‌موقع وزارت ورزش‌و‌جوانان و معرفی وزیر مربوطه در اجرای فرایند ادغام وزارتخانه‌ها»، «عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت» و «عدم تخصیص بودجه ارزی مترو»، به قوه ‌قضائیه ارجاع داد. سه‌شنبه ٣٠ فروردین سال ٩٠، معاون اول قوه ‌قضائیه با اظهارنظری درباره شکایت مجلس از دولت، از تشکیل پرونده قضائی برای رسیدگی جدی به موضوع و ارجاع آن به واحد مربوطه خبر داده و تأکید کرده بود: «تخلف و نقض قوانین از هیچ مقامی پذیرفته نیست».

عبدالرضا هاشم‌زایی نیز در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد: «احمدی‌نژاد به خاطر یکی، دو پرونده برای تمام تصمیم‌های نابخردانه دوره تصدی‌گری‌اش باید در دادگاه صالحه حاضر شده و پاسخ‌گو باشد».

علی مطهری نیز پیش از آنکه زمزمه‌های ثبت‌نام احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح باشد، گفته بود: احمدی‌نژاد پیش از ثبت نام باید در محکمه دادگاه حاضر شود و پاسخ‌گوی عملکرد گذشته‌اش باشد.

حالا وضعیت به سمتی می‌رود که گویا با وجود ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری، ماجرای دادگاه و پرونده‌های شکایت از او بیش از گذشته زیر ذره‌بین مسئولان است.

منبع: شرق


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
هر کاری کنید فعلا احمدی نژاد اومده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
چهار سال وقت داشتید یه کاری انجام میدادید مردم می دیدن، دیگه لازم نبود نگران پیروزی احمدی نژاد باشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
سلام مجلس شورای اسلامی نا شفاف است واصولا نمایندکان مجلس با شفافیت مشکل دارند جکونه یکی این است که امارهای ارای نمایندکان مجلس اطلاع رسانی وتحلیل ونقد نشدهاست یا لابیکریهای که نمایندکان می کنند ومنجر به رای نمایندکان مجلس میشود شفافیت واطلاع رسانی نمی شود که جه کسانی لابیکری کردهانذ ونتیجه ان جه تاثیری در جامعه دارد نمی دانیم یک نماینده مجلس ساید ده دوره نماینده مجلس بوده ولی عملکرد سالانه ارای موافق ومخالف هر نماینده مجلس معلوم نیست وقابل تحلیل نیست که مردم به فهمند هر نماینده با جه جیزی موافق ومخالفت کرده است امار سالنه وماهانه وو عملکرد کل هر نماینده باید شفاف قابل نقد وتحلیل مردم نیست این بزرکترین فساد است که باید از مجلس شروع به شفاف سازی واطلاع رسانی شود تا مردم به فهمند کارکرد هر نماینده جکونه است تا انتخاب کنند وراستی ازمائی صورت کیرد این ره حل جلوکیزی از فساذ
مهدی
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
این هم ازدادگاههای ما یکی نیست بگه تو این12 سال گذشته کجا بودید الان که احمدی نژاد مخالف خواسته شما عمل کرده شد بده مملکت رو تواین مدت به فنا داد مهم نبود