بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
نرم افزاری که از سال های قبل از شرکت نرم افزاری اتوس خریداری شده، با اختلالاتی همراه بوده که در این راستا طی سال قبل قراردادی با شرکت اتوس منعقد شد تا با بروزرسانی و بکارگیری نسخه جدید نرم افزار معاملاتی موجود مشکل پایین بودن سرعت و قطعی های سیستم معاملات رفع شود که این برنامه امسال اجرایی خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۴۱۴۶
نویسنده :
کیوان فر

صبح روز جاری مدیر عامل شرکت بورس تهران در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گزارشی از آمار معاملات سال گذشته پرداخت و مهمترین برنامه های سال جاری این مجموعه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، حسن قالیباف طی این نشست خبری از وجود تقاضای پذیرش از طرف تعداد زیادی از شرکت های غیر دولتی در سال قبل سخن گفت و در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: با توجه به وجود این حجم از تقاضای پذیرش که شامل 42 شرکت غیر دولتی بوده، در نظر داریم برای سال جاری جهت درج و پذیرش حداقل 20 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران اقدام کنیم. هر چند آمار پذیرش شرکت ها می تواند متفاوت از این رقم باشد.

وی از برنامه عرضه 20 اوراق بدهی برای تامین مالی شرکت ها در بازار خبر داد و گفت: این اوراق بدهی شامل اوراق مشارکت و انواع اوراق صکوک می شود.

عرضه 10 صندوق قابل معامله در بورس نیز از دیگر برنامه هایی بود که مدیرعامل شرکت بورس به آن اشاره کرد.

وی به موضوع فرهنگ سازی و لزوم برگزاری دوره های آموزشی هم اشاره ای داشت و افزود: در حوزه فرهنگ سازی در نظر داریم 170 هزار نفر ساعت برنامه اموزشی در حوزه فرهنگ سازی داشته باشیم.

قالیباف پیرامون برنامه شرکت بورس برای بروزرسانی نرم افزار معاملاتی موجود در بازار اظهار داشت: نرم افزاری که از سال های قبل از شرکت نرم افزاری اتوس خریداری شده، با اختلالاتی همراه بوده که در این راستا طی سال قبل قراردادی با شرکت اتوس منعقد شد تا با بروزرسانی و بکارگیری نسخه جدید نرم افزار معاملاتی موجود مشکل پایین بودن سرعت و قطعی های سیستم معاملات رفع شود که این برنامه امسال اجرایی خواهد شد.

وی در بیان دیگر برنامه شرکت بورس گفت: برنامه دیگری که امسال نیز همانند چند سال گذشته در بورس پیگیری می شود، عارضه یابی صنایع و برگزاری میز صنعت است که امسال نیز دنبال خواهد شد.

وی موضوع دیگر را کوتاه شدن زمان توقف نمادها در بورس اعلام کرد و گفت: طبق مطالعاتی که انجام شده، مقرر گردید با موافقت سازمان بورس نحوه بازگشایی و توقف نمادها تغییراتی داشته باشد و در این زمینه بخشی از اختیارات به بورس ها واگذار شود تا میزان نقدشوندگی سهام در بازار افزایش یافته و زمان بسته ماندن نمادهای معاملاتی به 2 تا 3 روز کاهش یابد که تحقق این هدف در لزوم فراهم شدن شرایط و آمادگی شرکت بورس است و در این زمینه بایستی شرکت ها مسئولیت بیشتری بپذیرند و در جایی که قیمت و حجم معاملات سهام آنها غیرعادی بود شفاف سازی کرده و اطلاعات خود را به موقع به بازار ارایه کنند.

وی از برنامه دریافت مجوز برای راه اندازی تابلوی اوراق بدهی ارزی در بورس سخن گفت و افزود: با فراهم شدن ان امکان شرکت ها می توانند راحت تر تامین مالی کنند که در این راستا با بانک مسقط مذاکرات جدی تری به عمل آمده و با 10 شرکت نیز جلسات متعددی برگزار شده است. امیدواریم با توجه به ارایه گزارش توجیهی به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و نیز سازمان بورس امسال این پروژه اجرایی شود.

قالیباف در بیان آمارهای معاملات سال گذشته شرکت بورس اظهار داشت: ارزش معاملات بورس در سال با به 322 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال پیش از آن با افزایش 17 درصدی همراه بوده است. طی سال گذشته شاخص کل وزنی در حالی 3.5 درصد کاهش یافت که شاخص کل هم وزن با 19 درصد رشد سال 95 را به پایان رساند.

وی ارزش معاملات سال گذشته بورس تهران را 64 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن با 14 درصد رشد روبه رو بوده است.

به گفته قالیباف، میزان مشارکت حقیقی ها در سال 95 قابل توجه بوده و به 50 درصد از کل معاملات رسیده است؛ در حالیکه حقیقی ها 20 درصد از مالکیت کل بازار را در اختیار دارند.

مدیر عامل شرکت بورس راه اندازی بازار آپشن را یکی از اتفاقات مثبت در سال گذشته دانست و گفت: از آذر ماه تا پایان سال 95 برای 4 دارایی پایه اوراق آپشن تعریف شد که هم اختیار خرید و هم اختیار فروش را شامل می شد و در این زمینه در نظر داریم تعداد دارایی های پایه را به 20 اوراق افزایش دهیم.

به گفته وی در سال گذشته در حوزه پذیرش 20 جلسه برگزار و 23 شرکت پذیرش و 9 شرکت نیز درج شدند که از میان آنها هفت شرکت به ارزشی حدود 10 هزار میلیارد تومان در بازار به عرضه رسیدند.

پذیرش 13 اوراق بدهی و انتشار 11 اوراق بدهی و نیز 5 صندوق قابل معامله از دیگر اقداماتی بود که قالیباف در تشریح عملکرد سال گذشته شرکت بورس به انها اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود از افرایش 23 درصدی معاملات آنلاین در انتهای سال 95 نسبت به ابتدای همان سال سخن گفت و افزود: تعداد کدهای معاملاتی نیز طی این دوره زمانی با افزایش 26 درصدی به 145 هزار کد معاملاتی رسید.

امضای تفاهم نامه همکاری با بورس های یونان، مونیخ و ترکیه از اتفاقات سال 95 شرکت بورس بود که قالیباف در این زمینه خاطر نشان کرد: طبق مذاکرات و تفاهم نامه امضا شده با بورس ترکیه بزودی روند اجرایی آغاز می شود. در این زمینه حتی شرکتی وجود دارد که برنامه پذیرش هم در بورس تهران و هم در بورس ترکیه را دارد که باید مراحل قانونی را طی کرده و مدارک و مستندات لازم را ارایه دهد.

وی از بازدید و حضور 260 سرمایه گذار خارجی به صورت گروهی و انفرادی از بورس تهران طی سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به صدور 260 کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی، تعداد کدهای آنها در بورس تهران به 800 کد معاملاتی افزایش یافت و رشد حجم خرید و فروش انها را در پی داشت که این امر از جمله آثار برجام است تا بازار سرمایه ایران بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
با این اوراق بدهی که در حجم بسیار بالا در سال گذشته عرضه شد کمر سهامداران حقیقی را شکستید. حتی رئیس بانک مرکزی معضل بزرگ بانکها را اورق بدهی می داند که دولت با سودهای بالای 20 در صد در مقبل بنکها و بازار سرمایه قرار داده است.