بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
کد خبر : ۱۷۴۱۶۲


 
نشست خبری روسای اتاق بازرگانی ، اصناف  و تعاون

در حال حاضر ۲۵ درصد واحدهای صنفی کشور را صنوف تولیدی تشکیل می دهد که در صورت حمایت ، این بخش می تواند ظرفیت اشتغال را تا ۴۰ درصد افزایش دهد به شرطی که حمایت ها به صورت عملی انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مسئولان اتاق اصناف ایران بر لزوم حل مشکل واحدهای صنفی کشور از طریق حمایت های عملی دولت و مجلس تاکید کرد.

فاضلی در این نشست که در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد، از همراهی و همکاری اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سه سال گذشته تشکر کرد و گفت: سال گذشته برای ۲۷۵ هزار واحد صنفی صدور و تجدید پروانه کسب داشتیم .

وی افزود: از آمار یاد شده ۵۷هزار پروانه کسب در قالب کارآفرینی است که ایجاد ۱۵۰هزار شغل را شامل می‌شود . همچنین رقم قابل توجهی باطلی پروانه کسب نداشتیم اما تغییر شغل وجود داشت؛ تغییر شغل هم دو گونه بود که برخی فصلی و برخی تبدیل به شغل و یا فعالیت دیگر بودن که مهم این است تعطیلی نداشتیم.

فاضلی با انتقاد از آمار بالای واسطه گری غیرمطلوب در کشور، این مسئله را به زیان اقتصاد کشور خواند و گفت: متاسفانه شاهد نزول بنگاه های تولیدی و افزایش واسطه گری هستیم که برای اقتصاد کشور مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات صنوف از جمله مسایل مالیاتی حل شده است، افزود: در مواردی نیز مانند بحث مالیات صنوف تهران تا ۶۵ درصد تعامل صورت نگرفته اما هنوز در مورد ۳۵ درصد مشکل وجود دارد که مربوط به قانون نیست و دخالت نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: اصناف برای ایجاد شفاف سازی در بحث مالیات، در نصب صندوق های مکانیزه اعلام آمادگی کردند و ۹ ماه زمان صرف شد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم؛ اما ایجاد برخی حاشیه ها سبب می شود این اقدام ملی متوقف شود.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به نامگذاری سال جاری به اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال از سوی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اصناف در حلقه آخر تولید قرار دارند، گفت: طی سال های گذشته واردات کالا کاهش یافته اما در نگاهی دیده مشاهده می کنیم که تولید با رکود مواجه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد ، افزود: با اینکه همه کالاهای مورد نیاز در کشور به وفور وجود دارد اما قاچاق عرصه گسترده تری نسبت به واردات رسمی دارد.

فاضلی بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از مبادی ورودی تاکید کرد و گفت: اکنون برای مبارزه با قاچاق به جایی که کالا دپو شده ، مراجعه می شود در حالی که کسی به کانتینرهایی که از مبادی وارد می شود، کاری ندارد؛ لذا انتظار این است که مجلس در این زمینه کمک کند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا اصناف را به عنوان سرمایه های ملی می دانند، خواستار تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و تلاش مضاعف مسئولان ذیربط برای حل مشکلات اقتصادی کشور شد.

فاضلی به توانمندی اصناف تولیدی در صادرات نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار ایران توانست در حوزه پوشاک و چرم وارد عرصه بین المللی شود و اکنون مراوداتی با کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه در زمینه آموزش و طراحی مد و لباس انجام می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ اتحادیه صنفی در سراسر کشور فعالیت می کنند که برخی از آنها با کمترین هزینه اداره می شوند که امکان ندارد هیچ اداره و سندیکایی با این ارقام بتواند امور خود را ساماندهی کند.

فاضلی بر لزوم ساماندهی اتحادیه های صنفی کشور تاکید کرد و گفت: اگر نتوانیم اتحادیه ها را به روز کنیم، اصناف آسیب جدی می بینند. از سویی دیگر ادغام اتحادیه های صنفی همگن می تواند مشکلات را کمتر و صنوف را تقویت کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از بی توجهی به بخش غیردولتی اقتصاد در برنامه ششم توسعه ، خواستار اصلاحات لازم در این برنامه و توجه جدی به بخش خصوصی کشور و حل مشکلات اصناف شد.

وی گفت: قادر به حل مشکل بیکاری در بخش تولید به طورکامل نیستیم اما می توانیم با راهکارهایی مانند خدمات در بخش سبد گردشگری فعال باشیم.

فاضلی در پایان اظهار امیدواری کرد اصناف می توانند در سال جاری فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال را محقق کنند اما در این زمینه نیاز به همراهی و کمک مجلس شورای اسلامی دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
ظرفیت ایجاد اشتغال اصناف تا۴۰ درصد قابل افزایش است= به شرط ممنوعیت صدور پروانه کسب اصناف برای بازنشستگان چندشغله لشگری و کشوری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
الان پدربزرگ بنده با 80 سال سن و بازنشسته ارتش است و ماهی 2 میلیون حقوق بازنشستگی در اراک می گیرد ولی یک مغازه سوپری هم دارد با درآمد ماهی 6 میلیون در ماه - آیا بهتر نبود جواز کسب سوپری به یک جوان بیکار داده شود نه یک بازنشسته گردن کلفت با چند میلیون حقوق یامفت ؟؟!!! بهتر است اتحادیه اصناف قبل از صدور پروانه کسب از شاغل یودن یا بیکار بودن افراد مطمان شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
اجرای طرح کاد ( کارورزی دانش اموزان دبیرستانی ) در مغازه ها و اصناف تراشکاری - آهنگری - نجاری - نانوایی - شیشه سازی - ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
پروانه کسب اصناف یا جواز کسب اصناف هیچ ارزش و اعتباری ندارد چون صدور بی حد و اندازه جواز کسب اصناف باعث بی اعتبار شدن جواز کسبی شده - الان تعداد مغازه های سوپری از تعداد خانه های مسکونی بیشتر شده چون مجمع امور صنفی قانون 500 متر حریم برای هر صنفی را رعایت نمیکند - در یک کوچه باریک حداقل 3 تا مغازه سوپری بغل هم وجود دارد..
اغلب مغازه ها فاقد جواز تجاری از شهرداری هستند یا پروانه کسب از اتحادیه اصناف ندارند مثل زیرزمین یا پیلوت مسکونی به انبار مواد غذایی و آرایشگاه زنانه تبدیل شده - شناسایی واحدهای صنفی بدون پروانه ضروری است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
واگذاری و صدور پروانه تاکسیرانی برای افراد بازنشسته ممنوع است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مجلس آماده اصلاح قانون نظام صنفی است/ لزوم حمایت از اصناف برای ایجاد اشتغال / ضرورت حضور اتاق اصناف در تصمیم گیری ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
شناسایی و ابطال پروانه کسب اصناف چندشغله