بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر : ۱۷۴۱۶۴


مسکو - ایرنا - گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان روز سه شنبه در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تفلیس گفت: آماده گسترش همکاری ها بین تهران و تفلیس در تمامی زمینه ها هستیم و همچنین موضوع بی احترامی به حجاب اسلامی زنان گردشگر نیز بررسی فوری می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در این دیدار که در چارچوب برنامه های سفر وزیر امور خارجه ایران در کاخ ریاست جمهوری گرجستان برگزار شد، کویریکاشویلی نخست وزیر این کشور خطاب به ظریف، گفت: سفر و مذاکرات جنابعالی برای ما بسیار مهم است و با توجه به برنامه سفر پیش رو به تهران آماده گسترش همکاری ها در تمامی زمینه ها هستیم. 
ظریف نیز در این نشست به زمینه های همکاری دو کشور اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در عرصه های بانکی، کشاورزی، آب، ساخت و ساز، فناوری و توسعه گردشگری همکاری کنیم. 
وی همچنین رعایت احترام گردشگران ایرانی و حفظ شئونات بویژه در قبال بانوان مسلمان بطور اعم و زنان ایرانی بطور اخص را از الزام های پیشرفت صنعت گردشگری خواند. 
نخست وزیر گرجستان نیز با اشاره به برنامه سفر هفته آینده خود به ایران گفت: آمادگی داریم در تمامی زمینه هایی که طرح کردید با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنیم.
وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که بدون همکاری های بانکی قادر نیستیم روابط اقتصادی را ارتقا دهیم و عادی سازی سازوکارهای بانکی ضرورت دارد. 
نخست وزیر گرجستان همچنین زمینه های دیگری مانند همکاری در حوزه انرژی خورشیدی را مورد تاکید قرار داد.
شویلی با ابراز تعجب از شنیدن موضوع حرمت نگذاشتن به شئونات زنان مسلمان در گرجستان گفت: دستور خواهم داد، این موضوع زود بررسی شود. نمی توانم تصور کنم به زنان مسلمان در خاک گرجستان توهین شود.
وی همچنین گفت: فرهنگ غنی ایران در گرجستان نفوذ عمیقی دارد و مردم به دیده احترام به ایران می نگرند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در جریان مذاکرات در تفلیس با همتای خود، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان و نشست مشترک اقتصادی دو کشور، مهم ترین محورهای همکاری را ترانزیت، صنعت، آموزش و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای اعلام کرد.
وی گفت: راهگذر خلیج فارس به دریای سیاه نیز فرصتی است که در صورت اجرایی شدن، کشورهای منطقه را بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند، هزینه‌های انتقال کالا کاهش می‌یابد و ایران آذربایجان و ارمنستان هم می‌توانند همکاری مشترکی داشته باشند.
سفر ظریف به گرجستان در چارچوب گسترش همکاری های منطقه ای ایران انجام می شود و پس از این کشور نیز راهی قرقیزستان خواهد شد.
گُرجِستان به پایتختی تفلیس در منطقهٔ قفقاز و اوراسیا مانند دیگر جمهوری سابق شوروی استقلال یافته پس از فروپاشی با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق هم با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. 
گرجستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی یکی از کشورهایی است که از روابطی خوب با اتحادیه اروپا برخوردار است و همچنین تمایل دارد وارد این اتحادیه شود که در برگیرنده فرصت های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به منطقه آسیای میانه و قفقاز سفر کرده است.
یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش های دولتی و خصوصی نیز وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی می کنند.
ظریف دیروز نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
بعضی ها که میخوان ایران رو هم همینطور کنن یادشون رفت مردم مثل چهل سال پیش خونشون به جوش میاد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
صادرات محصولات پتروشیمی به گرجستان