بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
هدف استراتژيك ما اين است كه طي چند سال آتي در محصولات اساسي و كليدي كشور به ويژه محصولات كشاورزي به مرجع قيمت گذاري تبديل شويم و دستيابي به اين هدف در گرو توسعه بازار مشتقه است.
کد خبر : ۱۷۴۲۴۵
نویسنده :
کیوان فر

بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است و سال هاست که عرضه و معامله زعفران ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبرو بوده و با توجه به عدم یکپارچگی و صادرات فله ای، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی زعفران ثبیت نماید. افزون بر اين، کشاورزان خرد تولیدکننده زعفران در ایران نیز با توجه به حضور واسطه ها تا کنون نتوانسته اند آنچنان که باید از مزایای فروش کالای خود با قیمت مناسب بهره مند شوند.

به گزارش بورس نيوز، از سال گذشته در حالي بورس كالاي ايران براي مديريت بازار عرضه و تقاضاي اين محصول در كشور معاملات گواهي سپرده كالايي زعفران را راه اندازي كرد كه با استاندارد زعفران عرضه شده در بورس کالا که منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی است، می توان این کالای ارزشمند ایرانی را در قالب های بهتری به بازارهای جهانی عرضه کرد و عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالای ایران می تواند مرجعیت قیمتی زعفران ایران را در بازارهای جهانی به دنبال داشته باشد.

بی تردید با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، نقدشوندگی این محصول برای کشاورزان افزایش می یابد و کشاورزان می توانند با ارايه محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت قبض انبار، از این قبض به عنوان پشتوانه تسهیلات استفاده کرده و محصول خود را به فروش برسانند.

بازار زعفران آماده انتشار اوراق سلف

مديرعامل بورس كالاي ايران در رابطه با برنامه هاي اين مجموعه پيرامون عرضه محصولات كشاورزي از جمله زعفران و توسعه ابزارهاي مالي مرتبط با آنها در اين بازار، در گفتگو با خبرنگار بورس نيوز اظهار داشت: در بورس زعفران در نظر داريم تعداد انبارهاي نگهداري محصولات را افزايش دهيم تا كشاورزان خرد نيز محصولات خود را به انبارها بسپارند و آنها را در بازار مبتني بر رقابت بفروشند.

حامد سلطاني نژاد افزود:‌ علاوه بر اين، كشاورزان مي توانند در صورت تمايل، محصول خود را به صورت سلف بفروشند و اين امكان هم اكنون در مكانيزم بورس فراهم است. برنامه توسعه بازار مشتقه در اين حوزه نيز از مهمترين اولويت هاي بورس كالاست كه تا پايان سال جاري اجرايي خواهد شد.

وي با اشاره به فراهم شدن امكان عرضه گواهي سپرده كالايي در كنار عرضه فيزيكي، گفت: بايد در بازار مستمر داخلي قيمت ها را كشف و به بازارهاي فعال دنيا اعلام كنيم تا بازار داخلي با عمق بيشتري به فعاليت پرداخته و آن را به بازار بين المللي توسعه دهيم. در چنين شرايطي خريداران خارجي نيز مي توانند به راحتي از محصولات توليدي ايران خريداري كرده و صادركنندگان داخلي محصولات خود را در آن عرضه كنند.

عرضه برنج در قالب قيمت تضميني اجرايي مي شود

وي به موضوع قيمت تضميني در عرضه ساير محصولات كشاورزي از جمله ذرت و جو نيز اشاره داشت و تاكيد كرد:‌ طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده و با تجربه هايي كه با اجراي طرح قيمت تضميني در عرضه محصولات كشاورزي از جمله ذرت و جو داشتيم، در نظر داريم عرضه برنج را نيز در قالب اين طرح در بورس كالا اجرايي كنيم.

اين مقام مسئول در خصوص واردات بي رويه برنج و امكان تنظيم روند عرضه و تقاضاي آن در كشور گفت: ما زماني مي توانيم آمار مشخصي از ميزان توليد و واردات يك محصول داشته باشيم كه احاطه و نظارت دقيقي بر فروش آن محصول صورت گيرد؛ ضمن اينكه لازم است عرضه ها از يك كانال مشخص باشد كه اگر اين امر از طريق بورس كالا صورت پذيرد، پايگاه داده بزرگي ايجاد مي شود تا مبناي بهتري براي نظارت و مهندسي بازار شكل گيرد و به وضوح مشخص شود چه مقدار توليد داخلي وجود دارد و همچنين نياز كلي بازار و واردات مترتب بر آن، ارزيابي خواهد شد.

به گفته مديرعامل بورس كالاي ايران حضور واسطه ها در بورس نيز بايد با مستندات و مدارك قانوني باشد تا منشأ دارايي معلوم شود و با اين فرآيند محصولات وارداتي ديگر با برند داخلي در بازار مصرف عرضه نشود. چرا كه در بورس تمام مراحل به صورت شفاف پيش مي رود و مشكلات مربوط به عرضه محصولات تقلبي با برندهاي معتبر و شناخته شده داخلي در بازار مصرف مرتفع مي شود.

سلطاني نژاد در خاتمه سخنان خود به بيان هدف استراتژيك بورس كالاي ايران پرداخت و تأكيد كرد:‌ هدف استراتژيك ما اين است كه طي چند سال آتي در محصولات اساسي و كليدي كشور به ويژه محصولات كشاورزي به مرجع قيمت گذاري تبديل شويم و دستيابي به اين هدف در گرو توسعه بازار مشتقه است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
بورس نیوز جان !!!!!جان چرا در محاق رفتی هیچ خبری از شمانیست نکنه از چیزی ترسیدی مشتری هارو با این روند اخیر که اسه برو اسه بیا که گربه شاخت نزنه از دست خواهی داد!!!!
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
خوب بود