بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
یک کارشناس گفت: به لحاظ تحلیلی باید سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت‌های گروه سنگ آهن، متانول برخی پالایشگاهها و هلدینگ های پتروشیمی،فلزی، معدنی و سرمایه گذاری‌های آنها و گروه‌ها و سهم‌هایی که از طرف کامودیتی ها و دلار با وجود تحریم‌ها آسیبی نمی‌بینند متمرکز شود
کد خبر : ۱۷۴۶۱۵

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز با ارزیابی دورنمای بازارهای جهانی و تأثیر آنها بر صنایع پیشرو بورسی گفت:هر چند می‌توان انتظار داشت که جنگ تجاری میان آمریکا و چین در راستای اهداف سیاسی باشد اما به هر حال چینی‌ها این بازی را در زمین جنگ ارزی دنبال می‌کنند .

از اینرو انتظار می‌رود چینی‌ها برابری ارزی خود را احتمالاً دستکاری کنند و امریکا نیز که قصد افزایش نرخ بهره را در ۵ نوبت داشته اکنون آن را به ۳ مرحله کاهش داده و انتظار می‌رود شاخص دلار در جهان با افت مواجه شود که این موضوع به معنی تقویت کلی نرخ کامودیتی ها و نفت در بازارهای جهانی است. البته رشد قیمت نفت تحت تأثیر وضعیت سیاسی مخاطره آامیز دنیا نیز خواهد بود.

ولید هلالات با پیش بینی آخرین وضعیت معاملات فلزات اساسی در بازارهای جهانی افزود: انتظار می‌رود فلز روی بتواند محدوده فعلی قیمت‌ها را برای مدتی حفظ کند و حتی با افزایش مواجه باشد اما با راه اندازی واحدهای جدید تولیدی،قیمت روی تا ۲۹۰۰ دلار کاهش خواهد داشت.

وی افزود:برای قیمت مس نیز احتمالاً محدوده بالای ۶۵۰۰ دلار حفظ می‌شود اما در بلند مدت بخاطر افزایش تقاضا برای خودروهای الکترونیکی در دنیا و به تبع آن افزایش تقاضا برای مس و همچنین قوانین زیست محیطی که چینی‌ها در نظر گرفته‌اند، انتظار می‌رود قیمت مس در بلند مدت با رشد روبرو باشد هر چند که در کوتاه مدت به ۶۶۰۰ دلار کاهش یافته است ولی در بلند مدت روند مس صعودی است.

به گفته هلالات هم اکنون چینی‌ها کاهش قیمت فولاد را هدف قرار داده‌اند و قصد عمدی کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی با عرضه موجودی انبارهای بیلت خود را به قیمت نازل در بازارهای جهانی با اهداف نامعلوم آغاز کرده‌اند کخ به نظر می‌رسد که این اقدام بیشتر برای فشار بر ترکیه و اتحادیا اروپا باشد.

وی با بیان اینکه بازار متانول نیز با تغییرات مصرف و بازارهای جدیدی که برای آن وجود دارد به نظر می‌آید روند صعودی و قوی در دراز مدت داشته باشد عنوان کرد:

معاملات اوره نیز نسبت به سال‌های قبل روزهای خوبی را سپری کرده است و بعید است که کف سال قبل که ۱۷۰دلار بوده است را در تابستان سال آینده داشته باشد. هر چند که قراردادهای جدید عمدتاً در محدوده قیمتی ۲۲ دلار به بالا بسته شده است که این خبر بسیار خوبی است.

قیمت نفت اما همچنان رو به افزایش بوده و چشم انداز قیمت محصولات پالایشی شامل گازوئیل،بنزین و فرآورده‌های نفتی همچنان بالا است که اتفاق خوبی برای پالایشگاه‌های کشور به شمار می‌رود.

با باور هلالات معاملات سرب نیز با تقاضای پر قدرتی روبرو خواهد بود که با توجه به این که معادن جدیدی که استخراج سرب از آنها صورت می‌گیرد عیار پایینی دارند این امر باعث می‌شود قیمت سرب در بلند مدت روند صعودی داشته باشد گرچه تقاضای سرب در جهان قوی نیست.

وی وضع تعرفه‌های جدید برای واردات آلومینیوم از سوی ایالات متحده آمریکا را اشاره کرد و افزود:قیمت این کالا به شرط آنکه قیمت روی بالا بماند می‌تواند افزایش یابد چرا که روی و آلومینیوم موارد مصرف مشابه دارند و اگر روی در محدوده قیمتی ۳۰۰۰ دلار باقی بماند کم کم تقاضا به سمت آلومینیوم هدایت می‌شود و این تفاضای جدید می‌تواند قیمت آلومینیوم را افزایش دهد.

به طور کلی در هیچ یک از کامودیتی ها انتظار کاهش بااهمیتی نداریم و فلزات و مخصوصاً پالایشی‌ها شانس نسبتاً خوبی برای رشد دارند و این در حالی است که متانول، مس و فولاد نیز روند باثباتی را طی خواهند کرد.

هلالات در مورد وضعیت حاکم بر بازار ارز داخلی و دورنمای آن در سال 97 گفت: هم اکنون دلار در بازار داخلی از ۵۰۰۰ هزار تومان عبور کرده و به نظر نمی‌رسد قیمت دلار با کاهش روبرو باشد این موضوع به معنی رشد ۲۵ درصدی قیمت ها نسبت به میانگین قیمت دلار در سال ۱۳۹۶ است.

وی ادامه داد: تا چند وقت پیش زمانی که در مورد فولاد صحبت می‌شد استدلال می‌شد که اگر فولاد در محدوده یک میلیون و هفتصد هزار تومان در هر تن باقی بماند شرکت‌های فولادی خواهند توانست بودجه‌های خود را پوشش دهند ولی اکنون با دلار ۵۰۰۰ هزار تومانی، حتی اگر قیمت فولاد از کف سال‌های قبل نیز پایین‌تر بیاید، باز هم نرخ فولاد در محدوده یک میلیون و هفتصد هزار تومان در هر تن باقی خواهد ماند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تأثیر تأیید یا عدم تأیید برجام در اردیبهشت ماه بر بازار سرمایه نیز عنوان کرد: اگر برجام نقض و یا فرض کنیم دیگر پیمان برجامی وجود نخواهد داشت ،به دلیل گرایش جهان به سمت دو قطبی شدن، روسیه این اجازه را نخواهد داد که ایران توسط شورای امنیت تحریم شود بنابراین به شرایط سالهای ۹۲و۹۱ باز نخواهیم گشت ولی قیمت دلار بخاطر مسائل روانی رشد خواهد کرد و مشکلی در صادرات محصولات فلزی پتروشیمی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که قیمت دلار روند صعودی دارد و بازار کامودیتی ها نیز مثبت است انتظار ریزش با اهمیتی نخواهیم داشت. در برخی موارد نیز احتمال رشد قیمت برخی کامودیتی ها وجود دارد که به نظر می‌رسد با دلار فعلی و تقسیم سودی که مجامع شرکت‌های کامودیتی محور و دلار محور در آینده نزدیک برگزار می‌کنند، شرکت‌هایی که p/e کمتر از ۶ مرتبه دارند جذاب خواهند بود چرا که آنها به راحتی نرخ تورم و رشد دلار را پوشش دهند و حداقل به اندازه سود ۲۰ تا ۲۵ درصدی اوراق مشارکت به سرمایه گذار سود بدهند.

هلالات توصیه کرد: به لحاظ تحلیلی باید سرمایه گذاری بر روی سهام شرکت‌های گروه سنگ آهن، متانول برخی پالایشگاهها و هلدینگ های پتروشیمی،فلزی، معدنی و سرمایه گذاری‌های آنها و گروه‌ها و سهم‌هایی که از طرف کامودیتی ها و دلار با وجود تحریم‌ها آسیبی نمی‌بینند متمرکز شود.

به گفته وی در صورتی که برجام نقض شودp/e بازار کاهش پیدا خواهد کرد اما چون تقسیم سود شرکت‌های کامودیتی محور عموماً ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش بازار خود شرکت است و چون p/e آن‌ها عموماً ۵ مرتبه است این مسئله را پوشش خواهند داد و در یک مدت زمانی ۴الی۵ ماهه سرمایه گذاران ضرر نخواهند کرد.

هلالات در پایان گفت: به نظر می‌آید شانس برد از شانس باخت برای بورس بازهای گروههای مذکور بیشتر خواهد بود هر چند که فضای سیاسی بسیار مه آلود هرگونه تصمیم گیری را بسیار سخت کرده است .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهروز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کارشناس محترم اگرراست می گن پس چرا کارگزاریشون و صندوق هاشون گند زدن و منفی هستن؟
شهروز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کارشناس محترم اگرراست می گن پس چرا کارگزاریشون و صندوق هاشون گند زدن و منفی هستن؟