بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر : ۱۷۴۸۴
به گزارش بورس نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ ركود حاكم بر معاملات اين روزهاي بورس تهران عملكرد شركت بورس را نيز تحت تاثير قرار داد.

به گزارش خبرنگار ما، شرايط معاملات كه كاهش محسوس حجم و ارزش آن در دادوستد سهام مشهود است، موجب شد درآمدهاي عملياتي شركت بورس در چهار بخش با كاهش مواجه شود. به‌طوري كه شركت بورس در عملكرد سه ماهه سوم امسال تنها 6 تومان سود براي هر سهم خود محقق كرد. اين در حالي است كه عملكرد شركت در پايان دوره 6 ماهه منتهي به شهريورماه حاكي از پوشش 362 ريال سود به ازاي هر سهم از پيش‌بيني بودجه امسال شركت بورس بود.
 
به اين ترتيب كاهش سود محقق شده شركت بورس را مي‌توان در نتيجه كاهش در كليه بخش‌هايي مشاهده كرد كه به درآمدزايي اين شركت منجر مي‌شود. درآمد حاصل از كارمزد معاملات، ارائه خدمات به كارگزاران به خصوص در سه ماهه سوم امسال كاهش يافته است.با نگاهي به آمار منتشر شده كاهش درآمد كارمزد معاملات، به كاهش ارزش معاملات ارتباط دارد.
 
درآمد حاصل از ارائه خدمات به كارگزاران شامل حق عضويت كارگزاران، حق استفاده از ايستگاه‌هاي معاملاتي مستقر در تالارهاي بورس و حق دسترسي به سيستم معاملات است. درآمد حاصل از ارائه خدمات به كارگزاران در 6 ماهه امسال بالغ بر 19ميليارد و 338ميليون ريال بود كه در سه ماهه سوم امسال اين رقم تنها 5506ميليون ريال محقق شده است. بنابر آنچه كه در بورس تهران ديده مي‌شود، اين كاهش در نتيجه بسته شدن سامانه‌هاي معاملاتي كارگزاران در شهرهاي مختلف است. همچنين شروع به كار سيستم جديد كه هنوز در برخي تالارهاي منطقه‌اي كارگزاران فعال نشده، در كاهش كارمزد موثر بوده است.

درآمد حق درج شركت‌هاي پذيرفته شده نيز در اين دوره كه ناشي از حق درج و پذيرش شركت جديد است به دليل اينكه شركت جديدي در اين دوره درج نشده است و برخي شركت‌ها نيز اخراج شده‌اند، حاصل شده است. بنابراين اطلاعات درآمد اجاره كه ناشي از اجاره دريافتي از كارگزاران، شركت‌ها و بانك‌ها بابت واگذاري دفتر به آنها در تالارهاي استاني است، كمترين كاهش را در دوره سه ماهه سوم امسال داشته است. به‌طوري كه در دوره 9ماهه درآمد اجاره شركت 6098ميليون ريال و در سه ماهه سوم سود اجاره مبلغ 2360ميليون ريال بود.
 
اين درحالي است كه عملكرد 9ماهه امسال شركت بورس در بخش سود عملياتي با 56درصد افزايش در مقايسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بود. همچنين سود خالص شركت بورس در دوره منتهي به آذرماه امسال به 61درصد افزايش در مقايسه با عملكرد دوره 9ماهه سال مالي قبل به مبلغ 51ميلياردو 475ميليون ريال رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر