بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ارز تک نرخی، اقدام مثبت موثر بر بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیم اخیر بانک مرکزی در خصوص تک‌نرخی کردن ارز یکی از مهم ترین تصمیماتی بود که تکلیف سرمایه‌گذاران به ویژه معامله‌گران بازار سهام در خصوص نرخ ارز را مشخص کرد.
کد خبر : ۱۷۴۹۹۵
به گزارش بورس نیوز، منصور کریمی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ از ار جمله موضوعات مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه است که بر تصمیم معامله‌گران اثر مستقیمی دارد گفت: این تاثیر بسته به نوع استفاده شرکت ها از ارز متفاوت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به عنوان مثال در گروه های صادرات‌محور که منابع حاصل از فروش محصولات خود را به صورت دلار دریافت می‌کنند، افزایش نرخ دلار می‌تواند خبر خوب و تاثیرگذاری بر درآمدهای شرکت‌های این گروه و در نتیجه رشد قیمت سهام باشد که بر این اساس زمانی که نرخ دلار تا ۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد، شاهد معاملات مثبت در نماد مربوط به شرکت‌های صادرات‌محور و تاثیر آنها بر رشد شاخص بورس بودیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این اثرگذار بر نمادهای معاملاتی که واردات‌محور هستند برعکس بوده و افزایش نرخ دلار به افزایش هزینه تمام شده آنها منجر شده و موجب کاهش سودآوری این شرکت‌ها و در نتیجه معاملات منفی در نماد مربوط به شرکت‌های واردات‌محور و در نتیجه تاثیر منفی آنها بر شاخص بورس می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تصمیم بانک مرکزی بر تک‌نرخی کردن ارز و اثر آن بر بازار سهام اذعان داشت: تصمیم اخیر بانک مرکزی در این زمینه تصمیم بجا و خبر مناسبی برای بازار سرمایه و همچنین فعالان اقتصادی بود و موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز مناسب و قابل پیش‌بینی در بازارهای مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: معاملات بازار سرمایه بر این اصل استوار است که سرمایه‌گذاران با توجه به مولفه‌های مختلف و پیش‌بینی اثرپذیری شرکت‌ها از این مولفه‌ها در آینده، اقدام به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه می‌کنند که در این میان نرخ ارز یکی از موضوعات مهم و تعیین کننده در این زمینه است؛ بنابراین زمانی که نرخ ارز مشخص باشد این پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر خواهد بود و سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی مناسب‌تری می‌توانند اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

کریمی گفت: بر این اساس تصمیم اخیر بانک مرکزی در خصوص تک‌نرخی کردن ارز یکی از مهمترین و بجاترین تصمیماتی بود که تکلیف سرمایه‌گذاران به ویژه معامله‌گران بازار سهام در خصوص نرخ ارز را مشخص کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وی با تاکید بر این که تداوم تک‌نرخی بودن و ماندن ارز یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است افزود: از سوی دیگر یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران برای ورود به اقتصاد و بازار سهام کشور چند نرخی بودن ارز بوده که با تک‌نرخی شدن می‌توان گفت یکی از موانع اصلی ورود سرمایه خارجی به کشور برطرف شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر