بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جلوگیری از بحران با این تصمیم،گفت: دولت ناگزیر به این تصمیم بود چراکه اگر این دومینو ادامه پیدا می‌کرد،خروج سرمایه به بانک‌ها کشیده می‌شد و دیگر قابل کنترل نبود.
کد خبر : ۱۷۵۰۰۲
به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تحولات اخیر بازار ارز، اظهار داشت: طی ۴۰ سال گذشته هر گاه وضع درآمدهای ارزی مناسب بوده نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌ایم و در غیر اینصورت فنر ارزی رها شده و شاهد جهش قیمتی بوده‌ایم.
وی افزود: در مورد ارز نظرات مختلفی وجود دارد و متاسفانه هیچ موقع به گفتمان اصلی تبدیل نشده که فرمول معینی را برای آن تعیین کنیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: از سال‌های ۷۶ تا ۸۲ در دوران اصلاحات طی یک برنامه پنج ساله برای نرخ ارز برنامه‌ریزی شد که این دوران بهترین دوران از نظر ثبات اقتصادی بود، اما در سال ۸۲ با تصویب مجلس این قانون لغو شد.
خوانساری، تاکید کرد: تکلیف نرخ ارز باید یک بار مشخص شود چراکه با تلاطم ارزی تمام هنجارهای اقتصادی و حتی اجتماعی به هم می‌خورد.
وی تصریح کرد: نرخ ارز یک شاخص اقتصادی است و باید متناسب با تورم تغییر کند و هر چند دولت دخالت مستقیم طی این سالها در بازار نداشته اما ارز مبادله‌ای موجب پایین نگه داشتن نرخ ارز شده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به دلایل نوسانات ارزی، اظهار داشت: علاوه بر مسائل اقتصادی مسائل دیگری مانند تنش‌های سیاسی، خروج سرمایه از کشور و رشد منفی نرخ سرمایه‌گذاری، اتفاقات بین‌المللی، تحریم‌های بانکی و بحث خروج آمریکا از برجام در التهابات بازار ارز موثر بود.
وی افزود: مشکل دیگر بحث دبی بود که اسکناس وارد کشور نمی‌شد و بسته شدن صرافی‌ها در دبی و مالیاتی که امارات تعیین کرد موجب محدودیت‌هایی در حوزه ارزی شد.
خوانساری تاکید کرد: دولت ناگزیر به این تصمیم بود چراکه اگر این دومینو ادامه پیدا می‌کرد، خروج سرمایه به بانک‌ها کشیده می‌شد و دیگر قابل کنترل نبود.
رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اشکالاتی به این تصمیم و نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار وارد است اما تصمیمی که گرفته شد، گریزناپذیر بود چراکه بحران اساسی و جدی وجود داشت و با این تدابیر در کوتاه‌مدت جلوی بحران گرفته شد.
به گزارش ایبنا، وی با اشاره به بخشنامه‌های جدید ارزی گفت: قیمت ارز صادراتی نباید محدود شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر