بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
حریری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بُن‌بست بازار سرمایه دور نیست/ ۲۷میلیارد دلار از کشور پر زد

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: مدیریت کنونی بورس راهکاری برای ورود سرمایه‌گذار به این بازار ندارد و معاملات بازار ناشی از دست‌به‌دست شدن سهام‌های موجود بین خریدار و عرضه‌کننده است.
کد خبر : ۱۷۵۲۹۰
مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌‌وگو با خبرنگار بورس نیوز درخصوص بحران‌های بانکی موجود در بورس کشور و گرفتاری آنها با ماده 141 قانون تجارت گفت: شفافیت بانک‌های کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و ارائه صورت‌های مالی که جدیدا بانک‌ها در دستور کار قرار داده‌اند تنها بخاطر فشار FATF بوده که باید برای شفاف‌سازی این روند صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: ارائه این صورت‌های مالی باعث نمایان شدن شرایط نابه‌سامان بانکی بوده که تاثیر متقابلی را هم در بازار سرمایه کشور گذاشت ضمن آنکه از سوی دیگر دولت نتوانست بودجه کافی را به بخش سرمایه‌گذاری تزریق کند و از طرفی، بخش‌خصوصی نیز چندان توانمند سرمایه‌گذاری کلان در کشور نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گزارش صندوق بین‌المللی پول و خروج سرمایه از ایران نیز تاکید کرد: طبق گزارش این صندوق، 27 میلیارد دلار پول از کشور طی سال گذشته خارج شده که البته این پول‌ها، به‌عنوان پول کثیف شناخته می‌شود اما همین مقدار می‌توانست تحرکی شگرف را در بازار ایجاد کند و فضای بورس کشور را که امروز نحیف و رو به موت است را نجات دهد.

حریری با اشاره به اینکه جابه‌جایی سرمایه راهکاری منسوخ از سوی دولت است، گفت: برای گردش مالی و چرخیدن چرخ سرمایه‌گذاری در کشور نیازمند رنسانس و یک حرکت روبهجلوی واقعی در اقتصاد هستیم زیرا تا زمانی که محیط کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاران ایجاد نشود، دیگر سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری پای خود را به این فضا نمی‌گذارد ضمن آنکه جابه‌جایی پول از بازارهایی مانند سکه، طلا و مسکن و بورس دیگر نخ‌نما شده و قصه جابه‌جایی سرمایه‌ها از بازار، به آخر خط رسیده است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاری جدیدی در کشور رقم نخورد، نباید انتظار تکان و کنش‌های مثبت واقعی در بورس بود چراکه تنها سهام‌های موجود در بازار بین عرضه‌کنندگان و خریداران دست‌به‌دست می‌شوند و بالارفتن حجم و ارزش آنها به‌خاطر نرخ تورم و افزایش نرخ دلار در کشور بوده که باعث شده ارزش و دارایی‌های کارخانه یا همان ارزش اسمی آنها افزایش یابد وگرنه بازارسرمایه نه‌تنها رشدی نداشته بلکه با چنین رویه مدیریتی به بی‌بست می‌رسد.

حریری در پایان خاطرنشان کرد: طی واگذاری‌ و خصوصی‌سازی‌هایی که در دولت نهم‌ودهم شکل گرفت، سهام بسیاری از بانک‌ها و حتی شرکت‌های تامین‌اجتماعی در کشور به معرض واگذاری گذاشته شد که امروز اکثر این شرکت‌ها قادر به ادامه فعالیت در بورس نیستند چراکه چیزی برای عرضه در سطح بازار ندارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر