بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
در حالیکه بانک مرکزی از تخصیص بیش از دو میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات طی دو هفته اخیر خبر داده است، بخشی از فعالان اقتصادی می‌گویند "هنوز دلاری با این نرخ به آن‌ها اختصاص داده نشده و از سوی دیگر به دلیل مشکلات موجود در سامانه ثبت سفارش روند ثبت کالای وارداتی با موانعی همراه است". البته آنطور که از سوی اتاق بازرگانی اعلام شده برخی از تجار که سال قبل ثبت سفارش انجام داده‌اند، توانسته‌اند دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند.
کد خبر : ۱۷۵۵۲۲
به گزارش بورس نیوز، دو هفته پیش دلار بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت تک نرخی و رقم ۴۲۰۰ تومانی برای آن اعلام شد و طبق این تصمیم، هر نرخ دیگری به غیر از ۴۲۰۰ تومان غیرقانونی است.

اما پس از اعلام این تصمیم از سوی بانک مرکزی، برخی فعالان اقتصادی خبر از این دادند که تاکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اختصاص نیافته و واردکنندگان نتوانسته اند از این ارز برای ثبت سفارش استفاده کنند. محمد حسین برخوردار - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران - یکی از کسانی است که این موضوع را مطرح کرده است.

وی معتقد است احتمالا مسئولان دولتی و بانکی می‌خواهند دستورالعمل‌هایی را مجددا تعیین کنند؛ چون به علت محدودیت ارزی مجبور هستند کنترل‌های بیشتری در ثبت سفارش‌ها انجام دهند.

 همچنین محمد طحان پور - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی - اعلام کرده که تاکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم خانگی تخصیص داده نشده و اگر این ارز داده شود قیمت لوازم خانگی که اکنون افزایش یافته افزایش مجددی نخواهد داشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که در دو هفته اخیر بیش از دو میلیارد دلار آمریکا به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات اختصاص یافته است.

طبق گفته رییس کل بانک مرکزی از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت، بانک مرکزی در بازه زمانی ۲۱ فروردین الی سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور ۹۲۱۰  فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ معادل ۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار اقدام کرده است.

 در میان این اظهارات، یکی از مشکلات به وجود آمده ایجاد اختلال در سامانه ثبت سفارش است که از طریق سامانه تجارت به شکل مطلوب امکان ثبت سفارش وجود ندارد.

در این باره فرهاد احتشام‌زاد - رئیس هیات مدیره فدراسیون واردات -  اظهار کرد که ثبت سفارش‌هایی که انجام می‌شده باید در سامانه تجارت صورت می‌گرفته ولی سامانه تجارت هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده و ثبت سفارش برای خیلی از کالاها با مشکل روبرو است و امکان ثبت سفارش وجود ندارد اما کسانی که از سال گذشته ثبت سفارش داشته اند بعضا در کالاهای اساسی توانسته‌اند ثبت سفارش جدید انجام بدهند و در سال جدید موفق شده‌اند تخصیص ارز داشته باشند.

به گفته احتشام‌زاد، روی کالاهای اساسی بر اساس همان یارانه‌ای که اعلام شده ثبت سفارش انجام گرفته و با قیمت پایین ‌تر یعنی ۳۸۴۰ تومان موفق شده‌اند ارز تخصیصی را دریافت کنند اما در کالاهای دیگر مبنای قیمت ارزی ۴۲۰۰ تومان است. ولی از آنجاکه مبادله طبق ارز دلار ممنوع است و باید بر اساس سایر ارزها باشد ضریب تبدیلی که در اینجا در نظر گرفته می‌شود متفاوت است.

بر اساس گزارش ایسنا، رئیس هیات مدیره فدراسیون واردات گفت: این ضریب تبدیل متفاوت، زمانی که با ارز تخصیص یافته در نظر گرفته می‌شود، هزینه ارز مبادله‌ای بالاتر از نرخ ۴۲۰۰ تومانی است که اعلام شده لذا امیدواریم در اسرع وقت این شفاف سازی از طریق بانک مرکزی انجام شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر