بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
مدیر تامین سرمایه لوتوس پارسیان معتقد است در صورت تزریق نشدن تسهیلات بانکی به کارگزاری‌ها، فرآیند تسویه باید دستخوش تغییرات شود و بانک‌ها جایگزین کارگزاری‌ها در تسویه با مشتری شوند.
کد خبر : ۱۷۵۵۶۹
علی تیموری‌شندی مدیر تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز با ارزیابی روابط بانک‌ها با کارگزاری‌ها گفت: تزریق تسهیلات بانکی به کارگزاری‌ها در کشور مطابق با استانداردهای بین‌المللی نبوده و بیشتر تسهیلات به صورت مستقیم از بانک به مشتری اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: اغلب این بانک ها ترجیح می دهند مدیریت نکول‌های احتمال، مدیریت ریسک و برگشت پول را در شبکه بانکی سر و سامان دهند.

مدیر تامین سرمایه لوتوس پارسیان درخصوص چرایی این موضوع تصریح کرد: اعتباردهی به مشتریان از سوی کارگزاران به بهانه «مدیریت عدم پرداخت مشتریان» باعث استفاده‌ نادرست از اعتبارت شد چراکه اغلب کارگزاری‌ها اعتبار را به بهانه مشتریان اخذ و در اختیار مدیران و سهامداران قرار می‌دادند.

تاسیس کارگزاری خصوصی بدون هدف

بر پایه این خبر بورس‌نیوز، تیموری اضافه کرد: امروز بیش از یک‌صد کارگزاری که عمدتا خصوصی نیز هستند با انگیزه اعتبار و اخذ وام اقدام به تاسیس کردند که همین مورد مشکلات فراوانی را ایجاد کرد.
تیموری با اشاره به اتفاقات ناخوشایند رخ داده از محل این اعتبارات در بازار گفت: ارزیابی این موارد حاکی از آن است که ریشه مشکلات در نبود اعتبارسنجی و مدیریت ریسک‌های ارائه اعتبار از سوی صنعت کارگزاری به مشتریان نهفته است.

برخی از اعتبارات وجود خارجی ندارند

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکید کرد: بر اساس اعلام کانون کارگزاران مبلغ قابل توجهی از این اعتبارات اکنون وجود خارجی نداشته در واقع نکول شده و اگر این قضیه شفاف شود تعدادی از کارگزاری‌ها با خطر ورشکستگی مواجه هستند.

تیموری با بیان این مطلب که بحث اعتبار برای مدیریت خوب بوده اما چگونگی استفاده از این اعتبارات، مسئله‌ای است که نیاز به آسیب‌شناسی دارد زیرا باید به منظور جلوگیری از انحرافات و کج‌روی‌های پیش آمده، صنعت کارگزاری بر مبنای مزیت‌های ذاتی خود شکل گیرد نه اینکه امکانات و تسهیلات ارائه شده در راستای استفاده صرف برخی افراد قرار بگیرد.

جذب نقدینگی در بازار سرمایه

تیموری همچنین در مورد راهکار جذب نقدینگی و تزریق پول تازه به بازار سرمایه به بورس‌نیوز، افزود: بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی در مقایسه با دیگر بازارها از جمله نیاز ورود سرمایه‌گذار به این بازار بوده ضمن آنکه اگر بازارهایی که بازدهی بادآورده و غیرمنطقی داشته کنترل شود، طبیعتا منابع به سمت بازارسرمایه سوق پیدا می‌کند.

مدیر تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکید کرد: تا زمانی که حوزه‌های سفته بازی و پول‌های بادآورده کنترل و مدیریت نشود، نمی‌توان توقع سرمایه‌گذاری بلند مدت در اقتصاد را داشت چراکه چنین توقعی غیرمنطقی و دور از انتظار است.

بازار طی هفته‌ گذشته

به گزارش بورس‌نیوز، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان همچنین حجم پایین معاملات طی روزهای اخیر را ناشی از بی‌ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی اعم از نرخ بهره و ارز دانست وگفت: از سوی دیگر نیز مشکلات سیاسی مخصوصا مشخص شدن دورنمای برجام تا تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ، می‌تواند بورس را دچار تغییرات گسترده‌ای کند.

تیموری افزود: در سال گذشته، نرخ بهره روند کاهش مناسبی را به خود گرفت و بر همین اساس چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و سودآوری در بازارسرمایه وضعیت بهتری را پیدا کرد ضمن آنکه افزایش نرخ دلار نیز منجر به سودآوری تعدادی از شرکت‌ها شد اما تک نرخی شدن ارز و اینکه همه شرکت ها باید منابع ارزی خودشان را در نظام متمرکز ارائه کنند، منجر به روند کاهشی در سودآوری شرکت‌ها شده است.

وی تاکید کرد: البته این بدان معنی نبوده که شرکت‌ها امکان تعدیل منفی داشته باشند ولی در عین حال فعالان بازار سودآوری برای شرکت‌های بزرگ قائل بودند ؛ از سوی دیگر، بخش اعظمی از پرتفوی بازار سرمایه کشور متشکل از شرکت‌های پالایشی، فلزی و معادن بوده و این شرکت‌ها به میزان زیادی متاثر از نرخ‌های جهانی و قیمت ارز هستند بنابراین تک نرخی شدن ارز باعث شده چشم انداز سودآوری شرکت‌ها کم‌رنگ یا کمتر از حد انتظار شود.

تاثیر برجام

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان درخصوص ادامه راه برجام گفت: بحث تحولات سیاسی و مسائل مربوط به برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق‌نامه را موجب بی‌ثباتی محیط فعالیت دانست که سرمایه‌گذاری را تهدید کرده و منجر به آن شده تا بخشی از منابع و نقدینگی سهامداران به سمت بازار ارز و طلا برود که خود به میزان زیادی ورودی پول به بازار سرمایه را کاهش داده است و به همین دلیل حجم معاملات به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر