بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
دبیرخانه فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی به اعضا توصیه کرد تا تلاش کنند ساختار درآمدی متنوع‌تری را برای خود ایجاد نمایند.
کد خبر : ۱۷۵۹۲۵
به گزارش بورس نیوز، بر اساس اعلام دبیرخانه فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی(فیاس)، این فدراسیون در ماه فوریه 2018 گزارشی را بر اساس عملکرد مالی سال 2016 بورس های عضو برای نخستین بار تهیه و متشر کرد که به بررسی کارآمدی کسب و کار های بورسی می پردازد.

بر اساس این مطالعه که بخشی از تلاش فیاس برای ارزیابـی زیرساختها، توانمندیها و عناصر عملکرد مالی اعضای فیاس معرفی شده است، بازار ایران در منطقه فیاس با حدود 400 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد و از حیث جمعیتی پس از مصر دارای دومین جایگاه می باشد.

همچنین در زمان بررسی، بورس تهران با 325 شرکت پذیرش شده دارای بیشترین ناشران بورسی در میان اعضای فیاس معرفی شده است.

علاوه بر این بورس تهران با حدود 100 میلیارد دلار ارزش بازار پس از بورس ابوظبی ( ارزش بازار: 120 میلیارد دلار) دومین جایگاه را به خود اختصاص می دهد، نسبت این شاخص به تولید ناخالص داخلی در حدود 25 درصد و در رده های میانی اعضای فیاس قرار می گیرد که نشان از ظرفیت بالقوه رشد ارزش بازار سرمایه ایران می دهد.

این گزارش می افزاید: بورس تهران از حیث عملکرد معاملاتی نیز در راس فهرست اعضای فیاس قرار گرفته است و با مجموع نزدیک به 20 میلیارد یورو ارزش معاملات در سال 2016 نخستین بورس فدراسیون می باشد. بر این اساس نسبت ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی برای بورس تهران حدود 5 درصد اعلام شده است و تنها 3 عضو دیگر در این شاخص بالاتر از بورس تهران قرار گرفته اند که عبارتند از: بورس امان ( هشت و نیم درصد) بورس آتن ( تقریبا هشت درصد) و بورس فلسطین ( پنج و نیم درصد).

گفتنی است، حدود 70 درصد از بورس های عضو فیاس انتفاعی هستند و مجموعا حدود 25 میلیون یورو در سال 2016 سود خالص ایجاد کرده اند. میزان سود حاصل از عملکرد بورس تهران در حالی بیش از 10 میلیون یورو اعلام شده است که متوسط سود حاصل از بورس های انتفاعی طبقه متوسط کمتر از 3 میلیون یورو می باشد.

بر اساس گزارش تسنیم، در بخش پایانی گزارش اعلام شده که تمامی اعضای فدراسیون به استثنای 6 بورس در سال 2016 سودده بوده اند و حاشیه سود آنها برای بورس های انتفاعی 30 درصد و برای کل بورس ها 25 درصد می باشد. همچنین 40 درصد از مجموع درآمد اعضای شرکت کننده در این مطالعه از معاملات بورس ها حاصل شده است، از اینرو توصیه شده است اعضا تلاش کنند ساختار درآمدی متنوع تری را برای خود ایجاد نمایند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اداره امور بین الملل فرابورس گفت:

موفقیت دو کارگزار ایرانی در فیاس

رئیس اداره امور بین الملل فرابورس گفت:

موفقیت دو کارگزار ایرانی در فیاس

ارسال نظر