بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
مدیر سرمایه گذاری شرکت آتی اندیشان مس معتقد است با توجه به تجربه سال های 90-89 شرکت های فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با بازگشت تحریم ها به مشکل مواجه می شوند در حالی که این تحریم ها بر صنعت برق و شرکت های فولادی تاثیر چندانی نخواهند گذاشت.
کد خبر : ۱۷۶۲۱۶
سید محمد هادی رضوی، درخصوص خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر سودآوری شرکت های حاضر در بورس به بورس نیوز گفت: در صنایع مختلف این قضیه تا حدودی متفاوت است تجربه تحریم ها در سال 90-89 نشان دادشرکت هایی هستند که فروش آنها به طور کلی ممکن است مثل صنعت مس دچار مشکل شود ولی درصنعت پتروشیمی ها اگر تحریم ها نسبت به سال 90-89 شدیدتر نباشد، فروش آنها مشکل خاصی پیدا نمی کند و صرفا مقداری هزینه های حمل و نقل و مبادلات آنها افزایش می یابد.

رضوی ادامه داد: با توجه به نرخ دلار اگر این شرکت ها بتوانند دلارهای صادراتی خود را با نرخ بازار تسعیر کنند سودآوری آنها بیشتر می شود ولی از طرفی تحریم ها باعث می شوند که ریسک بازار به صورت سیستماتیک بیشتر شود و نرخ تنزیل بالا برود، بالارفتن نرخ تنزیل نیز بر سهام شرکت ها فشار وارد می کند، بنابراین در کوتاه مدت روند معاملات کاهشی بود  و در بلند مدت اگر تحریم ها در حد سال های90-89 باشد و تبعات شدیدتری نداشته نباشد،شرکت ها و سهم آنها می توانند از محل افزایش نرخ دلار بودجه های خود را پوشش دهند.

وی همچنین در مورد تاثیر تحریم ها بر تجهیزات و طرح های توسعه ای شرکت ها نیز گفت: در سال 90-89 تحریم های مشابه ای داشته ایم، در آن زمان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی دچار مشکلات اساسی شد و برخی شرکت هایی پتروشیمی واقعا به مشکل برخوردند و نتوانستند طرح های توسعه ای خود را ادامه دهند.

رضوی تاکید کرد: در آن مقطع زمانی این تحریم ها در صنعت برق کشور تاثیری نداشت و شرکت هایی که با مپنا کار می کردند، دچار مشکل خاصی نشدند. همچنین صنعت فولاد در بخش الکتروگرافیک تحریم هایی را متحمل شدند که می توانستند با روش های دیگر این تجهیزات را وارد کنند که البته باعث افزایش قیمت نهایی می شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

زیان‌ده شدن صنعت برق کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

زیان‌ده شدن صنعت برق کشور

ارسال نظر