بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
چین خط مسیر راه آهن بین المللی را از شهر بِیانور خود به تهران با ارسال محموله تخمه گل آفتاب گردان به طور رسمی افتتاح کرد.
کد خبر : ۱۷۶۲۳۷
یه گزارش بورس نیوز، پکن به طور رسمی مسیر جدید خط آهن به ایران را افتتاح کرد؛ این در حالی است که آمریکا به شرکت های خود اعلام کرد که به فعالیت های اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران پایان دهند.

در حالی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نگرش خود نسبت به تهران را سفت و سخت تر می کند و همزمان با خارج شدن از برجام، خواستار تحریم های جدید علیه ایران شد؛ چین آماده تر از همیشه به دنبال تصاحب فرصت برای انجام تجارت با ایران به وسیله افتتاح یک مسیر خط آهن بین المللی جدید که تهران را به بِیانور، شهری در چین متصل می کند، است.

البته مسیر دقیق این خط آهن هنوز اعلام نشده و همچنان چندین پروژه اصلی خط آهن وجود دارد و برخی از آنها شامل خط آهن هند، بزرگترین رقیب منطقه ای چین است؛ اما مسیر خط آهن بِیانور که در نزدیکی مرز شمالی چین قرار گرفته و در حال حاضر مسیر خط آهن بین المللی به قزاقستان هم در آنجا وجود دارد، احتمالا به عنوان مسیر اقتصادی جدید از قلمرو قزاقستان، ازبکستان و ترکمستان عبور می کند.

به گفته روزنامه واشنگتن پست، چین قطار افتتاحیه از بِیانور را با یکهزار و ۱۵۰ تن تخمه گل آفتاب گردان ارسال کرده است. بِیانور بزرگترین مرکز تولید تخمه گل آفتابگردان چین است. چین سالانه در حدود ۱۸۰ هزار تن تخمه گل آفتاب گردان به بازارهای اروپا و خاور شرق صادر می کند.

مسیر خط آهن جدید چین به تهران در مقایسه با مسیر کشتیرانی اقیانوس برای تحویل کالا تقریبا ۲۰ روز نزدیک تر است؛ ضمن اینکه انتظار می رود تخمه گل آفتاب گردان چین در ۲ هفته آینده به تهران برسد و این به معنی کاهش مسیر به کمتر از نصف است.

این خبر در بحبوحه تنش آمریکا با ایران یعنی اینکه چین طرف ایران را در پروژهای تجاری خود گرفته است. البته سخنگوی وزارت خارجه چین هم اعلام کرد که ایران و چین مناسبات اقتصادی و تجاری معمول خود را حفظ می کنند. این مقام چینی گفت: به همکاری شفاف و معمول با ایران بر پایه عدم نقض تعهدات بین المللی خود ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، واشنگتن پست در سر مقاله خود نوشت: ایران بیشتر از هر کشور دیگری به چین صادرات می کند و افزایش صادرات ایران به چین در سال گذشته میلادی ۲۵ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین آمار اداره گمرک ایران هم نشان ارزش صادرات چین به ایران هم در سال ۲۰۱۷ میلادی با بیش از ۲۱ درصد افزایش روبرو شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر