بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

آتش خودروسازها تند شد/ رشد شاخص خودرویی‌ها در انتظار شورای رقابت

دبیرانجمن صنایع قطع‌سازی گفت: قیمت محصولات گروه‌های خودروسازی در انتظار تایید شورای رقابت بوده تا با افزایش ۱۰درصدی مواجه شود.
کد خبر : ۱۷۶۲۸۵
آرش محبی نژاد در خصوص افزایش قیمت خودرو به بورس‌ نیوز گفت: خودروهایی که بیش از ۴۵ میلیون تومان قیمت داشته و مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند مانند محصولات ایران خودرو و سایپا به طور تقریبی معادل نرخ تورم یعنی ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

‎محبی نژاد ادامه داد: همچنین در خصوص  خودروهایی که کمتر از ۴۵ میلیون تومان نیز درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت داده شده و امیدواریم که این شورای در سال حمایت از کالای ایرانی هرچه سریع‌تر قیمت ها را اعلام کند.

‎وی تاکید کرد: افزایش قیمت خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان مطابق با محاسبات دقیق برابر با ۱۹.۵ درصد بوده و چنانچه شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را کمتر از این رقم اعلام کند به زیان قطعه ساز منجر ‌شده که در غیر اینصورت مجبور به کاهش کیفیت خودرو است.

‎محبی نژاد در مورد افزایش قیمت خودروهای پیش فروش و اینکه آیا مشمول این افزایش قیمت می شوند یا خیر،گفت: افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده بستگی به نوع قراردادی دارد که بین خودرو ساز و خریدار منعقد شده چنانچه این قراردادها از نوع تسویه قطعی باشد یعنی خودرو ساز در هنگام عقد قرارداد قیمت آن را قطعی محاسبه کرده و خریدار نیز قیمت خودرو را پرداخت کرده یا تنها پرداخت بخشی از آن به زمان تحویل موکول شده باشد، خودرو ساز هیچ گونه حق افزایش قیمتی ندارد.

‎وی اضافه کرد: در قراردادهای سود مشارکتی نیز در زمان تحویل خودرو قیمت نهایی مطابق با قیمت روز محاسبه می شود.

‎محبی نژاد در پاسخ به این سوال که چند درصد از قراردادهای شرکت های خودرو ساز به صورت قطعی و چند درصد مشارکتی است، نیز گفت: در محصولات مختلف و مقاطع زمانی این مسئله متفاوت بوده و بستگی به این دارد که در هنگام انعقاد قرارداد، خودرو ساز چه میزان پول نیاز داشته باشد.

‎وی با بیان این مطلب که امکان محاسبه دقیق درصد قراردادهای قطعی و مشارکتی وجود ندارد و اینکه نوع قرارداد حتی در مدل های مختلف یک خودرو فرق می کند، اظهار کرد: اکثر قراردادهای خودروهای پسابرجامی و خودروهای جدیدی مثل ۲۰۸، ۳۰۱ و ... قطعی نیست چرا که تحویل این خودروها زمان‌بر است اما بسیاری از قراردادها مانند دنا، دنا پلاس به صورت تسویه قطعی بوده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
متاسفم بر اين دولت و مملكت و ..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
سال حمايت از كالاي ايراني يعني ان را گران كنيد يا ارزان كنيد عجب توجيهي اين بابا اورده قيمت را گران كنيد تا مردم از كالاي ايرانيبخرند
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
قیمت سهام خودرویی ها همه نصف شده انتظار داشتید از این قیمتها یه برگشت کوچیک هم نداشته باشیم، افزایش قیمت خودرو یکماهه بوده.