بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
مراسم رونمایی ازاستارتاپ استودیو تهران با حضورمسئولان دانشگاه تهران و فرابورس با هدف سرمایه گذاری برای تجاری سازی ایده های دانشجویان در کسب و کار و اتصال شبکه گسترده صنایع به دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۶۳۶۲
به گزارش بورس نیوز، محمدرضا ملااحمدی مدیرعامل استارت آپ تهران گفت: طی ۶ ماه گذشته با بررسی های مختلف، وجود خلائی تاثیرگذار در گروه‌های استارت‌آپی شناسایی شد.

وی ادامه داد: یکی دیگرازاهداف استارت‌آپ تهران سرمایه‌گذاری جدی بر طرح‌هایی است که به محصول اولیه رسیده‌اند و نیازمند سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی هستند.

مدیرعامل استارت‌آپ تهران در اینباره افزود: هدف اصلی این استارت‌آپ، استادیو شدن به معنای مفهومی بوده که در دنیا تجربه شده که درایران نیز تاکنون به صورت محدودی به این موضوع پرداخته شده است.

ملااحمدی خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها نیازمند همراهی و هدایت دانشگاه تهران، جوانان و نخبگان هستند، بنابراین نخبگان باید  نیازهای صنایع را شناسایی کرده تا این فرصت را با حمایت استادیو به ایده‌ای خلاقانه تبدیل کنند.

وی ادامه داد: درهمین راستا، تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران تدوین شده تا رسالت اصلی این استارت‌آپ که شناسایی ایده‌های خلاقانه قابل اجرا در هر صنعت را به دیگر صنایع مشابه فعال انتقال دهد.



ملااحمدی در پایان خاطر نشان کرد: 90 درصد طرح‌های شتاب‌دهندگی با شکست مواجه می‌شوند و این درحالی است که احتمال شکست در استارت‌آپ استادیو تهران بسیار پایین است چرا‌که قبل از ارائه طرح، نیاز و بازار صنایع شناسایی شده تا دانشجویان دانشگاه تهران از این طرح بهره‌مند شده و در دوران دانشجویی وارد بازار کار شوند؛ این طرح در راستای ورود آسان دانشجو از دانشگاه به صنعت به صورت نرم و پیوسته صورت می‌گیرد.

تدوین آیین نامه تامین مالی جمعی در فرابورس

در ادامه حسین نظام‌دوست رئیس نهادهای نوین مالی فرابورس با بیان اینکه یکی از روش‌های تأمین سرمایه در جهان است، گفت:‌ کارگروه تخصصی شورای عالی اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگانی از وزارت اقتصاد، معاون علمی و فناروی ریاست جمهوری و سازمان بورس آیین‌نامه تأمین مالی جمعی را تدوین کردند که پیش‌نویس آن در فرابورس ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر فرابورس در حال بررسی این آیین‌نامه از نظر مطابقت با بحث فنی اتصال پلت‌ فرم‌ها به فرابورس است و سعی شده کمترین تغییرات ممکن را با در نظر گرفتن ملاحظات طرفین در آن اعمال کنیم.

رئیس نهادهای نوین مالی فرابورس ایران با بیان اینکه مشکل استارتاپ‌ها روند تأمین مالی در زمان آغاز به کار آن است، گفت: اینکه استارتاپ‌ها قبل از شروع به فعالیت با فرآیند تأمین مالی آشنا شوند، بسیار حائز اهمیت است و این شناخت آنها را در تأمین مالی و جذب سرمایه یاری می‌کند.

وی در ادامه فاصله صاحبان استارتاپ‌ها با ساوزکارهای تجاری‌سازی ایده‌ها را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه برشمرد و گفت: شناخت بازار و پاسخگویی به نیازهای آن به اندازه ایده‌های مطرح مهم است. چرا که اگر ایده به مرحله تجاری‌سازی نرسد ارزش خود را از دست می‌دهد.

نظام‌دوست همچنین با اشاره به کارکرد دارایی‌های فکری فرابورس که اتصالی میان صنعت و دانشگاه به وجود آورده است، تصریح کرد: این بازار بستر معاملاتی برای اختراعات ایجاد کرده است و پس از شروع به کار آن در سال ۹۳ تاکنون ۹ معامله در آن شکل گرفته که به تجاری‌سازی پتنت‌ها منجر شده است.

وی در پایان به چالش‌هایی که بازار سرمایه از طریق رویداد فین‌استارز به عنوان بزرگترین رویداد استارتاپی ایران و خاورمیانه مطرح کرده‌اند اشاره‌ای کرد و گفت: دانشجویان می‌توانند برای این چالش‌ها که در حوزه‌هایی همچون کشف تقلب و احراز هویت مطرح شده‌اند راهکار و ایده ارائه دهند و اگر راه‌حل آنان به رفع این چالش‌ها کمک کند با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شده و در نهایت امکان انعقاد قرارداد میان سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز وجود دارد.



معاون پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران که دیگر سخنران این مراسم بود، با اشاره به الزامات ورود بخش خصوصی و استارتاپ‌ها به فضای دانشگاهی گفت: دانشکده فنی بخشی از فضای خود را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد چرا که در دنیا روند سرمایه‌گذاری در این حوزه رو به گسترش است و باید ارتباط میان صنعت و دانشگاه از این مسیر ارتقا یابد.

حنفی‌زاده با بیان اینکه استارتاپ‌ها با سرمایه اندک شروع به کار می‌کنند و در آینده خود ارزش افزوده چندین برابری ایجاد می‌کنند، گفت: استارتاپ‌ها سازگاری بسیاری  با بازار سنتی دارند و به همین دلیل با اقبال بسیار مردم مواجه هستند.

وی افزود: باید ما به عنوان دانشگاه کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نوپا را به لحاظ محتوایی و علمی مورد حمایت قرار دهیم و همانند گذشته بستری برای تربیت نیروهای انسانی متخصص برای صنایع فراهم کنیم.

حنفی‌زاده با بیان اینکه اگر دانشگاه رسالت خود را به درستی انجام دهد خروجی آن کارآفرینان خواهند بود، گفت: روحیه کار جمعی و ریسک‌پذیری از خصوصیاتی هستند که باید دانشجویان را در این مسیر هدایت کنیم و سعی داریم تا در مراکز رشد به طور جمعی از دانشجویان ایده‌پرداز حمایت کنیم.

معاون پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران ادامه داد: در این باره باید نمونه‌های موفق به دانشجویان معرفی شده و کسب‌وکارهایی که در این حوزه اقدامات بزرگی انجام داده‌اند الگو قرار بگیرند. بنابراین دانشجویان نخبه کشور با دیدن چنین فرصت‌هایی به فکر خروج از کشور نخواهند افتاد.

حنفی‌زاده افزود: با تفاهمی که اخیراً در نهاد ریاست جمهوری امضا شد ایجاد مرکز نوآوری به دست بخش خصوصی سپرده می‌شود و این مرکز در زمینه پرورش نیروهای نخبه و کارآفرین عمل خواهد کرد.

وی از سرمایه‌‌گذاران کسب‌وکارهای اینترنتی درخواست کرد که تا در جریان حمایت از دانشجویان و جوانان صبر و تحمل بیشتری را به خرج دهند چرا که به ثمر نشستن کسب و کارها نیازمند زمان و تحقیق و توسعه است.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر