بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
به لطف تغییرات رخ داده در اقتصاد آمریکا، تاثیر رسیدن نفت به بشکه ای ۱۰۰ دلار بر اقتصاد جهانی به اندازه سال ۲۰۱۱ نخواهد بود.
کد خبر : ۱۷۶۴۰۴
به گزارش بورس نیوز، به لطف تغییرات رخ داده در اقتصاد آمریکا، تاثیر رسیدن نفت به بشکه ای 100 دلار بر اقتصاد جهانی به اندازه سال 2011 نخواهد بود.

تحلیل موسسه بلومبرگ اکونومیکس نشان می دهد که سه رقمی شدن قیمت نفت موجب کاهش 0.4 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2020 خواهد شد. فرض پایه ای این مقایسه، نفت بشکه ای 75 دلار است.

با این وجود، این کاهش رشد کمتر از کاهش رشد رخ داده در سال های گذشته در نتیجه رشد قیمت نفت است، زیرا مقدار انرژی مورد نیاز برای تولید هر واحد فرآورده اقتصادی کاهش یافته و آمریکا به لطف انقلاب نفت شیل اکنون کمتر به واردات نفت وابسته است. این عوامل سبب می شود تا تاثیر بروز یک شوک نفتی بر بزرگترین اقتصاد جهان و سایر اقتصادهای جهان کمتر از گذشته باشد.

از این رو، بر اساس تحقیق مشترک جیمی موری، زیاد داوود، کارل ریکادونا و تام اورلیک: «نفت 100 دلاری همچون سال 2011، تاثیر ملموسی نخواهد داشت... میزان کاهش رشد اقتصاد جهانی در نتیجه سه رقمی شدن قیمت نفت در سال 2020، تنها 0.2 درصد خواهد بود.»

این اقتصاددانان همچنین برآورد کرده اند که اگر قیمت نفت به 200 دلار در هر بشکه نرسد، اقتصاد جهانی آسیبی جدی نخواهد دید.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، این تحقیق همچنین نشان می دهد: «قیمت هر بشکه نفت باید خیلی بالاتر برود تا رشد اقتصاد جهانی لطمه ببیند.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر