بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
پس از خروج آمریکا از برجام، مقامات جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی اعلام کرده اند که در صورتی ایران در برجام می ماند و از برجام خارج نخواهد شد که اروپا و مشخصا تروئیکای اروپایی تضمین های لازم برای تامین منافع ایران از ماندن در برجام را به تهران بدهند.
کد خبر : ۱۷۶۴۰۸
به گزارش بورس نیوز، در همین رابطه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به چین، روسیه و مقر اتحادیه اروپا سفر کرده است، در حال رایزنی به مقامات اروپایی جهت اخذ تضمین های از سوی آنهاست.

مبادلات بانکی، فروش نفت و حمل و نقل و بیمه از مهم ترین محورهایی است که مقامات مذاکره کننده ایرانی از اروپا خواسته اند تا در مورد آن ها به ایران تضمین های قابل اجرا را بدهند.

لازم به ذکر است محمد جواد ظریف هدف از سفر خود را گرفتن تضمین هایی از دیگر اعضای توافق هسته ای اعلام کرده و گفته است؛ باید ببینیم چگونه کشور‌های اروپایی می‌خواهند تضمین کنند منافع ایران از برجام تأمین می‌شود

ظریف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نیز گفت: سفرم به سه کشور مهم است. ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره با مردم ایران قبل و بعد از تحریم‌ها بودند شروع کردیم و روابط‌مان با چین و روسیه حساس بوده و بعد از تحریم‌ها مهم خواهد بود. با اتحادیه اروپا با توجه به اینکه کشور‌های اتحادیه بیشترین درخواست را از ایران داشتند با خارج شدن آمریکا از برجام در این توافق بمانند از این رو باید ببینیم چگونه کشور‌های اروپایی می‌خواهند تضمین کنند که منافع ایران از برجام با وجود خروج آمریکا از‌این توافق حفظ و تامین می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین اقدامات ما گرفتن تضمین است و همانطور که رئیس جمهور گفتند برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم، اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.

محمدجواد ظریف پیش از ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی، به ساختمان شورای اروپا در بروکسل وارد شد تا نخستین جلسه خود را با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، برگزار کند.

ظریف دیدار را «سازنده» توصیف کرده و گفت: «در مسیر درستی قرار داریم برای این‌که مطمئن شویم منافع بقیه امضاءکنندگان برجام، به‌ویژه ایران، تضمین شود.» ظریف در بدو ورود به ساختمان شورای اروپا نیز گفت: «از اروپا می‌خواهیم که منافع ایران را در نظر داشته باشد.»

ظریف پیش از دیدار با مقام های اروپایی در بروکسل، با نوشتن نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، مواضع ایران در خصوص برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی را تشریح کرد. وی پیش از این نیز در مورد آینده #برجام و مواضع ایران به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نامه‌ای نوشته بود.

دیدار اصلی ظریف با وزیران خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان همراه با موگرینی در بروکسل برای شامگاه سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است.

پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، دیگر کشورهای امضا کننده این توافق، از کشورهای اروپایی تا چین و روسیه نسبت به این حرکت واشنگتن واکشن نشان داده و بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.

به گزارش تابناک، اما مایک پومپئو وزیر خارجه جدید آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش مایل به همکاری با شرکای اروپایی خود برای مقابله با تحرکات ایران در منطقه و مذاکره برای تنظیم توافقی جامع‌تر برای محدود کردن تهران است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر