بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
کارشناس و پیشکسوت حسابداری گفت: بانک ها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیستند چرا که آنها تحت قوانین بانکداری با قدمت طولانی و در چارچوب قوانین پولی و بانکی تاسیس شده اند.
کد خبر : ۱۷۶۵۹۶
هوشنگ خستوئی در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز پیرو همین موضوع گفت: بر این اساس اگر سرمایه بانکی از بین برود، سهامداران مکلف به تامین سرمایه تا حداقل تعیین شده هستند.

خستوئی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی های بانک ها نیز گفت: این موضوع راه حل مناسبی برای این مسئله نیست چرا که این اقدام در چند مرحله انجام شده است.

وی با اشاره به قانون بانکداری جینگ بال سوئیس گفت: دو نوع ذخیره در بانک ها گرفته می شود یکی ذخیره عمومی بوده که ۱.۵ درصد کل پرتفوی هر بانک را تشکیل می‌دهد و دیگری ذخیره‌ای است که با توجه به توان و ریسک هر بدهکار در نظر گرفته می‌شود که با احتساب این ذخایر درمی‌یابیم که سرمایه بانک‌ها اکنون بحرانی است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ساختاری در بانک ها گفت: از نظر ساختاری این مشکل در بانک ها وجود دارد که شخص حقیقی تنها تا ۵ درصد و شخص حقوقی تا ۱۰ درصد بیشتر نمی توانند سهامدار بانک ها باشند در حالی که بانک ها شرکت تعاونی نیستند که چنین ساختاری داشته باشند.

خستوئی ادامه داد: یک سهامدار بانکی باید بتواند ۴۰ تا۵۰ درصد سهام یک بانک را در اختیار داشته باشد تا اگر پول مردم از بین رفت، بتوان گریبان او را گرفت و نکته اینجاست که در حالی که سهامدار ایرانی چنین مجوزی را ندارد اما سهامدار خارجی می تواند تا۴۰  درصد سهام را در مالکیت خود داشته باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران مطرح کرد:

راه اندازی بورس پنجم

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران مطرح کرد:

راه اندازی بورس پنجم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
بورس نیوز درمورد سرمایه گذاری ملت(وملت) هم پیگیری کنین چرابازنمیشه