بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
سرمربی تیم ملی ایران بار دیگر در آستانه جام جهانی خبر از پایان همکاری با فدراسیون ایران به دلیل عدم رضایت از پیشنهاد ارائه شده، داده است.
کد خبر : ۱۷۶۸۴۴
به گزارش بورس نیوز، کارلوس کی‌روش که از اوریل 2011 هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفته، در مصاحبه‌ای پیش از جام جهانی خبر از عدم پذیرش پیشنهاد همکاری شش ماهه با فدراسیون ایران و بعد از جام جهانی را داده است تا به این شکل نشان دهد به پایان روزهای همکاری خود با ایران نزدیک شده است.

اتفاق عجیب تکرار مشابه این ماجرا پیش از جام جهانی برزیل بود؛ جایی که مرد پرتغالی در آستانه جام جهانی به روزهای پایانی همکاری خود با فدراسیون علی کفاشیان رسیده بود و خبر از عدم توافق برای ادامه همکاری داد اما در نهایت نمایش ایران در این تورنمنت اتمسفری را برای حمایت از او شکل داد تا فدراسیون همکاری دوباره‌ای را با او ترتیب دهد.

همکاری فدراسیون ایران و کارلوس کی‌روش بعد از جام جهانی در شرایطی رقم خورد که در پایان دیدار مقابل بوسنی و هرزگوین که با شکست ایران همراه شده بود، خبر رسید که برخی از بازیکنان با اشک و گریه با صحبت‌های احتمالا پایانی سرمربی خود همراهی می‌کردند و او نیز در نشست خبری بعد از این بازی گفته بود:


" اتفاقی که آنجا افتاد راجع‌ به قلب و جان ما بود، وقتی شما کاری را با قلبتان انجام می‌دهید تا آخر به یادتان خواهد ماند. نمی‌خواهم دوباره وارد این صحبت‌ها شوم. این رقص آخرمان بود. بارها آمادگی‌ام را اعلام کردم که دوست دارم این پروژه را جلو ببرم. اما هیچ پیشنهاد منسجم و محکمی به من داده نشد. کار در ایران باعث افتخار من بود. من همیشه ملت ایران را در قلبم نگه می‌دارم".

کارلوس کی‌روش در مصاحبه روز گذشته خود با رویترز اعلام کرده بود: " تقریبا یک سال از صعود ما به جام جهانی گذشته و این حقیقت دارد که آنها به من قراردادی شش ماهه برای هدایت ایران در جام ملت‌های آسیا پیشنهاد داده‌اند. اما این پیشنهاد در حد انتظارات من نبود. پرونده مذاکرات دیگر بسته شده و برای من تمام شده است. پیش از اینکه به استانبول بیاییم، قرار بود فدراسیون در مورد پیشنهادش تجدید نظر کند اما آنها اطلاعی به من ندادند. بنابراین، اکنون دیگر باید این مسئله را فراموش کنیم و به پیش برویم."

نمونه مشابه این مصاحبه را می‌توان در آرشیو صحبت‌های او در سال 2014 نیز یافت.

این اولین مصاحبه کارلوس کی‌روش در سال 2014 و در مسیر پیش از آماده سازی نهایی تیم ملی در آفریقا برای جام جهانی برزیل است که در مقابل سوالی در خصوص پیشنهاد 25 میلیاردی برای ادامه همکاری با ایران گفته بود:

مهم‌ترین مساله‌ای که باید آن را مطرح کنم این است که ما باید به جام جهانی 2014 برزیل مثل یک پل نگاه کنیم. شما آینده را توسط این پل می‌توانید متصل کنید. اما هیچ کسی حرفی به من نزده و هیچ پیشنهاد روشن و مشخصی درباره آینده به من نشده است. روی میز هیچ پیشنهادی نشده و تنها اینها یک شایعه‌ای است که مانند آن شام هنوز مشخص نیست که کجا و کی آن را بدهند. مهم‌ترین مساله اکنون این است که تمرکزمان را روی آماده‌سازی تیم ملی ایران برای جام جهانی بگذاریم. بسیار مشخص است که در فروردین هستیم و بعد از هشت تا 10 ماه انتظار برای صحبت درباره قراردادم اکنون زمانی است که برای آینده تصمیم بگیرم اما خواهش می‌کنم فعلا فقط درباره جام جهانی صحبت کنید.

البته علی کفاشیان بعد از پایان اردوی آفریقای جنوبی در خصوص روند مذاکره با کارلوس کی‌روش گفته بود: کی‌روش بهترین مربی است که می‌تواند کارش را با ایران ادامه دهد اما او درخواست کرده که حقوقش 40 درصد افزایش پیدا کند که با احتساب پول دستیارانش حدود 5/4 میلیون دلار می‌شود. ما نمی‌توانیم این پول را تامین کنیم. اولویت اول ما کی‌روش است و اگر بودجه لازم را بتوانیم فراهم کنیم یا از نظر مالی با او توافق کنیم او را نگه می‌داریم. کی‌روش هم سه و نیم سال هدایت تیم ملی را بر عهده داشته و با شرایط ما آشناست. فعلا هم نگفته که نمی‌خواهد بماند اما اگر در نهایت جواب او منفی باشد، به سراغ گزینه بعدی می‌رویم.

کی‌روش در مصاحبه دیگری که 27 اردیبشت سال 93 و دقیقا نزدیک به سه هفته مانده به جام جهانی انجام داد گفته بود: «قراردادم 31 ژوییه پایان می‌یابد. گمان نکنم در طرح و برنامه‌های آینده فدراسیون باشم. هیچ‌یک از مقام‌ها در این مورد با من صحبت‌ نکرده است.»

او در ادامه صحبت‌های پیش از شروع جام‌جهانی یک بار دیگر همان ادبیات را در کلماتش به کار می‌برد و درباره ادامه همکاری‌اش گفته:


«من اکنون نمی‌خواهم راجع به مسائلی که باب میل من بوده و چیزهایی که خواسته‌ام صحبت کنم، چرا که در 10 ماه گذشته این صحبت‌ها انجام شده. در مجموع به این نتیجه‌ رسیده‌ام که من جزو برنامه‌های آقای کفاشیان و فدراسیون فوتبال نیستم و برای شخص خود من این به منزله اتمام کار با تیم ملی ایران است اما راجع به حقیقتی که شما پرسیده‌اید، باید بگویم اکنون زمان مطرح کردن حقیقت نیست. در حال حاضر تمام تمرکز من باید روی مسوولیتی باشد که بر عهده دارم. پس از پایان جام جهانی 2014 برزیل به طور قطع حقایقی که در طول فرآیند مذاکرات وجود داشت را خواهم گفت اما باز هم تکرار می‌کنم که متاسفانه به اتمام کارم در تیم ملی ایران رسیده‌ام، نه به این خاطر که این موضوع خواسته، آرزو یا از روی میل باطنی‌ام باشد، بلکه به خاطر این بوده که بنده جزو برنامه‌های رییس فدراسیون فوتبال و در مجموع فدراسیون فوتبال نیستم.»

علی کفاشیان اما بعد از این اظهارات و بار دیگر با اشاره به درخواست مالی بالای کارلوس کی‌روش درگفتگویی اعلام کرد که چه اشکال دارد تیم ملی ادامه مسیر بعد از جام جهانی را با یک مربی ایرانی (حسین فرکی) به کار ادامه دهد:


من هر کاری می‌توانستم انجام داده ام. دیگر کاری از دستم بر نمی‌آید. در این مدت حتی خیلی‌ها به من گفتند آن پولی که از فیفا گرفتی را خرج تیم ملی کن اما من حاضر نشدم این کار را انجام بدهم چون معتقدم که این پول باید صرف کارهای زیر بنایی شود. من دنبال کارهایی هستم که ریشه‌ای شود. من باید فکر نسل جوان باشم. نباید فکر خودم باشم که شاید امروز و فردا دیگر نباشم. من می‌دانم یکسری کارها فایده ندارد. پس انجامش نمی‌دهم. من هر کاری که به نفع فوتبال است انجام می‌دهم. این وسط پس گردنی هم بخورم – که البته خوردم – هم حرفی نمی‌زنم. امیدوارم تا آن زمان ( یک روز بعد از جام جهانی) بتوانم سرمربی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا را معرفی کنم.


کی‌روش یک روز قبل از دیدار با آرژانتین بار دیگر در خصوص مسائل مربوط به ادامه‌ی همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران پاسخ داد. گمانه‌زنی در خصوص جدایی او با توجه به بازنشر مصاحبه‌اش با نشریه‌ای پرتغالی باعث شد او در این خصوص واکنش نشان دهد:


«مصاحبه‌ای که از من منتشر شد، چیزی بود که خیلی وقت پیش انجام شده بود و پیرو حقایق و واقعیت‌هایی بود که همه شما از آن اطلاع دارید. حرف‌هایی که قبلا زده شده و چیز جدیدی نیست و فقط امروز منتشر شده است. تمام چیزهایی که در مصاحبه من گفته شده، جدا از مسائلی که قبلا در آفریقای جنوبی گفته‌ام نیست. قبلا هم گفته بودم که خواسته من این است که کارم را در تیم ملی ایران ادامه بدهم اما وقتی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش چنین تمایلی ندارند دیگر کاری از دست من برنمی‌آید. »

علی کفاشیان بعد از جدال مقابل آرژانتین در خصوص اینکه آیا بازی با بوسنی پایان کار کی‌روش روی نیمکت ایران خواهد بود نیز برخلاف مصاحبه دو هفته قبل‌تر خود گفت: خیر به هیچ وجه. با او مذاکره می‌کنیم. کی‌روش بعد از جام جهانی به ایران می‌آید و همچنان با او کار داریم.

کی‌روش اما روز بعد ماجرا را به سمت دیگری برد و اینبار در شرایطی که خواسته عمومی و تمایل رییس جمهور را نیز پشت سر خود احساس می‌کرد گفت:


واقعیت این است که در 11-10 ماه گذشته من همه جوره خواسته درونی خود را برای تمدید قرارداد با تیم ملی ایران مطرح کردم و گفتم باعث افتخار و شادی‌ام است که در تیم ملی بمانم، به همین خاطر، صحبت‌ها و مذاکرات حرفه‌ای خود را با سایر کشورها و تیم‌ها قطع کردم اما فکر نمی‌کردم با من بازی شده و باعث شرمندگی‌ام شوند. صلاح نیست در این شرایط بیشتر در خصوص جزییات این مساله صحبت کنم وقتی به تهران برسیم، برای خداحافظی خودم فرصت خواهم داشت و احساسات خودم را دقیقا خواهم گفت و اینکه در این مدت چه اتفاقاتی رخ داده است.

رییس فدراسیون فوتبال در آن مقطع نیز به قرارداد کوتاه مدت با کی‌روش واکنش نشان داد و در این رابطه گفته بود: اگر بخواهیم قرارداد را تمدید کنیم، برای 6 ماه و کوتاه‌مدت نیست بلکه می‌خواهیم تا بعد از جام جهانی بعدی او را در اختیار داشته باشیم و باید 3 ساله با او قرارداد ببندیم. ما اگر بخواهیم یک فرد خارجی جدید بیاوریم، زمان خواهد برد تا مربی خارجی با جو آشنا شود. کی‌روش برای جام ملت‌ها برنامه هم داده است.

کی‌روش دقایقی بعد از شکست مقابل بوسنی و در شرایطی که گفته می‌شد در رختکن با شاگردانش خداحافظی کرده در بخشی از صحبت‌هایش در نشست خبری این بازی در خصوص ادامه همکاری‌اش و برنامه‌اش برای آن گفت:

« باید به سوالات شما جواب بدهم. جواب من درباره ماندن یا رفتن ساده است. من در یازده ماه اخیر گفتم که ایرانی‌ها را واقعا دوست دارم. من نشان دادم که آماده هستم در ایران پروژه جدیدی را بسازم اما در ایران هیچ پیشنهاد محکمی برای من نیامد. بنابراین من می‌گویم افتخار بزرگم کار کردن با ایران و مردم ایران بود. من عاشق ایرانی‌ها هستم، برای اینکه همه آنها به من عشق دادند اما شما نمی‌توانید با دختری ازدواج کنید که فقط شما دوستش دارید و او شما را نمی‌خواهد. من منتظر بودم اما فدراسیون ایران حرفی به من نزد. حالا من می‌گویم که مردم ایران، من شما را دوست دارم و همیشه شما را در دل خودم نگه خواهم داشت. موفق باشید. شما را دوست خواهم داشت. خدانگهدار.» او با اشاره به میراث بزرگی که به زعم خود به جا گذاشته بود از ایران و سرمایه آن به عنوان پتانسیلی برای سرمربی بعدی برای قهرمانی آسیا یاد کرد، اتفاقی که البته با ادامه حضورش روی نیمکت ایران رخ نداد و او با شکست مقابل عراق از این رقابت‌ها کنار رفت.

از روز بعد از شکست مقابل بوسنی و هرزگوین و بازگشت کاروان ایران به تهران تیتر اصلی تمام رسانه‌ها به تمدید قرارداد با کارلوس کی‌روش و دلایل آن با توجه به شکست نزدیک مقابل آرژانتین خلاصه می‌شد. اتفاقی که با گزارش‌ها، تحلیل‌ها و یادداشت‌هایی‌ طی روزهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد.

کفاشیان اما با اشاره به اینکه عملکرد کی‌روش در جام جهانی باعث شده تا او نسبت به افزایش رقم پیشنهادی خود اقدام کند گفته بود: دستمزدی که کی‌روش قبل از جام جهانی 2014 برزیل از ما می‌خواست، افزایش پیدا کرده است. او پیش از جام‌جهانی پیشنهاد قراردادی 16 میلیارد تومانی به ما داده بود که اکنون و پس از جام‌جهانی این رقم قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. برای قرارداد قبلی او از سازمان وقت تربیت بدنی قول‌هایی گرفتیم که خیلی هم عملی نشد. اگر قرار باشد قرارداد او را افزایش دهیم به بودجه نیاز داریم و دستگاه‌های ذیربط باید به ما کمک کنند!

در روزهایی که کانون مربیان ایران نیز در بیانیه‌ای برخلاف افکار عمومی که از نتایج ایران خوشنود بودند به عملکرد تیم کی‌روش تاخته بود، کارلوس کی‌روش به همراه دستیارانش در فدراسیون فوتبال حاضر شدند تا جلسه‌ای با کفاشیان ترتیب دهند. او در پایان این جلسه دلیل همراهی‌اش با کاروان ایران به تهران را مسوولیت‌پذیری‌اش عنوان کرد و در خصوص محتوای این جلسه گفت: با صلح به ایران آمدم و اکنون نیز با صلح در اینجا حضور دارم. اگر احتیاج به رفتن من باشد بار دیگر با صلح برمی‌گردم.

روزها گذشتند و هر روز خبر و مصاحبه تازه‌ای در این رابطه به گوش می‌رسید تا در نهایت پنجشنبه 30 مرداد 93 مرد موزامبیکی به توافق با فدراسیون ایران رسید و قرار شد این قرارداد روز یکشنبه 2 شهریور به امضا برسد و او تا پایان سال 2018 هدایت ایران را برعهده داشته باشد.

مسیری که اکنون نیز به همان شیوه و روال پیش می‌رود؛ کی روش بعد از جام جهانی به پایان قراردادش با ایران خواهد رسید و اگر او در جام جهانی نتایج مثبتی بگیرد اقبال عمومی به ادامه این همکاری است. چیزی که او را نسبت به پیشنهاد تمدید شش ماهه قرارداد بی تفاوت می‌کند.

به گزارش ورزش سه، کی‌روش اکنون در مصاحبه جدید خود در راه عدم توافق با ایران از دو تیم آسیایی و آفریقا و البته تیم‌های انگلیسی به عنوان مقصد آینده‌اش یاد می‌کند. اما همانند مسیری که در گذشته پیمود کاملا مشخص است که می‌خواهد در ایران بماند. شاید این را بتوان از مقایسه مصاحبه هایش در 4 سال گذشته بیرون کشید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر