بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان شد؛

پیامد خروج شرکت‌های اروپایی از قراردادهای تجاری/ روند تشدید تحریم‌ها بر صنایع ایرانی

تنها کمتر از یک‌ماه از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام شرکت‌های اروپایی از معامله و ادامه همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران امتناع ورزیده‌اند اما این درحالی است که علی رغم اشتیاق اروپایی‌ها به ماندن در اقتصاد ایران، ترس شرکت‌های اروپایی و عواقب مجازات‌ها و تحمل تحریم‌های آمریکا آنها را ناگزیر به عقب نشینی از بازار ایران کرده است.
کد خبر : ۱۷۷۲۹۸
محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز با برشمردن عواقب خروج از برجام گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی در پی انعقاد توافق برجام، اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرده اما پس از تهدید ایالات متحده و بخاطر در امان ماندن از عواقب ثانویه تحریم‌های آمریکا، چاره ای جز ترک ایران نخواهند داشت.

‎وی ادامه داد: در این شرایط شرکت های کوچک و متوسط که هر کدام ممکن است معایب یا مزایایی برای معامله با ایران داشته باشند وارد اقتصاد ایران خواهند شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دولت‌های اروپایی باید تضمین همکاری برای فعالیت تجاری با ایران ارائه کنند، تاکید کرد: نظام بخش‌خصوصی در اروپا تابع و دستورپذیر از دولت‌ها نیستند اما زمانی‌که خط اعتباری ۱۸ میلیارد یورویی در قالب سیستم‌ بانکی وارد فاز تجارت با ایران شود، شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی گام در مسیر اقتصاد ایران می‌گذارند.

‎لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش درباره ارزش افزوده این شرکت ها که عمدتا برندینگ معتبری در بازارهای جهانی ندارند و کار با آنها تا حدودی دشوار است اظهار کرد: این موضوع برای صنایع بالادستی مثل نفت و پتروشیمی که نیازمند کار با شرکت های بزرگ مانند "توتال" یا "لوک اویل" یا خطوط کشتیرانی "مِرس" هستند عملی نیست و این صنایع دربرابر این موضوع ممکن است متحمل آسیب هایی شوند ولی در مورد صنایعی که مربوط به بخش خصوصی می شوند و عملا بیش از 15 تا 20 درصد سهم در اقتصاد ایران ندارند ممکن است راهگشا باشد.

‎لاهوتی در پایان، مراوده و داشتن رابطه با این شرکت ها را مشروط به حمایت دولت ها از این موضوع دانست و تاکید کرد: تازمانیکه حلقه اتصال بین این شرکت ها و دولت های طرف معامله در این امر وجود نداشته باشد دستیابی به هرگونه موفقیت نسبی در این امر با هاله ای از ابهام روبروست.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران:

نمی‌توان هرروز برای اقتصاد تصمیم گرفت

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گفت:

سپردن پایش شفافیت به بخش خصوصی و نهادهای مردمی

ارسال نظر