بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست مشترک با رهبران چین و روسیه خواستار گفت‌و‌گوهای بیشر با مسکو درباره خروج ایالات متحده آمریکا از برجام شد.
کد خبر : ۱۷۷۳۴۶
به گزارش بورس نیوز، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز شنبه تأکید کرد، همکاری ایران و روسیه درباره حل بحران سوریه موفقیت‌آمیز بوده است.

در دیدار با روحانی رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: «ما همکاری موفقیت‌آمیزی در زمینه حل بحران سوریه داریم».

وی افزود: «در این رابطه، ما موضوعی برای گفت‌وگو داریم چرا که نتایچ خاصی حاصل شده است».

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «من خوشحالم که فرصتی برای همکاری با شما در حاشیه این نشست بین‌المللی در چهارچوب اجلاس شانگهای محقق شده است».

رئیس‌جمهور ایران نیز در این نشست گفت که مایل به انجام گفت‌وگوهای بیشتر با همتای روس خود درباره «خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای» ایران است.

روحانی همچنین تأکید کرد که نقش روسیه در اجرای توافق هسته‌ای ایران بسیار «مهم و سازنده» بوده است.

رؤسای جمهور روسیه و ایران به منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی سازمان همکاری‌های شانگهای به چین سفر کرده‌اند. این اجلاس تا فردا دهم ژوئن (20 خردادماه) ادامه خواهد داشت.

روحانی پیشتر اعلام کرده بود که در این سفر قصد دارد با رؤسای جمهور چین و روسیه نیز دیدار کند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته است خروج واشنگتن از برجام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. مسکو گفته است که به دنبال حفظ این توافق با وجود طرح‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر؛

ایران و روسیه تفاهمنامه همکاری امضا کردند

مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر؛

ایران و روسیه تفاهمنامه همکاری امضا کردند

ارسال نظر