بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
عضو انجمن فولاد در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

تشریح معایب سامانه نیما/ افت شدید صادرات در راه است

عضو انجمن فولاد با تشریح معایب سامانه نیما از افت شدید صادرات در نتیجه اقدام دولت در تک نرخی کردن دلار و اجبار شرکت ها به عرضه دلار صادراتی در این سامانه خبر دارد.
کد خبر : ۱۷۷۳۵۳
سید رضا شهرستانی در گفت و گو با بورس نیوز با بیان این مطلب که هر  تصمیم گیری به منزله وحی نیست و لزوم تجدید نظر در تصمیم های قبلی بر اساس شرایط جدید گفت: یکی از مواردی که باید در مورد آن تجدید نظر شود، بحث تک نرخی کردن دلار با قیمت ۴۲۰۰ است چرا که این تصمیم قبل از خروج امریکا از برجام گرفته شد و در آن شرایط اختلاف دلار با بازار آزاد حدود ۱۰۰۰ تومان بود.

وی ادامه داد: با خروج امریکا از برجام اختلاف دلار تک نرخی و بازار آزاد به شکل تصاعدی افزایش یافت و به حدود ۳هزار تومان رسید که  این مسئله لزوم بازنگری در قیمت دلار را بیش از بیش می طلبد.

شهرستانی ادامه داد: نکته دوم این است که هیچ تولیدکننده ای مایل نیست که کالای خود را با قیمت اجباری بفروشد و سپس مواد اولیه را در بازار با نرخ دلار آزاد تهیه کند.

وی با تشریح دیگر چالش این تصمیم گفت: با راه اندازی سامانه نیما علی رغم آنکه شرکت ها قبول کردند که با دلار مصوب صادرات انجام دهند و دلار را در سامانه نیما عرضه کنند، ولی مشکلات عدیده ای در این خصوص وجود دارد.

شهرستانی ادامه داد: شرکتی صادراتی به اروپا داشته است و بهای جنس صادراتی در اروپا است، دولت موظف است طی ۲۴ ساعت پول را  به وارد کننده بدهد ولی مشکلی که وجود دارد این است که شما کالایی نیاز دارید که در آسیا و به طور مثال در کشور چین است. به همین دلیل  شما باید منتظر بمانید تا تاجری صادرات به چین انجام دهد تا بتوان آن پول را گرفت.

شهرستانی افزود: این معضل اولیه است و اینطور نیست که به راحتی بتوان به راحتی از این دستورالعمل پیروی کرد.

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که شرکت ها اقدام به  فاینانس و جذب سرمایه گذاری خارجی کرده و برنامه ریزی کرده بودند که بدهی خود را از طریق ارز صادراتی پرداخت کنند الان موظفند همه پول را برگردانند و این مشکل دیگری است که شرکت ها با آن مواجهند.

شهرستانی با بیان این مطلب که با اتفاقات رخ داده، در حال بازگشت به شرایط قبل از امضای برجام هستیم که مشکلات عدیده ای در انتقال پول وجود داشت و هر شرکتی برای انجام مراودات بانکی مسیرهای خودش را برنامه ریزی کرده بود با هزینه های مختلف و بی سرو صدا این مبادلات انجام می شد.

شهرستانی ادامه داد: اکنون با راه اندازی سامانه نیما این مراودات علنی است و مسلما امریکا آنها را  رصد خواهد کرد و سعی در متوقف کردن مراودات تجاری و بانکی و سنگ اندازی در این مسیر می کند. لذا به نظر می رسد که وارد کنندگان محصولات ایران دیگر تمایل به تداوم همکاری با ایران ندارند و به قول معروف سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند. براین اساس با در نظر گرفتن تمام این جوانب ، صادرات ما به شدت افت خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر